Projekt „Čo dokáže mama“ má už čo to za sebou a určite ho netreba obzvlášť predstavovať. Na Facebooku v skupine má vyše 40 000 členov a fanpage stránka s rovnakým názvom sa približuje k 19 tisícom fanúšikov. Novinkou je azda nový webový portál, kde sa prezentujú slovenské maminy s ich vlastnou tvorbou. O tejto novinke nám už viac prezradí autorka projektu „Čo dokáže mama“ Andrea Kováčová.
1. Začneme trochu zľahka a zrekapitulujeme si váš vznik. Kedy a za akých okolností vznikol projekt „Čo dokáže mama“?
Projekt Čo dokáže mama vznikol celkom spontánne. Keď som sa sama stala mamou, počas obdobia materskej dovolenky som sa zatúžila realizovať. Každodenná chvíľka pre seba, kým moja malá Peťka spala sa časom zmenila na tvorivý čas, kedy som piekla torty, kreslila a doučovala moje kočíkacie kamošky angličtinu. Postupne som zisťovala, že aj popri dcérke sa dá veľa vecí stihnúť, vytvoriť či dokonca ponúknuť na predaj a privyrobiť si k rodičovskému príspevku.
Videla som, že aj aj moje priateľky – mamy boli v tomto smere dosť akčné, takže mi bolo jasné, že v tom nie som sama. A tak som sa rozhodla spojiť šikovné slovenské mamičky, aby popri deťoch nielen tvorili, ale aby si výsledky ich kreatívnej činnosti našli nových zákazníkov.
2. Čo bolo na začiatku? Mali ste konkrétne ciele alebo ste iba skúšali a prepájali maminy na Facebooku?
Najskôr to bol čisto zámer spojiť šikovné mamky v mojom okolí, aby sme sa spoznali a jedna druhej ukázali, čo robíme. Lenže keď sa po založení skupiny na facebooku a natočení prvého videa pridali k nám za prvý týždeň stovky mamičiek z celého Slovenska, pochopila som, že som asi trafila do čierneho. Že projekt, ktorý ukáže, čo mama dokáže a dá jej priestor to ďalej predať, je na Slovensku veľmi potrebný.
Naše slovenské mamky sú nesmierne talentované a zároveň si potrebujú zarobiť, keďže príspevky skutočne stačia tak na základné potreby dieťaťa. Nie každá má možnosť, alebo vôľu odísť do práce, kým je dieťa ešte veľmi malé. Je preto potrebné dať týmto mamkám šancu zarobiť si z domu na tom, čo ich skutočne baví.
3. Dnes vidíme pekný a prehľadný webový portál „Čo dokáže mama“. Ako dlho vznikal samotný web a aká bola realizácia?
Projekt Čo dokáže mama má už 4 roky. Portál www.codokazemama.sk vznikal posledný rok. Bolo to dosť náročné obdobie, keďže sa nám v tomto období narodil synček a vývoj, nápady, hľadanie vhodnej IT firmy na zastrešenie projektu, som robila s úplne malým bábätkom. Pamätám si ako som mala stretnutie v reštaurácii s ľuďmi ohľadne webu a kuchárka mi za ten čas kočíkala Šimiho. 🙂
Našťastie sme natrafili na veľmi dobrú firmu, ktorá vie urobiť všetko podľa našich dosť náročných predstáv. Keď mi prvý krát odovzdali hotové dielo – web Čo dokáže mama so všetkým, čo dokáže, mala som slzy v očiach.
“Je to skutočne môj splnený sen a verím, že aj splnený sen mnohých tvorivých mamičiek.
4. Kedy a od koho zaznel prvý nápad prejsť z Facebooku na vlastné webové rozhranie? Bolo to podľa vás správne rozhodnutie a risk stál za to?
Prvotný nápad prišiel odomňa, keď som videla, že skupina je už tak veľká, že bolo potrebné neustále zapájať nových a nových administrátorov na schvaľovanie príspevkov, riešenie menších sporov, upozorňovanie na pravidlá skupiny.
