Tak ako vás v osobnom živote ženú vpred konkrétne ciele, aj dosiahnutie zadaných úloh vašich zamestnancov je podporované konkrétnou motiváciou. Je to palivo, ktoré núti ľudské zdroje vašej firmy k dokončeniu svojich úloh včas a v požadovanej, optimálne najvyššej kvalite.
Druhov motivácie je ale viac a je len na vás, ak chcete uspieť, aby ste prišli na to, či to budú kvalitné sublimačné hrnčeky alebo iné dostupné riešenie, ktoré vašim zamestnancom urobí radosť a prinúti ich pracovať tak, prípadne viac ako doteraz.
Vnútorná motivácia
Vnútorná motivácia sa považuje za jednu z najlepších, pretože ľudia, ktorí ju využívajú vo svoj prospech, sú vo svojom odhodlaní vytrvalejší a odolní voči frustrácii. Zároveň je však pomerne náročné využívať ju na motiváciu zamestnancov, pretože nikto, len my sami najlepšie vidíme do svojho vnútra. Táto najsilnejšia a najvytrvalejšia hybná sila ľudí v sebe skrýva obrovskú energiu, ktorá nie je závislá od okolia. Nevyznačuje sa žiadnou vonkajšou hodnotou, ale vnútorným presvedčením, ktoré je často vzdialené od ekonomických cieľov, viac charakteristických pre vonkajšiu motiváciu.
Žiadny vonkajší vplyv, ale vlastné presvedčenie, že je dôležité dokončiť vec správne – stručne definuje vnútornú motiváciu, ktorá má dlhodobejší vplyv. V tomto prípade je to naozaj náročné, pretože ani najlepší kouč či nadriadení nedokáže zamestnanca motivovať, ak to sám nechce. Môže ísť o vzdelanie v práci, prínos konkrétnej úlohy pre spoločnosť alebo firmu a iné veci, ktoré vyplývajú z nášho vnútorného presvedčenia a robíme ich preto, že nás to baví a má zmysel.
Vonkajšia motivácia
Vnútorné presvedčenie je skvelou formou podpory, no oveľa viac sa využívajú v praxi podnety z vonkajšieho prostredia. Nemusí to byť však len o mzde. Aj odmena v podobe uhradených nákladov za pobyt v luxusnom kúpeľnom hoteli vie vyčariť zamestnancovi na tvári úsmev a vašej firme priniesť zisk v podobe vyššieho výkonu a lojality.
Voľno je pre dlhodobo dobrý výkon zamestnanca nesmierne dôležité. Práca a kariéra sú samozrejme neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Keď sa však práca stane pre nás jedinou vecou, ktorá nám vypĺňa dni, môže to byť nezdravé. Je preto nevyhnutné, aby si vaši zamestnanci vzali v práci voľno, rovnako ako vy a využili na to všetky dostupné možnosti.
Motivácia orientovaná na úlohy
Za dobrý výkon a vyriešenú náročnú úlohu môžu urobiť radosť vášmu tímu aj originálne darčeky do firmy, na ktorých si pochutia a získajú s nimi ešte viac energie. Náročný charakter práce a zložitosť úlohy alebo jej druh, ktorú zvládneme, mnohých zamestnancov však motivuje sám o sebe a v podstate by sa dal zaradiť do vnútornej motivácie. Tu musíte ale vedieť, kto z vášho tímu si na takejto odmene zakladá a vie, že ju dokážete oceniť.
Kontextovo orientovaná motivácia
Tu je druh úlohy menej dôležitý ako efekt v sociálnom prostredí, ktorý je spojený so spracovaním úlohy. Pre niekoho je to viditeľný úspech a s tým spojené vyčnievanie od ostatných. Iný si pod kontextovo orientovanou motiváciou predstavujú lepšie postavenie v skupine, dobrú spolupatričnosť a možnosť zapojenia do väčšieho kontextu. V tomto prípade je motivácia silnejšie ovplyvnená sociálnym kontextom ako skutočnou úlohou.
Aby ste si vybrali to správne motivačné riešenie, musíte zamestnancov poznať a len tak im a nakoniec aj firme pomôcť napredovať.