Sociálne siete nie sú zamerané iba na zábavu, fotenie jedla či dovoleniek, ale aj na prácu a obchodné príležitosti pre podnikateľov a manažérov. Dnešný článok bude venovaný téme o sociálnej sieti LinkedIn, ktorá vznikla v roku 2002 v Kalifornii a o rok na to bola verejne spustená do ostrej prevádzky. Každá sociálna sieť má svoje „vychytávky“, algortimus a odborníkov, ktorí sa venujú správnemu nastaveniu účtu a jeho plnohodnotného využitia v praxi.
Zbytočne máme v garáži Ferrari, keď na ňom nevieme jazdiť. A takto je to v mnoho prípadoch aj s podnikateľmi – majú možnosti – ale nevedia ich správne v praxi využiť. Miki Plichta nám prezradí, aké sú výhody, kde sa najčastejšie robia chyby, a s kým všetkým spolupracuje na tejto obchodnej platforme LinkedIn. A či sa to oplatí aj vám? Posúďte.
1. Miki, môžete sa nám predstaviť, kto ste a čomu sa venujete?
Pomáham ľuďom a značkám lepšie odkomunikovať ich príbeh. Som digitálny marketér a (v)bloger, ktorý sa špecializuje na komunikáciu na LinkedIn. Pri tejto práci na voľnej nohe využívam Inbound metodiku, ktorá prináša strategický pohľad na tvorbu digitálneho obsahu. Som prvý lektor tejto metodiky na Slovensku.
Základným kameňom tohto prístupu je predovšetkým tvorba edukačného obsahu pre získanie povedomia. Preto tvorím verejné video-manuály (pod hashtagom #linkedintriky) a postupne tak napĺňam svoju osobnú víziu. Odovzdávam digitálne zručnosti jednotlivcom, aby mohli vyniknúť ich schopnosti, osobnosť a nadanie.
2. Čo vás priviedlo k LinkedIn-u, aby ste sa mu plnohodotne venovali a stali sa odborníkom v tejto oblasti? Bol cieľ už na začiatku alebo za tým stála iba zvedavosť, ktorá sa preklopila časom na prácu?
Na začiatok tejto cesty sa potrebujeme vrátiť o niekoľko rokov späť. Pred piatimi rokmi som vyštudoval medzinarodné vzťahy, organizoval som extra aktivity v tejto oblasti, bavila ma diplomacia. Avšak, túžba po živote vo vlastných rukách bola oveľa silnejšia.
Tým narážam na fakt, že štátna správa je značne zpolitizovaná a mladý človek nenesie absolútnu zodpovednosť za svoju kariérnu cestu. Rozhodol som sa preto pre súkromný sektor, kde som postupne rozvíjal marketingové zručnosti.
Začal som ako interný zamestnanec, potom som pôsobil v agentúre, a nakoniec som skončil ako freelancer. Počas tejto cesty boli obdobia, keď som nemal prácu. To ma nútilo popracovať na sebaprezentácii a vďačnosti. Narazil som na LinkedIn, obľúbil som si túto platformu. Na začiatku to nebolo ideálne, počúval som veľa spätnej väzby, a postupne sa zdokonaľoval na pokročilú úroveň. Robil som všetko preto, aby si práca hľadala mňa, a nie ja prácu.
Preto najradšej pomáham tým, ktorí si hľadajú novú pozíciu, lebo ich z ľudského hľadiska asi najlepšie chápem.
3. Ako by ste definovali sieť LinkedIn + aké sú tu možnosti pre užívateľov?
LinkedIn bol dlhé roky vnímaný ako profesionálna sieť len pre účely ľudských zdrojov (HR). Ľudia tam mali vyplnené profily, raz za čas ich kontaktoval recruiter s pracovnou príležitosťou, alebo si preverovali dôveryhodnosť partnerov. Drvivá väčšina používateľov využívala LinkedIn pasívne.
Avšak, postupne prišiel LinkedIn s dynamizáciou siete, najmä prostredníctvom príspevkov. Čiže vašu prácu môžete prezentovať nielen pasívne v profile, ale aj aktívne v príspevkoch. Tématicky sa LinkedIn výrazne rozšíril. Už to nie je len o pracovných ponukách, ale aj o vzdelávaní, motivácii, no najmä o dokumentácii pracovného života.
Najsympatickejšie na celej sieti sú jej demokratizačné dôsledky. Každý jeden užívateľ má teraz možnosť sebaprezentácie. Je jedno či podniká, pracuje v korporáte, či je na vysokej alebo nižšej pozícii. Či hľadá pomoc alebo sa chce len pochváliť.
