MarketingOnline marketing xa Publikované 30. júna 2020 zobraziť celý profil

S písaním rôznych typov textov sa stretávame pravidelne. Nemusí ísť len o články, pokojne to môžu byť pracovné e-maily alebo listy. Všetky však majú spoločné dve veci. Vyžadujú si správny výber slov a stopercentnú gramatiku. Jednotlivé texty však ovplyvňujú omnoho viac ako si myslíme. Zlepšite si pomocou týchto trikov svoj spôsob písania a tým aj život. 

Ako texty ovplyvňujú náš bežný život? 

Na prvý pohľad sa môže zdať, že texty nijako neovplyvňujú náš život. Opak je však pravdou. Každá prečítaná alebo napísaná veta určitým spôsobom vplýva na naše budúce vyjadrovanie a výber slov

Výber správnych slov je dôležitý vo všetkých segmentoch života. Je jedno či ide o ten súkromný alebo oficiálny
Na rovnakú tému vám napadnú desiatky iných vecí ako človeku vedľa vás. Mať skvelú slovnú zásobu nestačí. Dobré je využiť poznatky zo psychológie. Ide o veľmi jednoduché triky. Text oživia, vylepšia a čitateľ si ho zamiluje. 

Psychológia hrá v textoch dôležitú úlohu

Texty vedia oživiť psychologické triky. Nejde však o žiadnu mágiu alebo vedu. Práve naopak. Sú to veľmi jednoduché a logické veci. Vyskúšať si ich viete aj sami na sebe. 

Existujú desiatky podobných trikov. Ja dnes vyberiem tie hlavné a najúčinnejšie. Najväčšou výhodou je to, že ich viete využiť nielen v texte. Vhodné sú tiež v bežnej komunikácii s priateľom alebo neznámym človekom. 

Nepoužívajte slovo nikdy a vždy 

Používate tieto slová pravidelne v textoch alebo v komunikácii? Ak áno, mali by ste si na ne dávať pozor. Celú výpoveď zovšeobecňujú a nedávajú priestor na ďalší názor. 

Slová ako nikdy, vždy alebo všetko patria medzi slová so silným významom. Text vedia zveličiť a pri častom používaní spravia viac škody ako úžitku. Vyskúšajte ich obmedziť a uvidíte, čo sa stane.

Btw, všimli ste si, že keď poviete slovo „nikdy” čas vám to pripomenie? A z „nikdy” pred desiatimi rokmi je dnešné „vždy”.

Negatívne frázy zmeňte na pozitívne 

V komunikácii sa často objavujú záporné otázky. Aj napriek tomu, že očakávame kladnú odpoveď. Ešte predtým, ako takúto konštrukciu použijete, skúste ju zmeniť. 

Namiesto toho, aby ste povedali: “Nemohol by som si to pozrieť?” položte otázku iným spôsobom: “Mohol by som si to pozrieť?”
Alebo namiesto: “Nedohodneme sa na tom?” jednoducho povedzte: “Dohodneme sa?” 
Takto formulované vety vedia navodiť druhého človeka k pozitívnej odpovedi

zdroj: Pexels.com

Vyhnite sa strohému nie 

Dôvod, prečo ste niečo odmietli, si môžete nechať pre seba. Na druhej strane, ak nechcete pôsobiť odmerane, dobré je k “nie” pridať ešte niečo. 
Namiesto toho, aby ste povedali okamžite „nie, nechcem” alebo “nie, nejdem” využite iné frázy. Keď sa vás niekto opýta, či pôjdete von, povedzte “Nie, dnes nemôžem”. Ak však o stretnutie máte záujem, navrhnite hneď ďalší termín. Nenechajte otázku len tak visieť vo vzduchu. 

Stručne a zrozumiteľne 

Niektoré informácie je potrebné podať s obšírnejším výkladom. V bežnom živote však stačí povedať zopár stručných a zrozumiteľných viet. 
Text si prejdite niekoľkokrát a vyškrtnite z neho zbytočné slová. Informáciu podajte jasne, aby príjemca vedel, čo potrebujete alebo čo chcete povedať. 

Zvýšte pravdepodobnosť úspechu

Ak by som mal vybrať jeden bod, ktorý aplikujete a funguje, určite to bude tento. Šancu, že dostanete pozitívnu odpoveď, zvyšujete až na 96 %. K vašej žiadosti (nech už ide o čokoľvek) stačí pridať dôvod.

Áno, skutočne to je iba také jednoduché. Dokonca vôbec nezáleží na tom, či je ten dôvod relevantný alebo nie. Psychológia.
Vyskúšať si to môžete na jednoduchom príklade v obchode. Máte v ruke 3 pivá a klobásky na grilovanie. Pani pred vami má kopcovito naložený vozík. Ak použijete iba suché: „Môžete ma pustiť, prosím?”  Môžete sa dočkať odmietnutia.

