Ako začať podnikaťPodnikanie xa Publikované 13. augusta 2018 zobraziť celý profil

Ako začať podnikať a postupne rozbehnúť svoj biznis do praxe? Nikto vám na 100% nezaručí to, že ak pôjdete podľa nejakého návodu – budete aj úspešní a biznis sa rozprávkovo vydarí. Je mnoho faktorov, na ktoré treba prihliadať, ktoré sa časom prejavia a vyplávajú na povrch,  ktoré prídu zo dňa deň, či z minúty na minútu a nachytajú vás nepripravených.

Každý druh podnikania má svoje špecifiká, svoju cieľovú skupinu a dopyt, svoj jazyk, rozbehnutú konkurenciu, sezónnosť a načasovanie, a nakoniec aj ľudí v podobe fanúšikov a obdivovateľov.

Nápad. Start up alebo len obyčajný začiatok podnikania? 

Nápadom to všetko začína. Ten pocit pozná skoro každý z nás, keď dostaneme toho chrobáka do hlavy „uf tak toto je super, tu je čierna diera na trhu. Ako to, že to ešte nikoho nenapadlo urobiť?“ alebo „im to ide, poďme do toho aj my, však to musí ísť aj nám“, prípadne „veď toto ešte neexistuje, ani na google to nie je“. Týmito „aha“ momentmi by sme vedeli pokračovať.

No otázka je v mnoho prípadoch na začiatku len jedna – ako to celé rozbehnúť? A práve tu nastáva chyba. Vôbec sa nevenuje pozornosť dosť podstatným veciam, prípravám a aspoň základným analýzam a výpočtom či prieskumom. Ako z filmu Pacho hybský zbojník, keď zvolali nezabudnuteľnú hlášku „naaa koooneee. Veď žiadne nemáme. Tak utekajme.“

Nezabudnime na to, že nápad je len nehmotná myšlienka. Bez tých správnych ľudí a know how to bude celé ako v tom filme s Pachom a koňmi. Neriadený výstrel do tmy …

PS: V tejto fáze, ak hľadáte investora pričom „nápad“ máte iba v hlave a nikomu ho nechcete povedať, lebo vám ho „ukradne“ – zrejme ďaleko nezájdete. Ono ak už aj niekomu prezradíte info alebo ak aj nápad rozbehnete v praxi – konkurencia si vás veľmi rýchlo nájde a okopíruje. Svoj osud máte v rukách len a len vy.

Overenie svojho nápadu alebo nikomu to nepoviem

Presne v tomto momente sa môže celý nápad zmeniť na hmotný a realizovateľný alebo naďalej zostane iba myšlienkou, ktorá vám možno nedá spávať, či zapadne do zabudnutia a večných lovíšť „biznis nápadov„, ktoré nikdy neboli zrealizované, aj  keď tam bol ako-taký potenciál. No bez overenia možností sa to nikdy nedozviete. Nápad bez energie je len pekná myšlienka.

Ako si overiť nápad? Existuje mnoho spôsobov a je len na vás, akou formou začnete. Malým prieskumom vo svojom okolí – rodina, kamaráti, kolegovia, spolužiaci, ankety online a pod. – tieto možnosti sú dostupné všetkým a hlavne, sú bezplatné + viete mať informácie ihneď, vidíte reakcie opýtaných a hlavne aj to, aké majú doplňujúce otázky – či jasne porozumeli pointe alebo majú pochybnosti a pýtajú sa otázky úplne od veci.

Platená možnosť je vtedy, ak to chcete celé ponechať marketingovej agentúre, ktorá sa tým profesionálne zaoberá. Agentúra vie presne ako a kde začať, akou formou osloviť trh, a to najhlavnejšie – osloví relevantnú cieľovú skupinu. Aj tu ale pozor a pri výbere treba dbať na referencie a históriu danej agentúry. Nie je totiž agentúra ako agentúra. Ceny týchto služieb sa môžu podľa zadania pohybovať od pár stoviek až po niekoľko tisíc eur. Výstup bude profesionálny a vy tak dokážete preskočiť mnoho krokov, urýchliť čas.

Prieskum v praxi s prvým prototypom alebo službou v teréne

Prieskumom v praxi môže byť prvý nástrel – prototyp v prípade hmotného produktu alebo vyskúšanie a dodanie služby priamo v teréne u zákazníka.
Pod pojmom „prototyp“ sa rozumie prvý model.

