Až 63 % Slovákov sa chce po pandémii vrátiť ku klasickým návštevám reštaurácie, iba 11 % nechce ani v budúcnosti chodiť do gastroprevádzok a dá prednosť vyzdvihnutiu jedla.
V dnešnej situácii si väčšina zákazníkov vyberá reštauráciu podľa toho, ako dodržiava hygienické opatrenia. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre McDonald’s realizovala agentúra MNForce na vzorke 1 000 respondentov.
Hygiena hrá pri výbere reštaurácie zásadnú rolu
Zvýšené požiadavky na hygienu v reštauráciách platia už od marca a firmy do nich výrazne investovali. Aktuálny prieskum ukázal, že Slováci tieto opatrenia nielen oceňujú, ale si podľa nich v súčasnosti vyberajú, ktorú reštauráciu navštívia.
Pri výbere reštaurácie považuje približne 61 % opýtaných za dôležité dodržiavanie hygienických štandardov a približne rovnaká skupina (60 %) si stravovacie zariadenie vyberá podľa vyhovujúceho menu. Takmer polovica respondentov (48 %) sa pri výbere zameriava na cenu jedál a pre 46 % z nás je dôležitá kvalita personálu.
Vo všeobecnosti polovica opýtaných povedala, že dodržiavanie hygienických štandardov je pre nich dôležitejšie ako pred pandémiou. Zaujímavosťou je, že väčšina Slovákov si nespája kvalitu hygieny v prevádzkach s vyškoleným personálom.
Väčšina Slovákov sa chce vrátiť do reštaurácií, 22 % sa bude gastru skôr vyhýbať
Na otázku, ako chcú Slováci využívať služby v gastro segmente po odznení pandémie, až 63 % respondentov uviedlo, že chce jedlo konzumovať v reštaurácii rovnako ako pred pandémiou. Prísť do reštaurácie osobne a jedlo skonzumovať vo vonkajších priestoroch, kde je zabezpečené vetranie a odstup, chce 14 % opýtaných.
Iba 11 % chce po odznení pandémie jedlo v reštauráciách iba vyzdvihnúť a podobnú, 9 % preferenciu prieskum prisudzuje donáškovým službám. Iba tri percentá z opýtaných neplánuje do reštaurácií chodiť ani po odznení pandémie.
Hygienické opatrenia aj po skončení pandémie: dezinfekcia áno, meranie teploty nie
Zaujímavým výsledkom prieskumu je zistenie, že výrazná časť populácie požaduje zachovanie zvýšených hygienických opatrení aj po skončení pandémie. Na otázku, ktoré hygienické opatrenia sú pre vás dlhodobo dôležité, označilo 51 % opýtaných ako dôležitú pravidelnú dezinfekciu vnútorných priestorov, 47 % bezkontaktné platby a 42 % dezinfekciu rúk pri vstupe do reštaurácie. Tretina opýtaných hovorí, že bezkontaktné objednávky (napr. samoobslužný kiosk) by mali byť po ukončení pandémie v gastre štandardom.
Naopak, až 67 % respondentov považuje meranie teploty pri vstupe za zbytočné opatrenie, ktoré treba zrušiť. Silný nesúhlas panuje aj s povinnými dvojmetrovými odstupmi zákazníkov (43 %). Ako nepotrebné označilo hygienické rukavice pre personál 23 %.
V dodržiavaní hygieny oceňujeme miestne reštaurácie, medzi v rýchlom občerstvení dominuje McDonald’s
Prieskum sa pýtal aj na hodnotenie značiek reštaurácií a foriem rýchleho stravovania z hľadiska hygieny. Slováci tak hodnotili hygienické opatrenia v miestnej reštaurácii, Subway, Burger King, McDonald’s, KFC, na čerpacích staniciach a pri predaji na trhu alebo v stánku (street food) na škála v rozmedzí 1 (nízka hygiena) až 5 (vysoká hygiena).
Po spočítaní posledných dvoch hodnôt, ktoré predstavujú hodnotenie vysokej a dostatočnej hygieny, najlepšie výsledky zaznamenali miestne reštaurácie, ktoré pozitívne ohodnotilo 69 % Slovákov. Z pomedzi prevádzok rýchleho občerstvenia získal prvenstvo s 57 percentami McDonald’s. Po ňom nasledovali čerpacie stanice (47 %), KFC (33 %), Subway (30 %), Burger King (29 %) a predaj na trhu alebo v stánku/stret food (26 %).
„Zabezpečenie zdravého a bezpečného prostredia pre našich zamestnancov a zákazníkov je pre nás kľúčová priorita. Od začiatku šírenia vírusu COVID-19 sme sprísnili vo svojich reštauráciách celý rad hygienických opatrení: častejšia hygiena a dezinfekcia rúk, častejšia dezinfekcia dotýkaných povrchov, zvýšená frekvencia sanitácie a čistenia celej prevádzky. Náklady na hygienické potreby nám vzrástli o viac ako 500 %. Preto sme nesmierne radi, že našu snahu vnímajú aj naši zákazníci,“ hovorí Lucia Poláčeková, PR supervisor McDonald’s Slovakia.
Spoločnosť McDonald’s tesne pred vypuknutím pandémie zaviedla pilotný rozvoz McDelivery v rámci Bratislavy a počas pandémie prišla s konceptom McWalk pre peších zákazníkov a tzv. takeaway obsluhu. Predaj jedla cez McDrive bol historicky na Slovensku veľmi silný, ale po vypuknutí koronakrízy sa predaj cez tento kanál dokonca zdvojnásobil či strojnásobil. Momentálne obsluhuje zákazníkov každý McDrive denne o stovky viac šoférov.
O spoločnosti McDonald’s Slovensko
Spoločnosť McDonald’s pôsobí na slovenskom trhu od roku 1995. Prvá reštaurácia bola otvorená v októbri v Banskej Bystrici. V novembri roku 2003 vznikla na Slovensku charitatívna organizácia Ronald McDonald House Charities. Na Slovensku McDonald’s prevádzkuje 35 reštaurácií, z ktorých je 16 v Bratislave a ostatné sa nachádzajú v Banskej Bystrici, Košiciach, Liptovskom Mikuláši, Martine, Nitre, Prešove, Prievidzi, Trenčíne, Trnave, Zvolene, Žiline a na diaľničnom úseku R1 exit Beladice.
Súčasťou 27 reštaurácií je obľúbený koncept McCafé, ktorý sa predstavil v roku 2009. V minulom roku začal McDonald’s na Slovensku postupne meniť a modernizovať prevádzky na reštaurácie novej generácie. V celonárodnej ankete Najzamestnávateľ za rok 2019 sa spoločnosť McDonald‘s Slovensko umiestnila na 1. mieste v kategórii Cestovný ruch, gastro, hotelierstvo, a obhájila tak svoje víťazstvo z roka 2018. Od začiatku roka 2020 rozširuje McDonald’s cez vybrané reštaurácie doručovaciu službu McDelivery.