Revolut odhaľuje odklon od susedov a rastúci záujem o Áziu a západnú Európu.
- Záujem o vzdialené destinácie prudko rastie – výdavky Slovákov na cestovanie do Japonska vzrástli o 54 % a do Thajska o 34 %. V Európe vedie Nemecko, Holandsko a Francúzsko.
- Najviac na cestovanie míňajú Slováci vo veku 25–34 rokov, za nimi nasledujú ľudia vo veku 35–44 rokov. Skupiny 18–24 a 45–54 rokov majú podobné výdavky, čo naznačuje široký záujem o cestovanie naprieč generáciami.
- Medziročný nárast výdavkov Slovákov na zahraničné cestovanie dosiahol 1 %. Najviac míňali na potraviny a reštaurácie. Nasledujú nákupy (18 %) a doprava (12 %).
- Používatelia Revolutu z celého sveta minuli v roku 2024 v zahraničí vyše 20 miliárd libier, pričom Španielsko je na prvom mieste rebríčka destináciou s útratou 11 % všetkých cestovných výdavkov na svete.
Návyky aj preferencie sa u Slovákov menia
Z prvého oficiálneho reportu Global Travel Spending Report od fintech spoločnosti Revolut vyplýva, že Slováci aj ďalší svetoví cestovatelia menia svoje návyky. Slovenskí používatelia, ktorých je u Revolutu už vyše 400 tisíc, v roku 2024 celkovo minuli o 1 % viac za zahraničné cesty. Zároveň sa menia ich preferencie – výdavky sa presúvajú zo susedných krajín do západnej Európy a záujem rastie aj o vzdialené destinácie ako Japonsko a Thajsko.Report, ktorý analyzuje výdavky 55 miliónov zákazníkov Revolutu z 24 krajín odhaľuje, kde (nielen) Slováci míňajú svoje peniaze v zahraničí, kto je hnacou silou týchto trendov a za čo svoje peniaze míňajú. Celkové výdavky všetkých užívateľov v zahraničí presiahli v roku 2024 20 miliárd libier, pričom na prvom mieste rebríčka najobľúbenejších destinácií sveta je Španielsko, na ktoré pripadá 11 % všetkých výdavkov.
Slováci objavujú nové horizonty: Výdavky smerujú na západ a do Ázie
Medziročné výdavky Slovákov na medzinárodné cestovanie v roku 2024 vzrástli o 1 %, no za týmto nenápadným rastom sa skrývajú zaujímavé zmeny v regionálnych preferenciách. Zatiaľ čo tradičné destinácie ako Česko, Maďarsko a Poľsko zaznamenali pokles záujmu (Česko -4 %, Maďarsko -6 %, Poľsko -10 %), rastúci apetít po cestovaní do západnej Európy je neprehliadnuteľný. Nemecko s impozantným nárastom výdavkov o 37 %, Holandsko (+16 %) a Francúzsko (+7 %) dokazujú, že Slováci čoraz viac preferujú kultúrne bohatstvo a moderné mestá na západe. Ešte zaujímavejší je však vzostup ázijských krajín, najmä Japonska (+54 %) a Thajska (+34 %), ktoré lákajú najmä generáciu 25 – 44 rokov túžiacu po dobrodružstve a autentických zážitkoch.
Susedia v tieni, Západ a Ázia prekvapujú
Kým Česko (18 %), Maďarsko (8 %) a Rakúsko (6 %) si stále držia popredné miesta v rebríčku slovenských cestovateľov, trendy naznačujú, že ich popularita pomaly klesá. Naopak, Nemecko, Holandsko a dokonca aj Švajčiarsko (+11 %) získavajú na význame. Mimoriadne prekvapivý je práve prudký nárast záujmu o Japonsko a Thajsko, ktoré sa postupne stávajú cieľom nielen dobrodruhov, ale aj tých, ktorí hľadajú odlišné kultúrne zážitky. Slovensko tak kopíruje širšie európske trendy, kde sa cestovanie do vzdialenejších destinácií stáva dostupnejším a lákavejším.
Kulinárske zážitky a nákupy vedú rebríček výdavkov
Slováci míňajú v zahraničí najviac na jedlo a zážitky spojené s gastronómiou. Potraviny (24 %) a reštaurácie (23 %) spolu tvoria takmer polovicu všetkých výdavkov, čo poukazuje na to, že slovenskí cestovatelia si radi doprajú miestne špeciality a kulinárske zážitky. Nákupy (18 %) a doprava (12 %) za nimi nezaostávajú, čo odráža praktický prístup kombinovaný s túžbou objavovať nové miesta. Tento vzorec naznačuje, že aj napriek miernemu rastu výdavkov sa Slováci snažia optimalizovať svoje cestovateľské rozpočty a sústreďujú sa najmä na autentické zážitky.
Mileniáli v popredí, no generačný záujem je rozmanitý
Cestovanie je pre Slovákov záležitosťou naprieč generáciami, no mileniáli dominujú. Skupina 25 – 34 rokov tvorí až 36 % celkových výdavkov na medzinárodné cesty, za nimi nasledujú cestovatelia vo veku 35 – 44 rokov s podielom 24 %. Mladší (18 – 24 rokov) a starší (45 – 54 rokov) cestovatelia sú zastúpení rovnomerne po 16 %, čo naznačuje, že chuť objavovať svet je medzi Slovákmi široko rozšírená. Zaujímavým trendom je narastajúca obľuba exotických destinácií práve u mladších generácií, čo môže signalizovať ďalšie zmeny v preferenciách v nasledujúcich rokoch.
Tara Massoudi, generálna manažérka prémiových produktov spoločnosti Revolut, uviedla: „Revolut bol založený na myšlienke, že peniaze by nemali stáť v ceste za poznaním sveta. Tento report približuje, ako naši zákazníci míňajú v zahraničí, čo sa mení a ako to všetko Revolut umožňuje. Vidíme jasný posun smerom k ďalekým, cenovo výhodným destináciám, najmä u mladších cestovateľov, a Revolut má jedinečnú pozíciu na podporu tejto ďalšej kapitoly globálneho cestovania.“
Revolut zjednodušuje cestovanie do zahraničia a odstraňuje bariéry spojené s cestovnými výdavkami. Používatelia môžu zbierať body RevPoints za každodenné útraty, behom niekoľkých sekúnd rezervovať ubytovanie z ponuky viac ako 1,9 milióna hotelov, domov a penziónov, alebo si vybrať z viac ako 300 tisíc jedinečných zážitkov priamo v aplikácii. Okrem toho zostávajú v spojení vo viac ako 100 krajinách vďaka eSIM a v závislosti od zvoleného tarifu môžu využiť aj prístup do letiskových salónikov (platí podmienky pre používanie eSIM, RevPoints a salónikov).
Ďalším krokom k ešte pohodlnejšiemu cestovaniu je aj nedávne zrušenie víkendových poplatkov za výmenu cudzích mien pre používateľov s plánmi Premium, Metal a Ultra. Zatiaľ čo výhodné kurzy boli doteraz dostupné najmä počas pracovných dní, po novom môžu zákazníci zamieňať meny výhodne sedem dní v týždni, a to bez dodatočných nákladov, kdekoľvek na svete. Táto zmena prichádza práve v čase, keď mnohí plánujú letné dovolenky, a preto ide o praktickú a vítanú novinku.