Službu virtuálne sídlo začína objavovať čoraz viac a viac podnikateľov. A to hlavne z dôvodu, že mnoho povolaní je možné dnes vykonávať v online prostredí z pohodlia domova a preto nie je potrebné disponovať vlastnou kanceláriou alebo priestorom.
Prenájom virtuálneho sídla je vhodná cesta ako ušetriť nemalé finančné prostriedky pri svojom podnikaní.
Virtuálne sídlo – pri jeho výbere je niekoľko kritérií, ktoré by mal každý podnikateľ zvážiť
Vhodný poskytovateľ – pri výbere poskytovateľa virtuálneho sídla, je dobré zvoliť si firmu, ktorá sa na túto službu špecializuje (neposkytuje aj iné služby) a je etablovaná na trhu nejaký ten rok.
Recenzie – najlepší spôsob ako si overiť dôveryhodnosť virtuálneho sídla je informovať sa u svojích známych a priateľov a vyžiadať si odporúčania, taktiež na internete je dnes veľmi jednoduché nájsť si recenzie od (ne)spokojných klientov.
Balíky služieb – prehľadnosť v poskytovaných balíkoch služieb je jedným z najdôležitejších faktorov výberu. Na trhu existujú virtuálne sídla, ktoré majú na danej adrese len schránku, ale taktiež aj poskytovatelia, ktorí ponúkajú služby dennej recepcie, okamžitého skenovania prijatej pošty, preposielania, prenájmu zasadačky a podobne.
Cena – cenník služieb virtuálnej kancelárie je špeciálne v Bratislave veľmi široký, od možno príliš podozrivo nízkych cien až po neskutočne premrštené ceny v porovnaní s poskytovanou kvalitou. Najvhodnejšou je asi zlatá stredná cesta, ktorá sa pohybuje mesačne od 8,90€ po 14,90€ v základnom balíku služieb (recepcia, notifikácia, osobný odber).
Vlastník nehnuteľnosti – poskytovateľ nehnuteľnosti by mal byť aj vlastníkom daného priestoru, nakoľko od 01. októbra 2020 je potrebné na súhlase vlastníka, ktorý sa pri zápise predkladá živnostenskému a obchodnému registru, s osvedčeným podpisom majiteľa nehnuteľnosti.
Lokalita – v minulosti si mnoho podnikateľov myslelo, že prestížna adresa v centre mesta je tá najlepšia, avšak z praktického hľadiska to nemusí byť tak úplne pravda. Problém s adresou môže nastať pri parkovaní, vyťaženosti pôšt v centre ako aj dostupnosťou (pešia zóna). Taktiež okrajové časti mesta nedávajú adrese príliš na dôveryhodnosti pre vašich obchodných partnerov. Pri osobnom odbere pošty k vzdialeným poskytovateľom stratíte aj dosť času cestovaním, preto najoptimálnejšie je si zvoliť širšie centrum mesta s dôrazom na privátne parkovanie pre klientov.
Vybavenie – mnoho poskytovateľov virtuálneho sídla disponuje priestormi, ktoré nie sú príliš aktraktívne (zasadačka = 4 steny, v strede miestnosti stolík a pár stoličiek + projektor) v prípade, že si chcete dohodnúť obchodné stretnutie na adrese svojho sídla. Napriek tomu si v popise služby dokážu uviesť „luxusné a prestížne virtuálne sídlo“. Preto odporúčame, pred objednaním virtuálneho sídla, dohodnúť si stretnutie a nezáväznú obhliadku priestorov.
Prestíž adresy – pod pojmom prestíž adresy v ponímaní virtuálneho sídla sa rozumie hlavne zloženie klientov na danej adrese. V prípade, že poskytovateľ (v Bratislave až 8 z 10) ponúka služby aj zadĺženým a podvodníckym firmám, nepridáva to na dôvere pre slušných a poctivých podnikateľov, ktorí využívajú rovnakú adresu. Z praxe u najväčšieho poskytovateľa v Bratislave si deň čo deň podáva kľučku Daňový úrad, Finančná polícia a exekútori, preto overeniu poskytovateľa venujte dostatok času.
Prvý dojem – rozhodnite sa aj na základe vášho prvého dojmu. Zriadenie si registračného sídla pre vašu firmu znamená, že s poskytovateľom budete spolupracovať minimálne 1 rok (viazanosť služieb býva zväčša 1 rok). Preto je potrebné už odpočiatku sledovať štýl komunikácie a ochotu už pri samotnej objednávke. Už telefonát ohľadne služieb vám môže napovedať, avšak osobná obhliadka aspoň 2 – 3 rôznych firiem je najlepší spôsob ako sa rozhodnúť.
V čase pandémie COVID-19 je pravdepodobné, že služba virtuálneho sídla pre firmy bude čoraz viac populárnejšia, nielen z dôvodu šetrenia nákladov na vedenie vlastnej kancelárie, ale aj obmedzenia kontaktu, kedže všetka firemná korešpondencia môže byť skenovaná priamo do vášho mailu.