Ak dobre hľadáte, tak na internete nájdete veľmi veľa rozličných modelov podnikania. Od tých úplne pofidérnych, kde je jasné, že vás niekto chce obrať o peniaze, až po tie seriózne, ktoré majú za sebou buď dlhú históriu alebo silnú značku. V ideálnom prípade oboje. A o takomto modeli bude aj tento článok. Model, ktorý v sebe kombinuje jednak dlhú históriu a aj silnú značku. Podnikanie na Amazone.
Napriek mnohým diskutabilným názorom je podnikanie na Amazone ako každé iné
Iste, nájdu sa špecifiká, ale ak by sme tu uplatnili jednu z definícií podnikania, že ide o opakovnú činnosť za účelom generovania zisku, tak potom aj toto podnikanie do tejto kategórie patrí.
Čisto pre zaujímavosť: tretie strany, tzv. third party sellers, vygenerovali predajom na Amazone v roku 2017 obrat vo výške 31.88 miliárd USD. V 2Q 2018 sa celkový obrat zvýšil až na 53%. To znamená, že tretie strany urobili na Amazone väčší obrat než Amazon samotný. Ešte stále to niekomu príde ako neoverený a pofidérny model podnikania? A medzi tretie strany patria aj malí obchodníci, ktorí podnikajú len so svojím notebookom, bez nákladnej infraštruktúry. Čo je inak takisto jeden z dôvodov, prečo je podnikanie na Amazone také atraktívne.
Prečo a ako podnikať s Amazonom?
Prečo a ako podnikať na Amazone? Pretože Amazon za vás urobí všetku ťažkú prácu. On urobí predaj, on sprocesuje platbu, on tovar zabalí, on ho pošle, on vybaví reklamáciu, on vráti peniaze zákazníkovi. Vy len musíte poslať svoj tovar do jeho skladov. Samozrejme si za to zoberie nejaký ten poplatok, ale aj tak to v konečnom dôsledku je vcelku dobrý deal.
Amazon vám ponúka svoj perfektne prepracovaný ekosystém, ktorý je navyše u zákazníkov veľmi obľúbený, a ktorý je celý dizajnovaný tak, aby tam človek nechal pri nákupe čo najviac peňazí. A to znamená viac peňazí aj pre vás.
Vašou jedinou a hlavnou starosťou je vymyslieť a ponúknuť taký produkt, ktorý sa bude zákazníkovi páčiť a bude s ním spokojný. Treba si uvedomiť, že spokojnosť zákazníka je pre Amazon najdôležitejšia hodnota a urobí úplne všetko pre to, aby zákazníkovi vyšiel v ústrety a udržal si ho.
Riziká podnikania na Amazone
Ak to predajca nerešpektuje (zákazník na prvom mieste), Amazon nemá problém mu veľmi rýchlo zatvoriť účet a tým sa vaše podnikanie skončilo. A toto patrí medzi hlavné riziká. Predajca je do istej miery rukojemníkom Amazonu. Ten mu dá všetko pre to, aby pekne zarobil. Na druhú stranu od neho požaduje absolútnu poslušnosť v nasledovaní jeho pravidiel.
Táto skutočnostť vedie k tomu, že mnoho skúsených predajcov výrazne odporúča, aby sa človek neviazal len na Amazon, ale aby mal otvorené aj iné predajné kanály.
Modely podnikania na Amazone
Existuje niekoľko základných modelov podnikania, ktoré Amazon na svojich ekosystémoch umožňuje. Pozrime sa na niekoľko najznámejších.
Predaj fyzických produktov (FBA/FBM)
Alebo aj tzv. Private Label model predaja. Veľmi zjednodušene: máte svoj no name výrobok. Napr. hrebeň. Dáte ho do peknej krabičky, nalepíte svoje logo, pošlete 100 kusov do skladu a máte svoj PL produkt.
Môžete ale taktiež predávať wholesale (veľkoobchod). Teda nakupuje z veľkoskladu a potom posielate do Amazonu. V tejto súvislosti sa stretnete so skratkami FBA (fulfilled by Amazon).Tzn, že celý proces predaja si riadi Amazon sám. Alebo model FBM (fulfilled by merchant). Tzn. že tovar posielate koncovému zákazníkovy vy.
Predaj tričiek (Merch by Amazon)
Merch by Amazon. Veľmi populárny model, kde do svojho účtu nahrávate dizajny tričiek. Amazon ich vytlačí a pošle a vy dostanete percentá z predaja. Nevýhoda je, že vašu žiadosť o vstup do tohto programu nemusí Amazon schváliť. Za každé predané tričko môžete mať províziu do pár centov až po 7-8 USD. Tričiek môžete mať 5 ale aj 5000 (do tak vysokého levelu nie je jednoduché sa dostať). Predaj tričiek na Amazone.
Predaj ebookov (KDP)
Tzv. Kindle Direct Publishing. Napíšete knihu alebo ju dáte napísať niekomu inému. Nahráte do vášho účtu a čakáte kým vám začnú chodiť provízie z predaja. Kníh vo vašom účte môže byť 5 alebo pokojne aj 500. Predaj e-bookov na Amazone.
Predaj cez affiliate (Amazon Associates)
Amazon má vlastný affiliate program. Tento model je pomerne známy aj u nás. Máte web, kde napríklad robíte recenzie holiacich strojčekov. Zákazník si príde prečítať vašu recenziu. Ak ho výrobok zaujme – klikne na link, ktorý ho prelinkuje priamo na Amazon, kde nakúpi. Provízia z predaj ide vám.
Amazon, ak sa na to pozriete z tej pozitívnej stránky, je super partnerom pre biznis. Ak to správne uchopíte a napr. nakombinujte niekoľko modelov, tak sa môže stať, že Amazon sa stane vaším veľmi pekným fulltime príjmom.