Ak sa však spýtate: „Prosím Vás, môžete ma pustiť? Vonku ma už čaká hladná manželka.” Pravdepodobne dostanete pozitívnu odpoveď a ešte pani aj vyčaríte úsmev na tvári.

Tip: 

S úsmevom a dobrou náladou dosiahnete vždy viac. Dá sa to aplikovať aj v texte. Stačí použiť emotikon a celý tón textu sa zmení. Samozrejme, ak nepíšete úradnú listinu 😊

Zbytočné chyby v texte 

Už viete, ako využiť psychológiu vo svoj prospech. Prejdime na druhý dôležitý bod. Je ním gramatika a úplne zbytočné chyby s ňou spojené. 
Chyby v textoch sa stávajú. Je to úplne bežná vec. Ak však píšete formálny list alebo článok, musí byť stopercentne správny.
Základom bezchybného textu je jeho čítanie. Po napísaní si ho prečítajte minimálne dvakrát. Ak nemáte korektora, dajte text prečítať ešte niekomu inému. Zaručene niečo nájde.

Okrem toho by ste mali poznať najčastejšie chyby v textoch. Zopár si ich spomenieme. 

Vzor pekný 

Použili ste niekedy slovné spojenia ako napríklad “milý študenti” alebo “pekný chlapci”
Vzor pekný má v slovenčine jednu výnimku. Pri životných podstatných menách mužského rodu sa v množnom čísle píše vždy mäkké í. 
Správna formulácia znie: “milí študenti” a “pekní chlapci”.
Niekedy sa chybička stane aj fundovaným v televízii 😉

foto: Daniel Výcha

Krát, ráz a násobný 

Kam medzeru dať a kam nie? Pri týchto troch možnostiach nie je žiaden pomocný trik. Treba sa len naučiť, že krát a násobný sa píšu s číslovkami spolu. Napríklad: prvýkrát, desaťnásobný. 
Naopak, ráz sa už píše oddelene. Napríklad: desať ráz, dva razy. 

Radi, rady

Aj vy vždy premýšľate, kedy do vety dať slovo radi a kedy rady? Je to jednoduchšie ako sa zdá. 
Radi sa využíva pri životných podstatných menách mužského rodu. Naopak rady použijete pri podstatných menách ženského a stredného rodu. A aj v mužskom rode pri neživotných podstatných menách.

Tu však máme jeden trik, ako si používanie týchto slov zapamätať. Ak sa na podstatné meno ukazuje zámenom tí (tí chlapci, tí muži) využijete mäkké i, čiže radi. Keď však slovo označíte zámenom tie (tie ženy, tie stromy) použijete ypsilon, čiže rady.

Euro 

Problém s označením meny a jej využívaním má veľké množstvo ľudí. Základný tvar “euro” využívame len pri označení “jedno euro”. Ostatné, vyššie sumy, majú prívlastok “eur”. 
V praxi to znamená: “Mám sto eur” alebo “Vyhral som sto eur”

foto: Daniel Výcha

Vír / výr a biť / byť 

Vybrané slová sú postrachom každého textu. Najhoršie je, ak majú dvojtvar a vy musíte neustále premýšľať, ktorý z nich použiť.
Pri slovách ako vír/výr a biť/byť nie sú žiadne triky. Treba sa ich naučiť. 
Vír s mäkkým í sa používa na označenie krútenia vody alebo vzduchu. Výr s ypsilonom označuje zviera. 
Biť s mäkkým i zas využijete vo význame udierať alebo mlátiť. A naopak byť, keď označíte existenciu niečoho alebo niekoho. 

Vám / vám, Vás / vás

Viac ako 90 % ľudí ich používa zle. Áno, aj v predajných textoch. 
S veľkým oslovujete na znak úcty, keď text adresujete konkrétnemu človeku. Napríklad v e-maile, sms, liste alebo uzatvorenej sekcii na webe (kde sa užívateľ prihlasuje heslom).
S malým všade inde. Teda na webe, v postoch, na letákoch, billboardoch a banneroch.

Eshop či e-shop?

Neviete ako to napísať správne? Žiadna hanba. Keď väčšina z nás chodila do školy, ešte toto slovo neexistovalo.
Správne sa píše so spojovníkom. Aj pri slovách ako e-mail alebo e-banking.