Zároveň sme začali robiť mnoho podporných aktivít na zviditeľnenie tvorby a služieb našich mamičiek, ako sú súťaže, prezentácie v médiách (len v minulom roku projekt Čo dokáže mama odznel vo vyše 50 článkoch v časopisoch, online portáloch či televíznych reláciách). Okrem toho sme túžili pomôcť mamičkám s hendikepovaným dieťatkom, preto sme začali robiť pravidelné charitatívne akcie, kde sme vyzbierali na vybrané rodiny už vyše 25 000 Eur.
To všetko vyžaduje enormné množstvo času, pracovnú silu, finančné investície. Museli sme nájsť spôsob, ako celý projekt začať realizovať aj s určitou finančnou návratnosťou, pretože zadarmo by nebol dlhodobo udržateľný. Tak sme vytvorili webovú stránku, kde predávajúca mamka odvádza 10% (8,5% + DPH) províziu za zrealizovanú objednávku.
Danú sumu následne delíme na ľudské a technické zastrešenie projektu a zároveň na charitatívny účel, ktorý si predávajúca mamka sama zvolí.
5. Dátum 1.6 2019 u vás nastala najväčšia zmena. Spustili ste webový portál a mamičky, ktoré sa chceli prezentovať aj naďalej – sa museli zaregistrovať. Ako prijali tento vývoj projektu?
Dlho sme sa v tíme pripravovali na toto obdobie. Prešli sme si všetky možné scenáre, možné reakcie mamičiek. Prvé dni po oznámení, že prechádzame na predaj cez webovú stránku, boli trošku ťažšie. Myslím, že ľudia všeobecne neradi prijímajú zmeny, hlavne, keď niečo dobre funguje. Z našej strany však bol tento prechod nevyhnutný a preto sme nastavili jasné pravidlá.
Od začiatku sme počítali s tým, že nie každá mamka v skupine bude ochotná registrovať sa na našom webe, ale rozhodli sme sa, že pre tie, ktoré si u nás otvoria obchodík urobíme maximum. V podobe reklamy ich výrobkov a služieb, rozhovorov na našom blogu, osobnými recenziami, súťažami, lajkovacími výzvami a podobne.
6. Ak to nie je tajné – môžete nám priblížiť dáta webu po prvom „ostrom“ mesiaci? Určite to zaujíma aj mnohých vašich sledovateľov. Koľko máte registrovaných členiek, mesačnú návštevnosť, dopytov či prezentácii a pod.?
Jasné, že to nie je tajné. My samy sme nadšené, ako sa za prvý mesiac stránka rozbehla. Na webe máme momentálne 1 109 obchodíkov a 6 842 položiek na predaj, ktoré sú prehľadne zoradené do 4 hlavných kategórií – Výrobky, Služby, Knihy, Materiál.
“Denne prijímame v priemere 20 objednávok.
Stránka funguje v dvoch smeroch. Mamička si buď uverejní svoju položku na predaj a zákazník si ju môže rovno zakúpiť. Alebo, si zákazník uverejní svoj dopyt, na ktorý môže registrovaná mamka reagovať. Mamka si môže navoliť vlastné kategórie, v rámci ktorých tvorí, alebo ponúka svoje služby a my jej pravidelne zasielame relevantné dopyty v danej kategórii na email. Za prvý mesiac sme na stránke zaznamenali cez 50 dopytov.
7. Máte premyslené aj ďalšie novinky a vízie pre vašich členov? Čo predstavíte najbližšie?
Práve teraz sme v projekte zahájili novú hru, kde podstatou tie – „Predaj niečo zo svojho obchodíka a my Ťa odmeníme reklamou na sociálnych sieťach Čo dokáže mama“.
Ak mamka predá 10 vecičiek od nás, získava 10 príspevkov na našej fanpage „Čo dokáže mama“, v skupine alebo instagrame, ktoré propagujú jej obchodík. Takto sa maminka dokáže skvele u nás rozbehnúť a my okrem rozvoja portálu vieme odovzdať vyšší výťažok na vybraný charitatívny účel.
Neustále veci vylepšujeme a regujeme na technické dotazy predávajúcich mamičiek. Počúvame naše mamky a okamžite zapracováme veci, ktoré by na stránke uvítali. Od ostrého spustenia stránky sme doprogramovali aspoň tisíc maličkostí, ktoré si naše mamky vyžiadali (od kopírovania predajnej položky, potvrdenie / odmietnutie objednávky, doplnili sme aktiváciu a deaktiváciu výrobku, sprehľadnili objednávkový proces aj dopytový systém, mamky si môžu pridávať spriatelené obchodíky, lajkovať výrobky, pridávať hodnotenia či topovať).