Ten vytvoríte a overíte si, či ľudia oň majú záujem, v akej cene sa reálne predá, koľko trvá výroba + aké sú potrebné procesy pri výrobe, ako finančne vyšla kúpa materálu na použitý model, a aké ďalšie investície boli spojené s výrobou do finálnej fázy. Následne si viete porovnať čas a financie investované do výroby modelu s koncovou predajnou sumou. A máme výsledný čistý zisk.

Môže sa totiž ľahko stať, že výroba sa predraží a trh jednoducho produkt nedokáže oceniť tak, ako si ho ocení samotný tvorca. Pekným príkladom sú remeselníci, umelci a autori diel. V tomto prípade treba nájsť a riadne si zadefinovať cieľovú skupinu, ktorá má vzťah k umeniu a dokáže oceniť takúto pridanú hodnotu v podobe originality, ručnej práce.

Ak chcete prejsť na strojovú výrobu namiesto remeselnej – je tu výhoda toho, že dokážete riešiť jeden identický kus vo veľkom množstve, cena výroby sa na niektorých miestach znižuje a na iných zvyšuje (energie, nákup a servis strojov, obsluha strojov pri práci a pod.). I v tomto smere platí to, že treba vyrobiť určitý počet kusov a následne prepočítať výrobnú cenu verzus koncovú predajnú.

Sú prípady, kedy sa začína cenotvorba od koncovej predajnej ceny a na základe toho sa vyberá materiál a postupnosť procesov výroby tak, aby sa zmestili s výrobou do určitej sumy. Jednoducho, trh v mnoho prípadoch určuje cenu a kto je nad priemer – má nepredajné produkty, čo má za následok uskladňovanie, uzavretie výroby. Cashflow „zamrzol“ na sklade.

Vyskúšanie služby v teréne priamo u zákazníka

Pri práci s ľuďmi je podstatné vedieť rozumne odkomunikovať služby a vedieť si obhájiť svoju prácu. Obzvlášť, ak služba prebieha priamo u zákazníka a ten očakáva prístup na mieru. Pri službách sa totiž ľahko skĺzne do momentov – „urobte mi ešte toto, potom ešte tamto“ alebo „viete čo, urobte mi aj hento a toto nakoniec zmeníme a urobíme to ako na začiatku“. Ale cena zostane, áno? No vy tam namiesto jedného dňa budete pracovať tri dni, čo v praxi znamená – zvýšené náklady na dopravu a réžiu, znížená cena práce o jednu tretinu, preloženie ďalšieho klienta / klientov. V konečnom dôsledku je to strata finančná, ale i časová, ktorú vám nikto nikdy nevráti.

Neraz sa stalo aj to, že zákazník si objednal službu, dohodli sa s realizátorom na cene, ale cena sa po dodaní služby bez predošlej komunikácie / odsúhlaseniu navýšila lebo ….. sa zle odhadla pri prvom nacenení. Treba komunikovať, komunikovať a komunikovať pokiaľ sú možnosti a priestor. Vyhnete sa tak mnohým nedorozumeniam. Nevyplateniam faktúr. Odporúčame mať každú takúto zmenu zapísanú a podpísanú objednávateľom, prípadne odkomunikovanú aspoň v mailoch. Neskôr to oceníte.

Toto sú rady, ktoré ak vyriešite ihneď na začiatku – zistíte, či chcete naozaj podnikať a realizovať svoj „biznis nápad“ do praxe alebo jednoducho nemáte na to povahu a vyhovuje vám zamestnanie, istoty, obmedzená zodpovednosť, prípadne žiadna.

Podnikateľský plán a hra s číslami

Podnikateľský plán je orientačný plán pre vás, aby ste mali prehľad a informácie jasne pred „očami“ popísané na papieri. Ten môžete kedykoľvek zmeniť, doupravovať. Pokiaľ to má človek iba v hlave – nemusí vidieť súvis s mnohými procesmi, môže pozabudnúť na niektoré podstatné náklady, kroky a procesy. Chyba. Postačí stručný popis prác, priradenie čísel a súm, ako sú napr. náklady, prenájom, energie, cestovné, nákup materiálu, amortizácia, marketing a pod. A tu zistíte v krátkom čase, kde vám niečo nevychádza a čísla sú v červenom.

K tejto téme sme písali článok Podnikateľský plán – čo by mal obsahovať? Prečítajte si nasledovné postupy krok za krokom. Je tu rozpísaný postup a spôsoby, na čo sa zamerať. Podnikateľský plán môže byť pre vašu potrebu spísaný stručne alebo ak žiadate o úver pre začínajúcich podnikateľov – tak v tom prípade odporúčame dbať na štruktúru a obsah.

Podnikateľský plán tvoríte i v prípade, ak žiadate ÚPSVaR o nenávratný príspevok na podnikanie. Podmienky a informácie nájdete tu = Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť – § 49.

