Termín na podanie daňového priznania k dani z príjmov sa blíži. Od januára 2018 je elektronická komunikácia s finančnou správou povinná pre všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a tiež ich zástupcov. Finančná správa však opätovne upozorňuje, že právnické osoby, ktoré na komunikáciu s finančnou správou využívajú občiansky preukaz s čipom, potrebujú platný certifikát. Fyzické osoby podnikatelia budú povinne komunikovať s finančnou správou až od 1.júla 2018.
Finančná správa upozorňuje právnické osoby zapísané v obchodnom registri a ich zástupcov
Že daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby (DP k DPPO) môžu podať najneskôr do 3. apríla už len elektronicky. Fyzické osoby podnikatelia môžu daňové priznanie k dani z príjmov podať ešte tento rok v riadnom termíne papierovo, po 1.júli 2018 iba elektronicky.
S elektronickým podávaním dokumentov je spojených niekoľko krokov, ktoré je potrebné spraviť v dostatočnom predstihu pred samotným podaním daňového priznania.
Na elektronickú komunikáciu je najskôr potrebné registrovať sa na portáli finančnej správy
Právnické osoby (konateľ alebo ním splnomocnená osoba), ktoré tento rok ešte finančnej správe nemuseli podávať žiadne dokumenty elektronicky (napríklad DP k dani z motorových vozidiel) a nie sú stále zaregistrované, tak musia spraviť okamžite. Finančná správa zároveň pripomína, že sa registruje osoba (teda konateľ alebo ním splnomocnená osoba), nie samotná spoločnosť.
K registrácii potrebuje právnická osoba elektronický občiansky preukaz s čipom (eID), resp. kvalifikovaný elektronický podpis, nakoľko po 1.januári 2018 už právnické osoby nemôžu s daňovým úradom uzatvárať tzv. dohodu o elektronickom doručovaní.
V tejto súvislosti finančná správa upozorňuje, že v eID je potrebné mať preinštalovaný platný certifikát vydaný po 1.novembri 2017, nakoľko dovtedy platné certifikáty boli Ministerstvom vnútra SR zneplatnené.
Ak certifikát nemá občan zatiaľ vymenený, výmenu je možné spraviť v klientskych centrách okresných úradov, rovnako ako na oddeleniach vydávania dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru (OR PZ). Práve neplatný certifikát je najčastejším dôvodom pri komplikáciách s podávaním daňových priznaní, prečo subjekty kontaktujú v týchto dňoch vyťažené Call centrum finančnej správy.
Finančná správa však upozorňuje, že výmenu je potrebné spraviť v klientskych centrách okresných úradov alebo na oddeleniach vydávania dokladov okresných riaditeľstiev Policajného zboru (OR PZ)
Call centrum finančnej správy v tomto smere subjektom nemôže pomôcť, iba odporučiť návštevu polície. Pre takéto hovory dochádza k predĺženým čakacím lehotám na Call centre finančnej správy.
Po registrácii je ešte potrebné elektronicky požiadať o autorizáciu – teda pridelenie prístupových práv k dátam daňového subjektu (konkrétnej spoločnosti). Autorizácia správcom dane trvá približne 3 dni. Samozrejme, v prípade väčšieho počtu žiadostí o autorizácie môže proces trvať aj dlhšie, preto finančná správa odporúča vybaviť nevyhnutné kroky okamžite. Už nie je čas tieto povinnosti odkladať.
Všetky informácie k elektronickej komunikácii sú dostupné aj na portáli finančnej správy v časti Registrácia a autorizácia pomocou eID karty.
zdroj: Finančná správa