PodnikanieZaujímavosti xa Publikované 7. novembra 2016 zobraziť celý profil

Piate raňajky pre začínajúce podnikateľky viedol Milan Gajdoš na tému – Obchodný zámer a podnikateľský plán, čo chcem reálne predávať – najvýznamnejšie riziká a lessons learned.

Začínajúce podnikateľky sa na ďalších raňajkách venovali strategickému plán a jeho významu v praxi. S témou ich oboznámil Milan Gajdoš, ktorý pracuje v KPMG na Slovensku. Účastníčky upozornil najmä na to, že strategický plán pomáha previesť obchodné myšlienky do koordinovaného celku.
Ako uviedol, začínajúcimi podnikateľmi býva často podceňovaný a veľakrát ho ani nepoznajú. A to aj napriek tomu, že práve strategický plán je dobrý nástroj na identifikáciu všetkých aspektov a bariér, ktoré sa počas podnikania môžu vyskytnúť. Definuje akýsi základný rámec, voči ktorému sa porovnávajú skutočne výsledky nášho podnikania.

Milan Gajdoš tiež zameral pozornosť začínajúcich podnikateliek na to, že najdôležitejšou súčasťou strategického plánu je detailný popis obchodného prípadu, teda aký produkt alebo službu budú poskytovať, v čom je špecifická a ktorých zákazníkov ma obslúžiť. Nemenej dôležité sú aj plánovane náklady.
Na raňajkách niekoľkokrát odznela dôležitá poučka – vždy si musíme byť vedomý toho, že produkt alebo službu nedizajnujeme pre seba, ale pre našich zákazníkov.

Prednášajúci sa venoval aj problematike krachu firiem v prvom až piatom roku ich podnikania. Upozornil začínajúce podnikateľky na úskalia toho, že netreba zabúdať na finančné a časové rezervy, prekročenie pôvodných rozpočtov a časových plánov, nakoľko toto všetko je v podnikaní bežné a preto to treba v pláne zohľadniť.

Milan Gajdoš na záver poradil všetkým účastníčkam, že existuje početné množstvo aj verejne dostupných materiálov, ktoré popisujú nielen štruktúru strategického plánu, ale aj rady ako ho napísať a na čo pri jeho tvorbe nezabudnúť.

Kto je Milan Gajdoš

milan-gajdos-kpmgMilan pracuje v KPMG na Slovensku a je zodpovedný za oddelenie, ktoré sa špecializuje na firemné stratégie, rozvoj firemnej kultúry a HR, ako aj celoorganizačné zefektívnenie výkonnosti. Asistuje spoločnostiam definovať svoje strategické a obchodné smerovanie.

S raňajkami pokračujeme aj v nasledujúcich  týždňoch v Bratislave a Trnave. Témou napríklad bude nákupná cesta klienta či  finančné zdravie začínajúcich podnikateľov. Vybrané účastníčky budú môcť získať príležitosť stať sa jednou z troch výherkýň, s ktorými bude v spolupráci s internetovým portálom StartItUp natočený vlog o ich podnikaní. Viac o súťaži sa dozviete na www.slsp.sk/podnikavezeny (prihlasovanie bolo uzavreté 30. septembra 2016).

Podujatie organizuje Slovenská sporiteľná v rámci Programu pre začínajúcich podnikateľov. Podporuje prostredníctvom neho ľudí, ktorí chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania umožňuje záujemcom získať kontakty na potenciálnych partnerov a rady od skúsenejších.

Piate stretnutie účastníčky ohodnotili v troch bodoch nasledovne:

Naučila som sa ako postupovať pri podnikaní, keď ponúkam služby a ako pri predaji produktu. Na aké veci si dávať pozor. Ako je vhodné dávať si časové hľadisko v biznis pláne. 

Magdaléna / eventová agentúra

Spoznala som nových ľudí, dozvedela som sa informácie o podnikateľskom pláne.

Marianna / výroba a predaj výživových doplnkov

Zistila som, že plán je dôležitý. A aj ako ho písať a reálnejšie očakávania od výsledkov podnikania, aj keď potrebujem dlhší čas na spracovanie dojmov. Toto vo mne najviac rezonuje.

Eva / náramok na podporu matiek

Dozvedela som sa, že mať zadefinované „čo robím a čo nerobím” v rámci môjho produktu či služby mi pomôže sústrediť fyzické sily a mentálnu energiu na svoje ciele. Potvrdila som si dôležitosť zadefinovanie „Business purpose” – dôvodu podnikania. 

Soňa / tvorím na mieru šité riešenia stabilizácie, rastu a ziskovosti malých a stredných firiem

Pohľad mužov a žien na biznis je veľmi odlišný. Čo je dobre, lebo sa dokážeme navzájom dopĺňať a sebakriticky sa treba zhodnotiť aj vtedy, ak sme napríklad príliš namotivovaní a rozbehnutí a bez akýchkoľvek istiacich prostriedkov sa rútime do rizika.

Dominika / Domčine laskonky

1. Produkt musí byť tvorený pre zákazníka. Nie pre mňa.
2. Je veľmi dôležité dobre zhodnotiť finančnú náročnosť a potrebné investície projektu.
3. Pri plánovaní vždy treba rátať s časovým oneskorením a takisto aj so zvyšujúcimi sa nákladmi.

Petra / venujem sa tvorbe oblečenia – značka Tiope

Konečne som sa dozvedela, čo je to ten biznis plán. Uvedomila som si, že som predsa len asi skôr SZČO než podnikateľ. Nové termíny, veľmi nápomocné k tomu, aby si človek zadefinoval jasnejšie zámery.

Ľubica / textilná remeselná a výtvarná tvorba

Podnikateľský plán sa dá spísať podľa šablóny, nemusím si ho vymyslieť celý z hlavy. Všetko sa odvíja od vízie firmy. Väčšina firiem skrachuje preto, že neplánuje alebo nemá dobrý plán.

Lýdia / jazykový mentoring

Robte to, čo chce trh, nie to, čo chcete vy. Cena produktu v službách je definovaná trhom. Jednou z príčin neúspechu je zlá komunikácia so zákazníkmi – nasledovanie vlastnej vízie bez počúvania trhu.

Janka / pripravujem inzertný portál na výmenný obchod súkromných osôb