Online marketing xa Publikované 14. septembra 2023 zobraziť celý profil

Internetový marketing pre malé firmy

Pre koho je článok určený: podnikateľov, marketingových špecialistov.

Kľúčové otázky v článku: Kde začať s propagáciou podnikania na internete? Akú úlohu by mal marketing riešiť a aká je cesta produktu k predaju? Ćo je značka?

Dnes si povieme, kde začať s propagáciou podnikania na internete a čo je podstatou internetového marketingu.

Od produktu k predaju

Marketing je vždy o ľuďoch. Nezáleží na tom, či je váš produkt zameraný na koncového zákazníka, na predajne alebo poskytujete služby firmám, cieľ úspešného marketingu zostane rovnaký. A cieľom je: vyriešiť potreby či problémy klienta. Teda konkrétneho človeka, ktorým môže byť kupujúci v predajni, riaditeľ podniku, študent alebo dôchodca.
Ako funguje propagácia produktov. Túto cestu by som opísalа nasledovne:

produkt –) cieľové publikum –) prispôsobenie produktu –) propagácia produktu –) cieľové publikum

Prečo práve takto? Poďme na to.

  1. Produkt. Aký je náš produkt? Kľúčová otázka znie, ako sa líšime od našich konkurentov? Inými slovami, prečo by ste vy mali nakupovať u nás a nie od 10 iných spoločností s rovnakým portfóliom produktov? Je na vybranom segmente trhu vôbec dopyt po našom produkte? Aká je cena nášho produktu? A čo naša značka? Toto je prvý krok podnikateľa alebo obchodníka, čiže podrobný popis produktu alebo služby.
  2. Cieľová skupina. Kto je naša cieľová skupina? Snažíme sa to opísať čo najpodrobnejšie.
⦁ sociodemografický portrét člena danej skupiny
⦁ potreby (prečo členovia skupiny potrebujú náš produkt)
⦁ rozhodovacie faktory (na základe ktorých sa publikum rozhoduje, ako napríklad cena, rýchlosť, spoľahlivosť či technická podpora)
⦁ skúsenosti (ako sa doteraz riešila potreba, ktorú klientovi daný produkt pokrýva)
⦁ námietka (prečo zákazník nemusí chcieť váš produkt,)
⦁ prvý krok (na čo je publikum pripravené v interakcii s projektom práve teraz)
  1. Prispôsobenie produktu. Keď sme zhromaždili čo najviac údajov o našej cieľovej skupine, musíme sa ešte raz pozrieť na náš produkt a čo najviac ho upraviť tak, aby pokrýval funkčné a emocionálne potreby klienta.
  2. Propagácia produktu. Všetku propagáciu je možné rozdeliť na offline a online. Offline je samotný kamenný obchod alebo vaša spoločnosť ako taká či vaši obchodní manažéri, alebo banerová externá reklama ako aj komunikácia so zákazníkmi.
    Online propagácia je SEO, Google ADS, SMM (marketing na sociálnych sieťach).
Online propagačné kanály možno rozdeliť na:
⦁ Generovanie potenciálnych zákazníkov (dostupné médiá, SEO, Google ADS, SMM (marketing na sociálnych sieťach)
⦁ Konverzia potenciálnych zákazníkov na zákazníkov (e-mail, spravy).

Propagáciu možno rozdeliť aj na:
⦁ Marketing značky – reklama zameraná na rozpoznanie značky.
⦁ Výkonnostný marketing – reklama, ktorá je zameraná na leady – potenciálnych zákazníkov a predaj ako taký.
  1. Cieľová skupina. Ak sme všetky predchádzajúce kroky urobili správne a svedomito, tak náš produkt by už mal byť v zornom poli alebo v nákupnom košíku našej cieľovky. Avšak tu nie je čas zaspať na vavrínoch, ale čas znova analyzovať potreby publika. Treba sa zamerať na to, čo iné im môžeme ponúknuť. Publikum nás už pozná, alebo dokonca sa už stalo našim klientom. Prečo mu neponúknuť iné produkty?
    Táto schéma sa zdá byť celkom jednoduchá. Ale v praxi to vyžaduje plánovanú prácu na dlhú dobu. Jej výsledkom je úspešný predaj.

