EkonomikaPodnikaniePodpora startupovSlovensko xa Publikované 22. mája 2018 zobraziť celý profil

Titul Najlepšia JA Firma roka 2018 získali študenti z Gymnázia, Trebišovská v Košiciach. Už ako sedemnásťroční prišli na trh s inovatívnym a netradičným produktom Safe Step. Tento produkt je inovačný a jedinečný zároveň v tom, že dopomáha k zlepšeniu viditeľnosti priechodov pre chodcov a tým znižuje riziko stretu áut s chodcami.

Víťazná JA Firma Ala rasi bude Slovensko reprezentovať na medzinárodnej súťaži Company of the Year Competition 2018, ktorá sa bude konať v Srbsku. V celoslovenskom oceňovaní TOP Finále sa zúčastnilo spolu šesť najlepších JA Firiem z celého Slovenska.

Budúce hviezdy slovenského biznisu už vo svojich 17 rokoch vyrábajú inovatívne a netradičné výrobky

To, že ich výrobky sú inovatívne a doposiaľ trhom ešte neobjavené, je fakt. O prvenstvo v TOP Finálne 2018 zabojovali šikovní chalani z SOH Bratislavy s bezdrôtovou nabíjačkou na telefón zabudovanou priamo v peňaženke a z Tisovca sa stredoškoláci predstavili so želé čajom Jellypometea vyrobeného z granátového jablka.

Mladí Košičania prekvapili revolučným produktom, ktorý okamžite zbavuje hádzanárske lopty štepu, unikátnym iontovým čajom. S produktom SAFE STEP, ktorý dopomáha k zlepšeniu viditeľnosti priechodov pre chodcov a tým znižuje riziko stretu áut s chodcami, vďaka ktorému tím Ala rasi zvíťazil.

„Víťazstvo pre nás znamená viac ako si mnohí myslia a je za tým veľa tvrdej práce. Je to zadosťučinenie toho všetkého, čo sme pre to obetovali. To, že sme dnes vyhrali je len výsledok toho, že sme zohratí a že chceme v živote niečo dokázať. Na európskej súťaži Company of the Year Competiton máme cieľ vyhrať, ale pre nás bude obrovská skúsenosť aj zúčastniť sa. Naša práca sa ale vôbec nekončí, tento nápad sa budeme snažiť pretaviť do skutočného biznisu.“, povedal jeden z víťazov Kristián Tomčo, ktorý dostal špeciálne ocenenie za výnimočný prístup a inšpiratívny študentský príbeh.

Odborná porota hodnotila najlepších šesť JA Firiem z celého Slovenska a počas celého dňa prostredníctvom individuálnych rozhovorov v angličtine zisťovala podrobnosti o ich fungovaní, rozpočte a postavení produktov na reálnom trhu.

„Každý rok je pre nás ťažšie rozhodnúť sa pre absolútneho víťaza. Tento rok nebol výnimkou. Všetkých šesť finalistov dokázalo, že vedia ako uspieť na trhu so svojimi inovatívnymi nápadmi. Mnohí budú vo svojom podnikaní pokračovať aj po skončení programu. Ak aj nie, so skúsenosťami, ktoré tu získali sa uplatnia v akejkoľvek profesii.“, zhodnotil TOP Finále JA Firiem 2018 jeden z členov odbornej poroty Oldřich Vaňous, čestný člen Správnej rady JA Slovensko.

Druhé miesto obsadila JA Firma Trimmi z Gymnázia, Poštová v Košiciach, ktorá vyvinula revolučný produkt na čistenie hádzanárskej lopty od štepu. A tretie miesto získala JA Firma Pomegranate z Evanjelického gymnázia v Tisovci, ktorá prezentovala želé čaj vyrobený z granátového jablka.

„Pozerať sa na týchto šikovných mladých ľudí je pre mňa veľkou cťou. Neustále nás prekvapujú revolučnými novinkami na trhu. Ich tvrdá práca sa odzrkadlí nie len v ich úspechoch v školských laviciach, ale aj v ich ďalších životných príbehoch.“, povedala riaditeľka JA Slovensko Eva Vargová.

Mladí Slováci dokázali, že kariéra môže začať už na strednej škole

Príkladom je aktívny študent Jakub Ševčík, ktorý si aj vďaka vzdelávaciemu programu neziskovej organizácie JA Slovensko založil príjemnú kaviareň Black v centre starého mesta Bratislavy a je najmladším pražiarom kávy na Slovensku. Svojimi skúsenosťami prišiel nádejné podnikateľské talenty podporiť aj osobne.

TOP Finále 2018 sa zúčastnilo spolu šesť najlepších JA Firiem od Košíc až po Bratislavu, ktoré vzišli z JA Veľtrhu podnikateľských talentov. Ten sa konal 21. marca v Bratislave za účasti až päťdesiatich JA Firiem z celého Slovenska. Finále je vyvrcholením veľtrhu a študenti okrem prezentácie svojich firiem a nápadov prešli mentorovacou fázou, ktorá bola zameraná na rozvíjanie manažérskych, prezentačných a digitálnych zručností.

JA Firma

Vzdelávací program JA Firma savyučuje ako súčasť programov JA Aplikovaná ekonómia JA Podnikanie v cestovnom ruchu II. Študenti si zakladajú skutočnú firmu, simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu  firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka. Vďaka tejto praktickej skúsenosti, ktorá je medzi študentmi veľmi obľúbená, získavajú študenti možnosť aplikovať teoreticky nadobudnuté skúsenosti o fungovaní podnikateľského subjektu okamžite v praxi. Učia sa tak nielen ekonómiu, ale aj  byť zodpovednými,  vedieť sa rozhodovaťviesť firmu.