E-shopyManažmentMarketingPodnikanie xa Publikované 24. marca 2017 zobraziť celý profil

Súčasťou každej úspešnej online marketingovej stratégie by mal byť kvalitný video obsah. Vtipné a zaujímavé videá vám navyše prirodzeným spôsobom pomôžu budovať vašu značku.

Dynamické explainer videá dokážu za pár desiatok sekúnd nielen predstaviť vaše podnikanie či služby, ale aj vysvetliť problém, ktorý vaše produkty pomáhajú zákazníkom vyriešiť. Žiadny iný marketingový nástroj to za tak krátky čas nedokáže.

Aké sú hlavné výhody explainer videí?

  • pomôžu vám získaľ lepšie pozície na Google,
  • majú vyššiu mieru zdieľaní, ľahšie sa stanú virálnymi – používatelia javia čoraz väčší záujem o videá, video zdieľame radšej ako text,
  • za krátky čas odprezentujú oveľa viac informácií ako text na webe.

Čo je explainer video?

Miesto poučiek si pozrite napríklad naše video, ktoré majú na svedomí profíci z RoadCrossers.com:

Ako sa tvorí explainer video?

Človek by povedal, že animované video je raz-dva hotové, stačí si pripraviť scenár a rozpohybovať jednotlivé scény. No, ako je to naozaj, nám popísal profík – Jakub Ovesný z Roadcrossers.com.

Jakub, aká je podľa Vás optimálna dĺžka explainer videí?

Neexistuje jedna optimálna dĺžka pre všetky videá. Je dôležité posudzovať ich dobu trvania podľa toho, o aký typ videa ide, kde bude zverejnené a o čom sa v ňom hovorí.
Keď myslím typ videa, tak sa tu bavíme o rôznych preroll reklamách, ktorých dĺžka je ideálne čo najkratšia, 8-10 sekúnd. Samozrejme to neplatí pre video explainer, kde potrebujete vysvetliť zákazníkovi, ako funguje daný produkt alebo služba. Tie sa pohybujú zvyčajne okolo 2 minút.

Čo sa týka kanálu, ktorým budeme video promovať a na ktorom bude odkomunikované, že v súčasnej dobe sa to delí hlavne na dve mediálne platformy – Youtube a Instagram. Tieto sociálne siete zahŕňajú momentálne 99% video contentu v celom online prostredí.
Na Youtube nie ste veľmi obmedzení dĺžkou.

Vo všeobecnosti ale platí, že ak nezaujmete do 30 sekúnd,  stratíte takmer tretinu publika, a ak sa vám to nepodarí ani do minúty, tak tam sa stráca už skoro polovica divákov. Micro videá, ktoré sú s veľkou obľubou používané na Instagrame majú svoju vhodnú neoficiálnu dĺžku definovanú priamo Instagramom a to je 15 sekúnd. Instagram túto hodnotu neskôr predĺžil na aktuálnych 60 sekúnd. Ale stále platí, že ak viete všetky potrebné informácie vtesnať do 15 sekúnd, máte vyhraté.

Čo všetko zahŕňa príprava animovaného videa? Ako dlho trvá práca, čo všetko obnáša (scenár, príprava kalkulácie, animačné práce, voiceover – selekcia hlasov …)? Čo potrebujete vedieť od klienta?

Príprava animovaného videa zahŕňa:

  • zber prvotných informácií o videu,
  • na aké účely má byť použité,
  • akými komunikačnými kanálmi sa bude promovať ,
  • aká je jeho cieľová skupina.

Na základe týchto informácií a krátkej osnovy videa, ktorú obdržíme priamo od klienta, vypracujeme cenovú ponuku a scenár, v ktorom budú detailnejšie popísané jednotlivé scény a taktiež text, ktorý bude vravieť Voiceover.

Ďalším krokom je postupne všetky scény zo scenáru rozkresliť do statickej podoby. Niekedy je vhodné, najmä v prípade komplikovanejších videí, nakresliť storyboard, čo je vlastne zhruba ceruzkou naskicovaný dej, v ktorom je vidno, čo sa nachádza na scéne, ako bude umiestnená kamera a či nie sú v deji nejaké výrazné logické chyby. Ak už máme rozkreslenú a schválenú statickú grafiku od klienta, pristupujeme k animácii a rozpohybovavaniu grafických podkladov. Táto časť je časovo výrazne najnáročnejšia.

