Ministerstvo hospodárstva SR pripravilo nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý má modernizovať spotrebiteľskú legislatívu a zabezpečiť spravodlivejšie usporiadanie vzťahov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Vláda ho na svojom mimoriadnom zasadnutí 14. apríla 2023 schválila.
Cieľom regulácie v oblasti ochrany spotrebiteľa je nájdenie rovnováhy medzi právami a povinnosťami spotrebiteľov a obchodníkov. Návrh zákona v mnohých oblastiach posilňuje postavenie spotrebiteľov a zároveň vypúšťa povinnosti obchodníkov predstavujúce nadbytočnú regulačnú záťaž bez reálneho prínosu pre spotrebiteľov. Má ísť o zásadnú revíziu spotrebiteľského práva na Slovensku, ktorá prináša pozitívne zmeny pre všetkých účastníkov na trhu: spotrebiteľov, obchodníkov i orgány dohľadu. Nový zákon reaguje na rozvoj digitálnych technológií a zaistiť má vyššiu ochranu spotrebiteľov v online prostredí.
Lehota na vrátenie tovaru sa predĺži na 30 dní
Najvýznamnejšie pozitívne zmeny v prospech spotrebiteľov predstavujú napríklad v predĺžení lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti. Zvyšuje tiež ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať ich na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je. Prináša taktiež zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky a zvyšuje informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov. Zákon o ochrane spotrebiteľa má taktiež zlepšiť v online prostredí ochranu pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami, zakazuje marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie, či garantuje rýchlejšiu nápravu a odškodnenie pre spotrebiteľov.
Princíp druhej šance
Zákon zavádza taktiež mechanizmus k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút (sadzby pokút sú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka v záujme ukladania sankcií spravodlivejšie a proporcionálnejšie so zrejmým pozitívnym vplyvom najmä pre malé a stredné podniky).
Najvýznamnejšie pozitívne zmeny pre orgány dohľadu zahŕňajú jednoznačné stanovenie pôsobnosti jednotlivých orgánov dohľadu s cieľom odstrániť existujúce kompetenčné konflikty a predchádzať vzniku nových, či rozšírenie právomocí orgánov dohľadu tak, aby zodpovedali minimálnym štandardom požadovaným EÚ.
Zdroj: Ministerstvo hospodárstva SR / úprava redakcia
Ak potrebujete v podnikaní pomôcť, kontaktujte odborníkov