PodnikaniePodujatia xa Publikované 9. decembra 2016 zobraziť celý profil

Začínajúce podnikateľky sa posledný krát v roku 2016 stretli, aby sa dozvedeli, ako získať klientov. Zlatým klincom na koniec tak bola Martina Vyskočová. Martina sa venuje predovšetkým riadeniu projektov v oblasti vzdelávania a HR poradenstva, ako aj školeniam mäkkých zručností (soft skills). Je jednou zo zakladateliek facebook-ovej komunity „Učíme sa podnikať“ združujúcej viac ako 25 000 podnikateľov, ktorí sa cez facebook vzdelávajú, pomáhajú si a „networkujú“.

Na raňajkách hovorila o tom, kde všade sa dá nadväzovať kontakty, ako sa dostať do firiem cez zamestnanecké benefity a firemné eventy, ako sa zaregistrovať ako dodávateľ vo firmách a byť oslovovaný do výberových konaní či ako sa stať subdodávateľom. S podnikateľkami tiež diskutovala o rizikách, ktoré môžu pri podnikaní vzniknúť a o tom, ako ich ošetriť. Toto sú niektoré z jej rád:

1. Evidencia pomôže

Prvou radou expertky bolo tvoriť si už od začiatku tzv. CRM systém (Customer Relationship Management – riadenie vzťahov so zákazníkmi). Podnikateľky by sa nemali spoliahať na to, že komunikáciu s klientmi majú uloženú v emailoch či facebook-ových správach. Spolu s poznámkami zo stretnutí a telefonátov, zaslanými cenovými ponukami či objednávkami, ich treba ukladať na jedno miesto aj s relevantnými kontaktmi na zodpovedné osoby u klienta. V informáciách je totiž sila. Na začiatku podnikania toho nie je veľa a všetko máte v hlave, o pár rokov však budete za túto databázu vďační. V momente, keď budete mať zamestnancov alebo budete firmu predávať, vám tento systém výrazne uľahčí prácu. Klient nepocíti, že sa niečo zmenilo, a aj keď ho už bude obsluhovať iná osoba, bude mať stále osobný prístup, pretože nový zamestnanec bude poznať všetky jeho preferencie.

2. Cieľte efektívne

Či už cielite Vaše produkty a služby na fyzické osoby (B2C – Business to Customer) alebo firmy (B2B – Business to Business), je dobré ísť efektívnou cestou a osloviť organizácie, kde sa združujú. Čiže zamestnancov firiem, asociácie, združenia, neformálne skupiny, fóra atď. Môžete sa postaviť na námestie a oslovovať ľudí, aby ste získali prvých 100 zákazníkov, alebo môžete osloviť firmu, ktorá má 500 zamestnancov, a klientov získať rýchlejšie. Merajte si úspešnosť predaja a opakujte prístup, ktorý vyhodnotíte ako najefektívnejší.

3. Premárnený čas?

Z každého predaja, aj toho neúspešného, sa viete poučiť a posunúť sa ďalej. Neľutujte “premárnený čas”. Z desiatich cenových ponúk, ktoré ste poslali, možno deväť nevyjde, ale vy sa o daných firmách dozviete veľa (čo na nich funguje, čo je pre nich dôležité) a pomôže vám to sa neustále zlepšovať. Ak vytrváte, úspech sa určite dostaví. Osobné stretnutia, komunikácia na poradniach a fórach, čítanie rôznych dopytov od klientov – to všetko vám nemusí hneď priniesť klientov, ale získate nesmierne cenné informácie o smerovaní trhu a správaní sa zákazníkov.

4. Otvorené oči

Majte oči otvorené kamkoľvek idete, možno dokážete nájsť rôzne predajné kanály a možnosti zacielenia, ktoré nie sú očividné. Kto cieli na mojich klientov? S kým môžem spojiť sily? Kam chodievajú moji klienti  nakupovať? Dokážem tam umiestniť svoje produkty, služby? Myslite netradične, oslovte už etablované firmy, ktoré majú vašich potenciálnych klientov v portfóliu a predávajte cez nich. Spojte sa s inými menšími podnikateľmi a ponúknite balíčky, odporúčajte sa navzájom. Majte vždy v kabelke vizitky, letáky, čokoľvek o vašej firme, nikdy neviete kde a s kým zoznámite – vo vlaku, v obchode – a ako vám tento človek môže pomôcť!

Účastníčky programu budú môcť vyhrať jeden z troch vlogov, ktoré o nich a ich podnikaní Slovenská sporiteľňa nakrúti v spolupráci s internetovým portálom StartItUp. Viac o súťaži sa dozviete na www.slsp.sk/podnikavezeny (prihlasovanie bolo uzavreté 30. septembra 2016).
Podujatie organizuje Slovenská sporiteľná v rámci Programu pre začínajúcich podnikateľov. Podporuje prostredníctvom neho ľudí, ktorí chcú rozbehnúť vlastné podnikanie. Okrem riešenia financovania umožňuje záujemcom získať kontakty na potenciálnych partnerov a rady od skúsenejších.

Posledné deviate raňajky účastníčky ohodnotili nasledovne:

Tieto raňajky ma poriadne nakopli. Nevedela som si predstaviť, akým spôsobom ponúknuť môj produkt a kde všade by som ho mohla ponúkať. Táto oblasť má lákala najviac a musím povedať, že  som si rozšírila obzory a môj mozog začal pracovať nanovo. Po stretnutí som si zapísala ešte niekoľko strán poznámok.

Eva Marková / náramok na podporu matiek/ Nitriansky kraj

Martina mi dala krásne zhrnutie, kde všade môžem hľadať svojich zákazníkov, či už priamo, alebo nepriamo. Zároveň to boli posledné raňajky pred „grand finále“, takže mi bolo trochu smutno, lebo som cítila, ako sme sa zblížili svojimi príbehmi a naladením. 🙂 No a do tretice som si odniesla motiváciu šlapať ďalej.

Mária Lomnická /Ergonomické poradenstvo, pohybový koučing, výroba balančných plošín Tancúch / Banskobystrický kraj

Zistila som, že sa nemám nechať odbiť tým, že mi niekto neodpovedal na e-mail či telefonát (nemusí to reálne znamenať, že ten človek o moju službu nemá záujem). Získala som tipy na weby a skupiny, kde viem reálne osloviť bloggerov a spolupracovať s nimi.

Edita Bátorová / sprostredkovaniu predaja a kúpy štýlových kúskov oblečenia / Banskobystrický kraj

Od Maťky som sa okrem iného naučila, že ak chcem získať za  zákazníka firmu, musím sa na ňu náležite pripraviť, preštudovať si niečo o nej, jej finančnej situácii, súčasných aktivitách a pod. Tiež je dôležité sa zviditeľňovať na čo najviac dostupných online portáloch, sieťach, neustále networkovať v bežnom živote. Netreba sa hanbiť pýtať si referencie a veľa komunikovať so zákazníkmi, zapisovať si výstupy z rozhovorov, aby som ich mohla neskôr využiť v prax. Mnohé z týchto vecí aj robím v bežnom živote, ale nie vždy a nie systematicky.

Jana Kováčová /pripravujem inzertný portál na výmenný obchod súkromných osôb/ Bratislavský kraj

Zo stretnutia s Maťkou som si odniesla plný blok poznámok + fotografie toho, čo som si zapísať nestihla. Maťka mi vyčarila úsmev na tvári a odvahu pokračovať ďalej.

Mariana Murínová / výroba a predaj výživových doplnkov / Trenčiansky kraj