Každá naša mamka má možnosť napísať nám, čo chce na stránke vylepšiť a my to preberieme s tímom našich grafikov a programátorov. Ak má daná požiadavka skutočne zmyslel, okamžite ju realizujeme. Chcem, aby celý web brali mamky ako naše spoločné dielo, do ktorého majú čo povedať.
8. Viete vybrať a vypichnúť najzaujímavejšie projekty, ktoré vás niečím oslovili a zaujali svojou jedinečnosťou?
“Naše mamičky sú proste super!
Asi by som listovala desiatky mien, ktoré ma niečím zaujali, od ktorých pravidelne nakupujem aj ja sama.
Za všetky spomeniem asi našu rekordmanku – maminku Lucku Benkovú, autorku detských knižiek, ktorá od spustenia portálu prijala u nás už takmer 200 objednávok. Ďalej sa mi veľmi páčia vtipné a výstižné tričká od AdaBada, ktorá navrhuje aj našu vlastnú značku tričiek Čo dokáže mama, ktorá čoskoro vyjde na trh.
Zo služieb ma zaujala maminka Zuzka Hrvoľová, speváčka a moderátorka, ktorá vo svojom obchodíku ponúka koncert či moderovanie firemných a detských eventov. Veľmi vychytené sú aj naše mamky, ktoré ponúkajú účtovné služby, vizualizácie interiérov a poradenstvo v rôznych oblastiach.
9. Čo by ste chceli odkázať maminám, ktoré váhajú nad zapojením sa do vášho projektu „Čo dokáže mama“? Prečo by mali byť vašou súčasťou?
Najväčšou pridanou hodnotou nášho projektu je, že je tu veľká koncentrácia tvorivých mamičiek a zároveň ich zákazníkov. Denne prijímame do skupiny na facebooku cca 100 ľudí, ktorí odpovedajú na otázku zámeru ich vstupu do skupiny. Je to vždy tak pol na pol – cca 50% je tu mamičiek tvoriliek a 50% ľudí, ktorí ich prácu obdivujú, nakupujú a pridávajú k nám dopyty.
Tým sa vytvoril na Slovensku úplne nový trh, kde šikovná mamička netvorí len pre svoju najbližšiu rodinu a známych, ale má možnosť veľmi rýchlo nájsť si zákazníkov z celého Slovenska, pripadne aj zo zahraničia. To isté platí, pre mamky, ktoré realizujú akékoľvek služby (doučovanie, poradenstvo, domáce práce, webináre) a takisto mamky – autorky knižných diel.
Ak to myslíte so svojou záľubou vážne a chcete získať nových zákazníkov, marketing a obrovskú dávku podpory od celej komunity našich maminiek, pridajte sa k nám – www.codokazemama.sk
“Spoločne všetkým ukážeme, čo dokáže mama.
10. Čím je projekt Čo dokáže mama a jeho vízia jedinečná?
Čo dokáže mama dáva šancu mamkám na Slovensku ukázať, čo dokážu. Nie je to len o samotnom predaji, ale najmä o vzájomnej podpore, ktorá medzi nami mamkami vládne. Celý tím Čo dokáže mama tvoria mamičky, ktoré robia všetko preto, aby sa našim kreatívnym maminám darilo stále viac a viac. Či už v oblasti marketingu, vydávania kníh, legislatívneho či účtovného poradenstva. Dávame príležitosť maminkám zažiariť v tom, čo robia rady.
Či je to ručná práca, rôzne kreatívne služby, organizácia projektov či podujatí, autorská činnosť, divadlo či hra na hudobnom nástroji. Zároveň si uvedomujeme, že nie každá z nás má zdravé dieťa a tým voľné ruky na sebarealizáciu. Práve takéto maminky finančne podporujeme zbierkami v rámci našich aukcií a výťažku z predaja na stránke.
“Čo dokáže mama je projekt robený srdcom a veľkým nadšením. Tvorený mamami pre mamy.