HR/PersonalistikaSlovenskoTrendy a inovácie xa Publikované 5. septembra 2022 zobraziť celý profil

Slovensko dlhodobo čelí nedostatku kvalifikovaných odborníkov v technických odboroch a hlasné SOS počuť najmä z oblasti informačných technológií.  Zamestnávateľom chýbajú softvéroví inžinieri, programátori či špičkoví IT konzultanti. Na Slovensku tvoria IT špecialisti len niečo vyše 4 percentá z celkového počtu pracovnej sily. Dôvodom je aj to, že naši študenti často odchádzajú študovať informatiku do zahraničia, kde si neskôr nájdu aj uplatnenie. Slovensko tak čelí odlevu mozgov, čo podľa spoločnosti Enehano oslabuje konkurencieschopnosť našich podnikov a spomaľuje digitálnu transformáciu. Riešením pre firmy, ktorým chýbajú vlastní programátori, alebo si ich nemôžu dovoliť zaplatiť, však môžu byť aj low-code platformy.

Študenti preferujú zahraničie, Slovensku chýbajú IT odborníci

Školské chodby sa pomaly znova zaplnia a stovky našich vysokoškolákov nastúpia na zahraničné vysoké školy. Tento trend pretrváva na Slovensku už roky a záujem mladých ľudí o štúdium v cudzine z roka na rok rastie. Podľa posledných údajov OECD študovalo v roku 2019 na zahraničných vysokých školách takmer 20 % našich vysokoškolákov.* Naši študenti pritom nemusia cestovať ďaleko, prvou zastávkou je tradične Česko, kde Slováci tvorili skoro polovicu zo všetkých tamojších zahraničných študentov.

Našinci však odchádzajú za štúdiom často aj do Nemecka, Rakúska a Veľkej Británie. Pokiaľ však ide o štúdium informačných technológií, našinci preferujú najmä Brno. „Štúdium na renomovaných zahraničných univerzitách môže byť z hľadiska vzdelania a odbornosti prínosom. Problém nastáva v návrate. Najlepší študenti často ostávajú aj po skončení štúdia pracovať v inej krajine a Slovensko tak prichádza o kvalifikovanú pracovnú silu. V dôsledku nedostatku IT špecialistov sa tak spomaľuje digitálna transformácia slovenských firiem, čím sa znižuje ich konkurencieschopnosť a v konečnom dôsledku napredovanie krajiny,“ konštatuje Eduard Gers, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti Enehano Solutions. 

Článok pokračuje pod reklamou

Záchranou môžu byť low-code platformy

Po IT konzultantoch, programátoroch či softvérových inžinieroch je na pracovnom trhu veľký dopyt. Z celkového počtu pracovnej sily na Slovensku tvoria IT špecialisti však len 4 percentá – a to je na požiadavky zamestnávateľov málo. Firmy potrebujú tisícky ďalších odborníkov v tejto oblasti, ktorí na pracovnom trhu momentálne nie sú. Riešením tak môžu byť takzvané low-code platformy, ktoré dokážu pokryť  digitálne potreby firiem aj bez toho, aby ich spravoval na slovo vzatý IT odborník.

Problém zohnať kvalitných vývojárov sa netýka len Slovenska, ale celého sveta. Ak chce teda firma digitalizovať a čelí nedostatku IT špecialistov, vyvinuté boli tzv. low-code platformy. Tie sprístupňujú programovanie širšiemu okruhu používateľov, než sú len IT profesionáli a dávajú firmám nádej, že sa ľahšie vyrovnajú s rastúcim tlakom na digitalizáciu procesov. Analytici z Gartneru dokonca predikujú, že do roku 2025 bude 70 percent nových enterprise aplikácií využívať  low-code či no-code technológie. Medzi tie najznámejšie patria napríklad OutSystems, Microsoft Power Apps alebo Salesforce Platform,“ vysvetľuje odborník na digitalizáciu Gers zo spoločnosti Enehano Solutions. 

Ak potrebujete v podnikaní pomôcť, kontaktujte odborníkov

Pokrokové softvéry musia vyvíjať špičkoví odborníci

No-code alebo low-code platformy sú však len doplnkom vo svete podnikania a ich cieľom je zjednodušiť fungovanie firmy. Budúcnosť spočíva v prirodzenej dostupnosti skúsených programátorov a inžinierov, ktorí budú vyvíjať pokrokové riešenia. Motivácia, ako udržať talenty doma alebo podnietiť ich návrat na Slovensko, je však podľa spoločnosti Enehano predovšetkým v rukách štátu –  či už vo zvyšovaní kvality vysokého školstva, v legislatíve súvisiacej s odmeňovaním zamestnancov v školstve alebo v zlepšovaní kvality podnikateľského prostredia. 


Enehano Solutions, s.r.o vznikla v roku 2016 v Českej republike, obchodné zastúpenie má v USA a Škandinávii a v roku 2021 vstúpila aj na slovenský trh. Jej poslaním je zefektívniť podnikanie firiem v oblasti marketingu, obchodu alebo starostlivosti o zákazníkov. Realizuje komplexné projekty pre veľké spoločnosti. Pomáha však aj menším a začínajúcim spoločnostiam, ktoré majú veľké ambície rásť alebo expandovať do zahraničia.