PR správy xa Publikované 28. septembra 2020 zobraziť celý profil

Prvé mesiace tohto roka spôsobili zemetrasenie v slovenskom online svete. Opatrenia súvisiace s koronavírusom sa postarali o to, že veľká časť ľudí zostala doma. Z pohodlia domova sa však nie len pracovalo, ale aj vo veľkom nakupovalo a zabávalo. To sa pozitívne prejavilo aj na e-commerce scéne, ktorá už aj po minulé roky vytrvalo rástla.

Slováci nakupujú cez internet veľmi radi

Preto nie je prekvapením, že Slovensko patrí v rámci regiónu strednej a východnej európy medzi popredné krajiny z hľadiska počtu nakupujúcich zákazníkov na internete. Podľa objemu celkových tržieb v internetovom obchode sa radíme na štvrté miesto. V roku 2019 predstavovali tieto tržby sumu 1,36 miliardy eur, čo bolo o 260 miliónov viac ako v predchádzajúcom roku.

Tohtoročné výsledky tiež sľubujú zaujímavé čísla. Sú segmenty, ktoré budú krízou spôsobenou ochorením Covid poznačené výrazne viac než ostatné. Napríklad cestovné kancelárie a predajcovia zájazdov zažívajú ťažké časy. Internetový predajca zájazdov a leteniek Pelikan.sk zaznamenal v období január až marec pokles návštevnosti na svojich stránkach o 70%. Podobne na tom boli aj rôzne zľavové portály. Dá sa očakávať, že sa takýto prepad výrazne prejaví aj na celkových tržbách.

Naopak, vysoký prírastok zaznamenali rôzne elektronické obchody ponúkajúce potraviny či ochranné pomôcky. Napríklad počas jarných mesiacov zaznamenala maloobchodná sieť Tesco nárast v predaji vo svojom internetovom obchode o 102%. Na Slovensku je stále pomerne veľký priestor na rast e-commerce, keďže viacero firiem neprikladalo predaju cez internet veľkú dôležitosť.

Koronavírus ako motor inovácií v e-commerce

Na koronavírus a opatrenia s ním súvisiace reagovali firmy rôzne. Väčšina z nich začala prizvukovať zvýšené hygienické štandardy pri dodaní tovaru. Veľké e-commerce firmy, ktoré majú kamenné obchody, ich obratom prerobili iba na výdajne tovaru. Obmedzovala sa tiež možnosť platby hotovosťou.

V súvislosti s obmedzeniami spojených s koronavírusom sa raketovo zvýšil dopyt po službách poskytujúcich rozvoz potravín domov. Svedčí o tom nie len spomínaný nárast objednávok v reťazci Tesco, ale napríklad aj objem vyhľadávania niektorých fráz v googli. Napríklad slovné spojenie “dovoz potravín” použilo vo februári iba 200 ľudí, o mesiac neskôr to bolo až 9 900.

To sa samozrejme odrazilo aj na vzniku nových firiem, ktoré takúto službu začali ponúkať. Kým pôvodne bol hegemónom na trhu najmä Tesco, dnes existuje vyše desať ďalších spoločností, ktoré doručia potraviny priamo domov. Vznikli dokonca aj špecializované obchody zaoberajúce sa donáškou napríklad mäsa, prípadne čerstvej zeleniny a ovocia.

Podobný nárast, ako pri donáške potravín do domácností, zaznamenal aj segment rozvozu jedál. Pomerne dlho na slovenskom trhu existuje firma bistro.sk. Za sedem rokov svojej existencie obslúžila viac než 540 tisíc zákazníkov a v súčasnosti spolupracuje s 1035 reštauráciami.

Minulý rok na slovenský trh s donáškou jedla vstúpila aj fínsky startup Wolt. Jedlo cez túto službu si síce môžete objednať iba v Bratislave a Košiciach, no aj napriek tomu sa spoločnosti na Slovensku darí a stabilne rastie. Podobne je na tom aj firma Bolt, ktorá sa primárne venuje preprave ľudí, no svoje portfólio rozšírila aj o rozvoz jedál. Táto služba je dostupná opäť iba v Bratislave a v Košiciach.

Legalizácia online kasín na Slovensku

V januári tohto roku uviedli do prevádzky svoje online kasína aj viaceré slovenské stávkové spoločnosti. Ide o reakciu na uvoľnenie monopolu Tiposu, ktorý až do roku 2019 mal výhradné právo na prevádzkovanie online kasína na našom území. Dá sa povedať, že lepšie načasovanie si pravdepodobne ani nevedeli predstaviť, keďže s nárastom problémov s koronou sa zastavili takmer všetky športové súťaže. To malo obrovský vplyv aj na športové stávkovanie. Stávkové kancelárie teda mohli držať nad vodou aspoň ich online kasína.

Online kasíno tak môže na Slovensku prevádzkovať ktokoľvek, kto splní licenčné podmienky. V prvom kole túto možnosť využilo dvanásť firiem, hoci legálne online kasíno spustila zatiaľ iba polovica z nich. Príchod korony a zatvorenie herní malo zrejme pozitívny dopad na fungovanie online kasín. Pre bližšie čísla si však budeme musieť počkať do budúceho roka.

Najväčšie investície v e-commerce

Čoraz väčší záujem Slovákov nakupovať online si nemohli nevšimnúť investori. Tí pomerne ochotne investujú do e-commerce firiem, ktoré predstavujú prakticky istú návratnosť. Od roku 2015 pôsobí na trhu spoločnosť Crowdberry, ktorá umožňuje súkromným investorom investovať do firiem výmenou za vlastnícky podiel. Minulý rok bol na tejto platforme podporený e-commerce projekt GymBeam, ktorý získal investíciu 4 milióny eur na expanziu do ďalších krajín.

Aj v súčasnosti je možné nájsť na platforme Crowdberry viaceré e-commerce projekty, ktoré hľadajú investorov. Azda najznámejší z nich je Footshop. Najrýchlejšie rastúci predajca lifestyle obuvi a streetwear v strednej a východnej Európe plánuje získať na svoj ďalší rast rovnakú sumu ako GymBeam. Už teraz prejavilo ochotu podporiť Footshop 109 investorov, ktorý doposiaľ zozbierali 4 milióny eur.

Vzhľadom na pretrvávajúcu pandemickú situáciu je takmer isté, že určité oblasti v e-commerce budú významne rásť. Ostatným spoločnostiam nezostáva nič iné, než sa na novú situáciu čo najrýchlejšie adaptovať. Zároveň možno predpokladať, že nové potreby ľudí vytvoria podmienky pre vznik ďalších inovatívnych e-commerce startupov.