4. Prezraďte aspoň 3 najčastejšie chybičky, ktorých sa začínajúci ale i dlhoroční užívatelia dopúšťajú?
Najčastejšie preceňujú pozornosť užívateľov. Teda, chybne sa domnievajú, že ostatní im venujú oveľa viac času a energie ako v skutočnosti. Žijeme v instantnej dobe, niekedy rozhodne zlomok sekundy, či nám niekto bude venovať tú pozornosť. Špeciálne na LinkedIn profiloch je najkritickejšie, keď si nevieme niekoho rýchlo zaradiť. Teda nevieme, čo robí, v čom je dobrý, a ako mi vie pomôcť.
Niekedy možno stačí len úprava popisku pri fotografii a bia (sumár). To isté platí aj o príspevkoch, v ktorých je často obsahová a technická neprehľadnosť so zlou užívateľskou skúsenosťou (UX). Teda, ťažko konzumujeme daný obsah. Majstrovstvo je povedať zložité veci jednoducho. Ideálne cez príbeh. Sám s tým neustále bojujem.
Potom je tu tendencia ku jednosmernej konverzácii. Najmä pri značkách z firemných profilov. Tie často hovoria o svojich riešeniach a zabúdajú na skutočné výzvy zákazníkov. Neprispievajú nijak do frekventovaných tém na sieti. LinkedIn je totiž postavený na konverzácii. Čím podnietite väčšiu diskusiu, tak tým dosiahnete väčší dosah vašej aktivity.
Prirodzene, oveľa jednoduchšie je dosiahnuť konverzáciu ako jednotlivec zo súkromného profilu. Preto vediem spoločnosti k tomu, aby si určili myšlienkového lídra. Tieto rozhodnutia robím na základe dát, nie domnienok. Všetko je to o vzťahu. Ďakuje vôbec niekto v súkromnej správe za pridanie do kontaktov?
Tou treťou chybou je paradoxne pasivita. Najhoršie je nič nerobiť alebo raz skúsiť a vzdať sa. Každý si môže nájsť formát, ktorý mu vyhovuje. Či ide o blogy, textové príspevky, fotografie alebo video. Ja sám nie som pred kamerou žiaden frajer-paráda, no dokopal som sa ku tvorbe video-obsahu.
Čo ma nemilo prekvapilo je pasivita šéfov firiem. Tí sa nechcú ukazovať, schovávajú sa za tím a bezpečne zostávajú v svojej zóne komfortu. Prezentácia firemných osobností je podľa mňa najpodceňovanejší marketingový nástroj. Pretože výkonní ľudia už majú prirodzenú autoritu a ich prezentácia môže byť autentickým zrkadlom firemnej kultúry.
5. Kto sú vaši zákazníci a ako ste im pomohli / pomáhate?
Som veľmi vďačný, že môžem pracovať na unikátnych výzvach a projektoch, ktoré ma posúvajú dopredu. Spolupracujem s určovateľmi trendov vo svojich oblastiach. Jednak s mojim mentorom Michalom Trubanom, ktorého progresívny prístup je ukážkovým príkladom využívania siete na verejné účely. Ako aj s bratom Dušanom Plichtom, ktorý s Powerlogy obsadil tému manažmentu energie a životosprávy.
Ďalej, nepriamo vytváram otvorenejšiu komunikáciu CDCP ku finančným odborníkom. Čo ma špeciálne teší, je práca s medzinárodným dosahom. Spolupracujem so slovenským start-upom Event Advisor, ktorý je akýmsi Trip Advisorom pre technologické konferencie po celom svete. Ad hoc, dávam prednášky do spoločností alebo pro bono pomáham ľuďom v LinkedIn súkromných správach. Stačí len napísať 🙂
6. Na Slovensku je najznámejšia sociálna sieť Facebook. Ako hodnotíte postavenie LinkedIn-u a záujem aj o túto sieť od ľudí? Rastie alebo klesá v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi?
Každá sociálna sieť prináša niekoľko výhod, ale aj obmedzení. Keď to veľmi zjednoduším, tak na LinkedIn určite nájdete kvalitnejšiu konverzáciu, no precíznosť Facebook reklám je úchvatná a nemá konkurenciu.
LinkedIn je teraz horúca platforma, pretože spoločnostiam chýbajú kvalitní ľudia. Na druhej strane, zamestnanci si majú z čoho vyberať.
Najväčšou výzvou pre LinkedIn je dotiahnuť na sieť čo najviac mladých ľudí. V slovenských pomeroch prvýkrát prichádzajú na LinkedIn najmä čerství absolventi vysokých škôl kvôli hľadaniu prvej práce. To je škoda. Verím tomu, že aj proaktívny stredoškolák by si vedel čo to dať do profilu.
Aj tento fakt ma motivuje robiť na mojej skromnej show LinkedIn je In, ktorá sa snaží popularizovať LinkedIn cez know-how najinšpiratívnejších osobností na sieti. Chcel by som mať čo najväčší dosah, aby som nezáujem mladých ľudí jedného dňa zmenil 🙂
Ďakujeme za rozhovor
Miki Plichta kontakty:
Webová stránka: mikiplichta.sk
Na LinkedIn: www.linkedin.com/in/mikiplichta/