Súbežne s animovaním sa rieši aj výber vhodného hlasu, ktorý nám bude nahovárať sprievodný text. Klient nám definuje:

  • vekový interval
  • farbu hlasu
  • pohlavie

a na základe toho my zašleme na výber niekoľko vhodných kandidátov.
Hneď potom pristúpime k samotnému nahrávaniu vybraného hlasu, ktorý bude sprevádzať animáciu a podľa ktorého zladíme výsledné načasovanie animácie.  

Ako posledný krok je pridať tento voiceover k hotovej animácii, pridať rôzne zvukové efekty a hudbu do pozadia, ktorá podfarbí atmosféru videa.  Ak toto všetko dotiahneme do úspešného konca, nasleduje finálny export – render, ktorý môže zaberať pri 2 minútovom videu niekedy aj 3-4 hodiny. Následne už putuje hotové video do rúk klienta. 

Ukážkový scenár k explainer videu pre BiznisWeb:

Sú podľa Vás explainer videá vhodné aj pre menšie a stredné e-shopy?

V dnešnej záplave rôznych vizuálov, fotografií a statickej reklamy je video vhodná forma ako vystúpiť z davu a zaujať potenciálneho zákazníka. Keď scrollujete FB wall,  tak určite viac upútate pozornosť pohyblivým obsahom ako napríklad fotografiou. Čo sa týka samotných webstránok a umiestnení videa tam, tak je to zasa dobra voľba, ako udržať zákazníka na svojom webe čo najdlhšie. Časť vyhľadávacieho algoritmu od Googlu počíta aj čas, ktorý strávili návštevníci na webe a podľa toho radí svoje výsledky.

Navyše, podľa viacerých štatistík je 85% zákazníkov náchylnejších ku kúpe produktu, ak naň videli video. Ďalšia nesporná výhoda je, že videom vysvetlíte svoj produkt alebo službu niekoľkokrát rýchlejšie ako obyčajným textom. A práve tá rýchlosť a schopnosť zaujať pekným video explainerom je v tejto uponáhľanej dobe veľmi potrebná.

Jakub a posledná otázka, ako podľa Vás čo najlepšie vyhodnocovať efektivitu inzercie videí na FB, Youtube, Instagrame? Doporučili by ste nejaké konkrétne nástroje pre majiteľov e-shopov a webstránok?

V poslednom čase sa trošku zmenil princíp vyhodnocovania videí a to z klasického počtu videní, na počet hodín videného videa.
Facebook  začal totiž počítať jedno pozretie až po 3 sekundách prehrávania videa a Youtube dokonca až po 30tich alebo, ak je video kratšie, tak rovno celú jeho dĺžku.

A teda nám vychádza, že celkový čas pozretého videa je relevantnejšia hodnota.
Každá z týchto platforiem má vyvinutú  svoju službu na vyhodnocovanie efektivity videí a tiež získania tejto hodnoty.
V prípade Youtube existujú ich vlastné Youtube Analytics, kde nájdete všetky potrebné informácie, tiež je dobré zoznámiť sa s nástrojom Traffic Sources, ktorý je ich súčasťou  a poskytuje komplexný pohľad na všetky potrebné zdroje, odkiaľ sa k vášmu videu divák dostal. Či si ho vyhľadal priamo cez Youtube alebo napríklad k nemu prišiel prostredníctvom externého linku.  Youtube analytics sú našťastie veľmi podobné  klasickým Google Analytics. Takže, ak ste ich niekedy riešili, nemal by to byť väčší problém zorientovať sa v nich. Je tam možnosť globálne si prezrieť štatistiky pre celý Váš kanál alebo vyfiltrovať konkrétne video.

Facebook má video štatistiky trochu jednoduchšie, ale pri správnom pochopení jednotlivých čísel vie tak isto priniesť reálny obraz o sledovanosti atď.  Nájdete ich v Page Insights pod záložkou Video.

Instagram má spomedzi týchto velikánov najjednoduchšie analytics. Viete k nim pristupovať pod každým príspevkom zvlášť. Obsahujú údaje o impresiách, dosahu, interakcii atď. Je však potrebné mať biznis účet.
Video štatistiky na Facebooku:

Na internetoch pribúda každú minútu nový obsah. Preto, ak chcete zaujať, musíte sa odlíšiť. A najlepším spôsobom, ako vyčnievať z davu, je video.
Priemerný používateľ internetu udrží pozornosť 10 sekúnd. Ak ho za tento čas nezaujmete, informácie alebo produkty hľadá u konkurencie. A práve s tým vám pomôže explainer video 🙂


O autorovi 

Jana Kvasnicová
Na blog.biznisweb.sk publikuje články pre začínajúcich podnikateľov, ale i klientov BiznisWebu. Spravuje sociálne siete a pripravuje newslettre s novinkami vo svete online marketingu.