Mám pocit, že si potrebujem o svojom biznise s niekým pokecať

Presne tak. Ten pocit má skoro každý. Pokiaľ máte možnosť, nájdite si skúseného podnikateľa vo svojom okolí. Biznis mentor je na nezaplatenie – dokáže vám pomôcť rozhýbať biznis. Dá vám spätnú väzbu, povie vám, akým chybám sa vyvarovať, naopak, na čo nezabudnúť, ako začať, prípadne pomôže a usmerní aj s podnikateľským plánom.

Druhá môžnosť sú rôzne komunity zamerané práve na podnikateľov. Tu by ste nemali chýbať a stretávať sa spolu s nimi. Spoznáte podobne zmýšľajúcich ľudí ako ste vy alebo dokonca aj nových obchodných partnerov, ktorí vás posunú tam, kam sa vám ani nesnívalo. Kto sedí a čaká doma – zrejme toľko šťastia mať nebude. Ak sa už rozhodnete podnikať – odporúčame chodiť medzi ľudí a hovoriť s nimi. Povedať im, čomu sa venujete. Verte či nie, svoje ovocie to prinesie možno ešte lepšie ako platená reklama.

Podnikanie na „neostro“ a prví platiaci klienti

Vyskúšajte si výrobu a podnikanie najprv neoficiálne. Zistíte, či sa nájdete v tom, čo plánujete. Ušetríte si „behačky“ po úradoch, byrokaciu, peniaze, ale overíte si aj seba a svoje schopnosti od výroby, až po komunikáciu so zákazníkom, vytvárania cenových ponúk a tabuliek, marketingu a samotného predaja. Napĺňa vás táto práca? Choďte do toho.

Odkiaľ získať peniaze na začiatok svojho podnikania?

Rozbehnúť vlastné podnikanie po finančnej stránke je pre mnoho začínajúcich podnikateľov veľký problém. Najlepšie je mať vlastný kapitál alebo rozbiehať podnikanie popri práci. Ak vám to možnosti nedovoľujú, oslovuje sa rodina, známi a priatelia. V tomto prípade sa vždy nejak viete dohodnúť na splatení. Pri bankách je to už iný oriešok. Treba mať na mysli ten fakt, že podnikanie, aj keď nebude vynášať – splácať úver banke musíte. Z toho dôvodu nepodceňujte situáciu a tvorbu prvotného podnikateľského plánu.

Zvažujete úver? Použite -> kalkulačku splátkového úveru pre začínajúcich podnikateľov

ODPORUČENIE: zďaleka sa vyhýbajte nebankovkám. Podmienky na získanie pôžičky sú u nich veľmi lákavé a obzvlášť, ak nepochodíte v banke. Tieto výhody skončia v momente, keď budete meškať so splátkou a zrazu sa „dobré podmienky“ zmenia na boj o „kto z koho“. Neurobte tú základnú chybu ihneď v začiatkoch podnikania.

Nakopnutie marketingových kanálov

Vychádzajte z toho, čo ste si uviedli v podnikateľskom pláne. Kto je vaša cieľová skupina a následne podľa toho sa ďalej viete zamerať – kde sa nachádzajú potencionálni zákazníci, ako s nimi komunikovať (facebook, mailing, reklama v miestnych novinách, bilboardy a pod..)? Každú investícu do reklamy aj dvakrát zvážte. Ponuky sú lákavé a obchodníci vedia, ako sa správne predať.

Podnikanie na „ostro“ a správny výber právnej formy 

Čo je pre mňa lepšie – živnosť alebo s.r.o? Večná otázka mnohých začínajúcich podnikateľov. Ku konkrétnej odpovedi sa viete dopracovať i vy sami. Výhody a nevýhody, platby poistného a pod. Odporúčame nasledovný článok, v ktorom je to rozobrané presne do detailov – Odborník radí: S.r.o. alebo živnosť v roku 2018 + odvody a povinnosti.

Som „podnikateľ“. A mám zodpovednosť

Tým, že začnete podnikať oficiálne – preberáte na seba aj istú zodpovednosť. Nielen voči štátu vo forme rôznych byrokratických povinností, ale i voči zákazníkom a obchodným partnerom, s ktorými budete v kontakte.

Napredovanie a inovovanie

Začali ste a darí sa. Vydržali ste prvý rok. Super. Nezabúdajte však na to, že konkurencia nespí a je stále na dosah. Aby ste sa udržali a napredovali – je potrebné inovovať, prinášať novinky a byť krok pred konkurenciou.

Držíme vám palce v podnikaní