EkonomikaKoronavírus COVID-19Obchod a služby xa Publikované 31. marca 2021 zobraziť celý profil

V nedeľu 28. marca 2021 boli naše prevádzky zatvorené presne 100 dní. To je o viac ako 40 dní dlhšie, ako tomu bolo počas prvej vlny, a to nerátame dva týždne zatvorenia počas prvého plošného testovania.

Vláda sa však tvári, ako keby maloobchod vôbec neexistoval.

V ostatných krajinách pristupujú k podpore domácich podnikateľov flexibilne a reagujú na zmeny v pandemickej situácii

Aj keď sú prevádzky zatvorené dlhodobo, schvaľujú ďalšie a ďalšie balíky podpory, ktoré umožňujú dotknutým segmentom prežiť. U nás stále používame pre maloobchod jediné dve schémy – na zamestnancov a na nájomné, pričom tieto boli schválené ešte počas prvej vlny (alebo tesne po nej) a odvtedy sa v oblasti podpory nezmenilo absolútne nič.

Maloobchodníci aj z tohto dôvodu už pracujú na žalobe, ktorú na štát budú podávať, aby si svoje odškodnenie vydobyli súdnou cestou. Ak štát prevádzky zatvoril, mal by ich totiž aj dostatočne kompenzovať tak, aby sa podnikatelia nemuseli pozerať, ako ich dlhoročné podnikanie krachuje.

Podnikateľom už totiž dochádza trpezlivosť – vláda rieši svoje vlastné problémy a na požiadavky ISKM nijako nereaguje. „Už koncom januára sme sa stretli s troma ministrami zodpovednými za rezorty, ktoré majú podporu na starosti. Dodnes sa však až na navýšenie podpory na zamestnancov nezrealizoval žiadny z navrhnutých bodov. Sme naozaj sklamaní a zúfalí a považujeme to už za cielenú likvidáciu sektora,“ reaguje na aktuálnu situáciu Daniel Krakovský, predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov.

Článok pokračuje pod reklamou

„Žiadali sme najmä o podporu fixných nákladov, ktoré podnikatelia stále musia platiť bez toho, aby mali možnosť zarobiť na svoje fungovanie. Zo strany ministra financií nám táto podpora bola prisľúbená, avšak zostalo iba pri sľuboch,“ dodáva Daniel Krakovský. Obchodníci majú množstvo nákladov, ktoré im nikto neprepláca a tieto tvoria často aj 65% všetkých nákladov, ktoré prevádzky majú. Z tohto je zrejmé, že podpora je nedostatočná. Navyše postupujúcim časom si už dodávatelia vyžadujú úhrady, prenajímatelia úhradu nákladov spojených s nájmom a prevádzky tieto náklady nemajú z čoho zaplatiť.

ISKM zároveň spúšťa plagátovú kampaň #podnikyvlikvidacii, ktorej snahou je upozorniť na tento problém. Pokiaľ vláda bude naďalej ignorovať pomoc malým obchodníkom, mnohí z nich skončia v likvidácii. Do kampane sa solidárne zapájajú aj veľkí členovia ISKM ako napr. NAY, LPP alebo Martinus, ktorí na tom v tomto momente možno nie sú až tak zle, ale chápu tiež situáciu tých najmenších obchodníkov s obrovským výpadkom tržieb.

foto: predajňa Nay / zdroj ISKM