Pomôcka 

Neviete si v rýchlosti spomenúť, či tam ide spojovník, veľké písmeno alebo ypsilon? Použite synomum slova alebo text napíšte bez neho. Dá sa to 🙂

Napadlo mi

Mnohí ľudia robia chybu v tom, že používajú slovné spojenie “napadlo ma”. Napadnúť vás môže len medveď, iné divé zviera či útočník. Ak vám však napadla myšlienka, použite spojenie “napadlo mi”

O päť minút

Ďalšia, veľmi častá chyba v komunikácii sa objavuje vtedy, keď poviete, že budete niekde “za 5 minút”. Keď chcete povedať, kedy prídete a hovoríte o časovom úseku, využijete spojenie “o 5 minút”
Naopak, keď hovoríte o časovom rozsahu, využijete predložku “za”. Napríklad: “Prácu napíšem za týždeň.” Opisujete čas, ako dlho trvá niečo urobiť. 

Slová, ktoré v slovenčine neexistujú 

Do tejto kategórie často patria slová prebraté z češtiny, tzv. bohemizmy. K nim sa radia: varianta, rada (pri pokladni), prádlo, pomazánka, doporučujeme alebo rohlík. Ani jedno z týchto slov nie je spisovné a v komunikácii je potrebné nahradiť ho. 
Spisovné verzie znejú: variant, rad (pri pokladni), bielizeň, nátierka, odporúčame a rožok.

Idem poňho alebo poň? 

Zastavili ste sa niekedy pri tom, že ste nevedeli, ktorý z variantov použiť? Oba sú spisovné, odvíjajú sa od toho, čo chcete povedať.

Ak idete po syna do škôlky, poviete, že idete poňho. Zámená ako poňho, preňho, zaňho alebo naňho označujú životné podstatné mená mužského rodu.

Keď však idete po balík na poštu, poviete, že idete poň. Zámená ako poň, preň, zaň alebo naň označujú neživotné podstatné mená mužského a stredného rodu.

Tip: 

Nespisovných slov a nesprávnych tvarov existujú desiatky. Nie je možné naučiť sa ich úplne všetky a občas sa stane, že ich použijete. Ak píšete dôležitý text a potrebujete, aby bol správny, dajte si ho skontrolovať od odborníka. Poprípade využite free možnosť – Google a online slovníky. 

Ako som ušetril 1200 € za 7 minút vďaka textu

V marci 2018 som išiel zo školenia od najlepšieho ČR copywritera. Na požičanom aute od vtedy ešte priateľky som mal dopravnú nehodu. Len taký ťukanec. Vina bola na mojej strane. Všetko sme spísali a išiel som domov.

Myslel som, že už si to poškodený dorieši s poisťovňou mojej drahej. Však mal mnou podpísaný zápis z nehody. A nič som neriešil.
O rok neskôr prišiel z poisťovne list. Treba uhradiť 1276 €. Lebo sme nenahlásili škodu. Volal som do poisťovne, že čo sa s tým dá spraviť. Pani mi povedala, že iba zaplatiť 😊

Pýtal som sa aj právnika. Vysvetlil mi, že poisťovňa je v práve. Ale dodal: „Skús im napísať list, však ty to vieš.“ A teda som napísal žiadosť v mene mojej manželky.

O týždeň neskôr si vyžiadali fotky. O ďalšie dva prišiel list. Na základe listu prehodnotili sumu a požadujú novú sumu – 67 €. Aj právnik sa čudoval, lebo vraj tá poisťovňa nezvykne robiť ústupky.
A čo som im napísal?

Mal som iba šťastie a natrafil na milú pani? Boli mäkší lebo sme boli uprostred korona krízy? Alebo zapôsobili umne copywritersky vybrané slová? To sa už nedozvieme. Ja som ušetril 1200 €. A pravdupovediac, už som ani nedúfal.
Nabudúce si môžeme rozobrať celý list. Vetu po vete.

Na záver

Správny výber a frekvencia slov je doslova alchýmia. Z veľkej časti ide o psychológiu. Triky, ktoré na nás platili, platia a aj budú platiť. Bez ohľadu na to ako veľmi bude budúcnosť moderná, budeme spolu komunikovať. Či už písomne, úste alebo virtuálne, správne slová vždy budú mať svoju váhu.


O autorovi

Daniel Výcha – som zakladateľom CoolWriters.sk. Spolu s kolegami píšeme články, tvoríme predajné texty a vymýšľame hodnotný obsah. Ako už názov napovedá, chceme, aby texty od nás boli iné. Šťavnaté, vtipné, zaujímavé, výstižné. Jednoducho, aby ste si povedali: „WoW” a chceli čítať ďalej. Keď mi popri práci vyjde čas behám s manželkou po výletoch. Rád si zahrám karty. Som veľkým fanúšikom Realu Madrid. A zjem aj 25 cukríkov za deň 🙂