Podmienky predaja

Takže ste priniesli svoj produkt cieľovému publiku a oni sú pripravení ho kúpiť. Ale ste na to pripravení? Na čo si treba dať pozor, aby predajný proces prebiehal čo najlepšie a povzbudil zákazníka k návratu? (Hovoríme tu o internetovom marketingu, preto sú spísané podmienky pre objednávky alebo komunikáciu cez internetové kanály).

⦁ Vaše produkty a služby sa dajú ľahko nájsť (SEO, PPC). 
⦁ Vaša stránka je pohodlná a prispôsobiteľná pre rôzne zariadenia. ⦁ Máte odôvodnenú cenu, ktorá zodpovedá kvalite produktu. 
⦁ Pohodlná služba nákupu a doručenia. 
⦁ Pracujete pre klienta so zámerom opakovaného predaja tomu istému klientovi. 

Od jednoduchého predaja až po vytvorenie vlastnej značky

Vlastná značka? Predstavili ste si hneď firmy s miliónovými obratmi, ktoré každý pozná? Ale o tom značka nie je. Značkou sa môže stať aj miestna predajňa, malá firma poskytujúca služby alebo aj človek, ktorý je odborníkom v danej oblasti. Ako teda vytvoriť značku?
Reklama typu: „kúp, kúp, kúp“ už dávno nefunguje. Ľudia nakupujú od tých, ktorým dôverujú. Dôverujú ľuďom za názvami obchodov alebo spoločností. Dôverujú firmám, ktoré sa neboja rozprávať aj o sebe, nielen o svojom produkte. Aké sú teda vlastnosti značky?

⦁ Zákazníci o vás vedia. Nielenže u vás nakupujú, ale dobre poznajú názov vašej spoločnosti, vedia kto je jej vlastníkom alebo ich osobným manažérom, majú vlastný účet na vašom webe atď.
⦁ Zákazníci vedia, čím sa líšite od ostatných. A to je dôležitá zložka, ktorú treba povedať pri propagácii produktu. Prečo? Pretože práve vtedy to vaši zákazníci povedia svojim priateľom alebo iným záujemcom o váš produkt.
⦁ Klient vie, aké služby alebo tovar práve predávate a aké akcie či novinky vaša spoločnosť ponúka. Preto je dôležité v každom inzeráte uviesť výzvu na akciu: objednajte si teraz, nakupujte online, zaregistrujte sa na webe, pozrite si novú kolekciu, príďte na začiatok zľavovej sezóny atď.
Dnes je tu veľké množstvo internetových kanálov na propagáciu, ktoré umožňujú vytvoriť si vlastnú značku pomerne rýchlo a pri nízkych nákladoch. Odporúčam to urobiť prostredníctvom odborného blogu prispôsobeného sociálnym sieťam. Čo to znamená?

Každá sociálna sieť má svoje vlastné charakteristiky a zhromažďuje určité publikum. To neznamená, že sa publikum neprekrýva. Ale stále má svoje vlastné charakteristiky. Ak by som dnes malа začať propagovať blog nejakej firmy alebo človeka, vsadilа by som najviac na TikTok. Táto sieť poskytuje najrýchlejší prenos videa. S dobrou prezentáciou a dobre premyslenou témou videa môžete získať prvé desaťtisíce videní za týždeň či dva.

V nasledujúcich článkoch budem hovoriť podrobnejšie o funkciách propagácie v každej sociálnej sieti. Kľúčom je, že ak chcete, aby o vás ľudia vedeli a vracali sa k vám, budujte svoju značku od prvého dňa. Kto ste? Ako komunikujete? Ako sa pozicionujete na trhu? Budujte imidž firmy ako imidž úspešného podnikateľa, o ktorého ceste a živote chcete počuť. A, samozrejme, nebojte sa to zdieľať.
V ďalšom článku vám prezradím niečo o propagácii na sociálnych sieťach (marketing na sociálnych sieťach)

Kontakt: olha.baranecka@gmail.com, 0949 467 794