E-commerceE-shopyKontrolyObchodné právoPodnikaniePrávo a legislatívaZmeny v legislatíve xa Publikované 22. júna 2023 zobraziť celý profil

Zákon sa vzťahuje na všetky prevádzky podnikateľov, e-shopy, vývojárov aplikácií, podomových predajcov a všetkých tých, ktorí prichádzajú do kontaktu s konečnými spotrebiteľmi – fyzickými osobami. Predávajúcim sa tak zavádzajú ďalšie povinnosti a novinky v trestaní za porušenia.

V tomto novom právnom predpise na ochranu spotrebiteľa vystupujú orgány verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa a to Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo financií SR a orgány dohľadu:

  • Slovenská obchodná inšpekcia
  • Štátna veterinárna a potravinová správa SR
  • Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
  • Úrad verejného zdravotníctva SR
  • Národná banka Slovenska
  • Štátny ústav na kontrolu liečiv
  • Nové povinnosti

    V zákone je tiež zadefinovaný obsah zápisnice z kontroly, možnosti dobrovoľných opatrení, ale aj opatrenie o blokovaní obchodníka, ak v dôsledku porušovania povinnosti dochádza k poškodzovaniu kolektívnych záujmov spotrebiteľov alebo ak hrozí riziko vzniku závažnej ujmy na kolektívnych záujmoch spotrebiteľov.

    Nový zákon prináša rozšírenie informačných povinností predávajúcich voči spotrebiteľom (napr. je potrebné uviesť aj telefónne číslo obchodníka), pri zľavách uvádzať aj pôvodnú nezľavnenú predajnú cenu, informácie o popredajnom servise a pod. Na druhej strane predávajúci môže poskytnúť spotrebiteľovi všetky informácie a dokumenty v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa informácie aj v inom – cudzom jazyku, ktorý je pre spotrebiteľa zrozumiteľný.

    E-shopy

    Uvádzať informačné povinnosti pri predaji na diaľku je potrebné obchodníkom zakomponovať do obchodných podmienok tak, aby boli spotrebiteľovi poskytnuté jasne a zrozumiteľne, nakoľko dôkazne bremeno znáša predávajúci. Vo VOP je tak potrebné napr. uviesť adresu obchodníka alebo osoby, v mene ktorej obchodník koná, cenu za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie, poučenie o povinnosti spotrebiteľa znášať náklady na vrátenie tovaru po odstúpení od zmluvy, poučenie o povinnosti spotrebiteľa uhradiť obchodníkovi cenu za skutočne poskytnuté plnenie, a pod.

    Článok pokračuje pod reklamou

    Ak si obchodník nesplnil informačnú povinnosť o úhrade nákladov na dopravu, dodanie, poštovné alebo iných nákladov alebo poplatkov, alebo informačnú povinnosť o úhrade nákladov na vrátenie tovaru, spotrebiteľ nie je povinný poplatky uhradiť a obchodník nemôže od spotrebiteľa požadovať úhradu týchto poplatkov.

    Každý kto predáva (aj na internete) vystupuje ako obchodník

    Zákon definuje, že povinnosti obchodníka, prevádzkovateľa online trhu, organizátora predajnej akcie, výrobcu, splnomocneného zástupcu výrobcu, dovozcu, distribútora, iného hospodárskeho subjektu alebo osoby, ktorá v mene veriteľa alebo vo vlastnom mene uplatňuje alebo vymáha pohľadávku súvisiacu so zmluvou, podľa tohto zákona alebo právne záväzného aktu Európskej únie majú aj osoby, ktoré vykonávajú činnosť bez oprávnenia na podnikanie.

    Pokuty

    Orgán dohľadu môže uložiť obchodníkom pokuty v niektorých prípadoch pri opakovaných porušeniach až do výšky 5 % z celkového ročného obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Sadzba pokuty za porušenie povinnosti sa zníži na polovicu, ak dohliadaná osoba po začatí konania o porušení povinnosti do vydania rozhodnutia o uložení pokuty orgánu dohľadu preukáže, že ukončila porušovanie povinnosti a ak to povaha porušenia pripúšťa, že vykonala nápravu v prospech spotrebiteľov, ktorí boli poškodení. Zároveň pokuta za porušenie povinnosti podľa tohto zákona nesmie byť pre obchodníkov likvidačná.

    Ak potrebujete v podnikaní pomôcť, kontaktujte odborníkov