MarketingOnline marketing xa Publikované 23. septembra 2023 zobraziť celý profil

Pre koho je tento článok určený: podnikateľov, špecialistov SMM

O čom budeme hovoriť: Aké sú funkcie marketingu v sociálnych sieťach. Aké sú Stratégie SMM. Ako tvoriť team pre SMM marketing. Aké sú spôsoby prilákania zákazníkov. Konkurenčná analýza či predaj.

Sociálne siete sú mimoriadne rýchly, efektívny a relatívne lacný spôsob propagácie.

Najpopulárnejšie sociálne siete súčasnosti:
⦁ Facebook
⦁ Instagram
⦁ Tik Tok
⦁ YouTube
⦁ Linkedln
⦁ Pinterest

Niekedy si podnikatelia vedú účty na sociálnych sieťach „pre každý prípad“ a zároveň považujú profesné vedenie SMM za neefektívne. A tu vyvstáva kľúčová otázka: robila firma vôbec reálne SMM? Nasledujúce informácie vám umožnia štruktúrovať koncept SMM a analyzovať, či ste ho používali efektívne.

Funkcie marketingu v sociálnych sieťach

SMM môže pokryť veľa problémov. Nižšie sa pokúsime zdôrazniť hlavné funkcie marketingu v sociálnych sieťach:

⦁ Generovanie a predaj potenciálnym zákazníkom
⦁ Rozpoznanie značky firmy
⦁ Vyhľadávanie zamestnancov
⦁ Vytváranie záujmových skupín
⦁ Analýza záujmov publika
⦁ Prijímanie spätnej väzby
⦁ Spravovanie svojho PR obrazu (SERM)

Nie je to zlé, však? Ako však dosiahnuť, aby sociálne siete vykonávali tieto funkcie pre vašu spoločnosť? Vyžaduje si to jasnú stratégiu a plánovanie.

Stratégia SMM

Začnime prvými krokmi, ktoré musí podnikateľ spolu s manažérom SMM jasne načrtnúť

⦁ Určiť ciele a zámery SMM
⦁ Analyzovať cieľové publikum
⦁ Vybrať si spôsoby, ako prilákať nových zákazníkov
⦁ Určiť typy a množstvo obsahu na sociálne siete
⦁ Stanoviť si rozpočet
⦁ Definovať si KPI a vykonať úpravy

Po definovaní jasnej stratégie SMM je potrebné rozložiť všetky body podľa dátumov, vytvoriť plán implementácie a vybrať tím.

Tím pre SMM marketing

⦁ Traffic manager (je cieľový špecialista, analytik)
⦁ Správca obsahu
⦁ Priamy manažér
⦁ Dizajnér
⦁ SMM manažér (projektový manažér)

Veľké firmy si môžu dovoliť celé veľké marketingové oddelenie alebo dokonca samostatné marketingové oddelenie SMM, avšak malé určite nebudú chcieť hneď investovať do 5 nových zamestnancov. Čo teda robiť v takom prípade?

Možností je viacero. Jednou z nich je spolupráca so špecialistami na diaľku. Je nepravdepodobné, že budete mať 8 hodín práce pre každého z týchto pracovníkov. Platiť dizajnérovi za vývoj loga a firemného štýlu, cieľovému špecialistovi za hodiny strávené nastavovaním reklamy či content manažérovi za vypĺňanie stránok je však celkom reálne. Áno, títo zamestnanci budú za takýchto podmienok spolupracovať s viacerými spoločnosťami súčasne, preto sa oplatí dohodnúť si všetky podmienky a termíny vopred. Dobrí špecialisti však dokážu zabezpečiť bezproblémové fungovanie vašich sociálnych sietí aj bez návštevy kancelárie.

Najhoršou možnosťou je rozložiť všetku túto prácu medzi existujúcich zamestnancov vašej firmy. Často sa zdá, že to nie je veľká práca: urobiť obrázok v Canve, napísať text a zverejniť ho. Ale to je presne tá situácia, keď SMM nefunguje, pretože v podstate neexsituje.

Po vytvorení tímu by ste mali vytvoriť podrobný plán obsahu:

⦁ Čo a kedy zverejňujeme
⦁ Kto bude interagovať s obsahom
⦁ Kto bude produkovať obsah
⦁ Očakávané a skutočné výsledky

Aké metódy prilákania zákazníkov nám sociálne siete ponúkajú? Poďme si to vymenovať.

Spôsoby prilákania zákazníkov

Hlavné smery v SMM
⦁ Udržiavanie a napĺňanie sociálnych sietí
⦁ Ovplyvňovanie marketingu (spolupráca s názorovými lídrami)
⦁ Cielená reklama
⦁ Udržiavanie odborných blogov (Telegram, You Tube, Tik Tok, tematické stránky)
⦁ Rozhovory / interview

Pre svoje podnikanie môžete použiť všetky metódy alebo si vybrať len niekoľko najefektívnejších. Ak by som mala pozicionovať na trhu novú firmu (alebo firmu s nedostatočnou úrovňou SMM), určite by som kládla dôraz na zverejňovanie odborných videí. Prečo? Rozpoviem nižšie.
⦁ Kupujúcemu sa priblížime tak, že z obrazoviek ukážeme majiteľa, riaditeľa či zamestnancov firmy, ktorí s nimi už komunikujú.
⦁ Ukazujeme naše poznatky o našom tovare alebo službách, čím vytvárame dôveru v spoločnosť u potenciálnych zákazníkov, ktorí nás sledujú.
⦁ Vytvárame užitočný obsah, ktorý si ľudia uložia, a tak algoritmom sociálnych sietí demonštrujeme, že náš účet je zaujímavý a mal by ho algoritmus organicky propagovať

No a z tohto bude vznikať oslovenie nášho publika.

⦁ Organické pokrytie. Toto je dosah, ktorý nám sociálna sieť poskytla tým, že ukázala náš obsah sledovateľom a ďalším ľuďom, o ktorých si daná sociálna sieť myslela, že by mohli mať záujem.
⦁ Vírusový dosah. Príspevky, ktoré nutkavo chcete zdieľať so svojimi priateľmi zdieľaním na svojich stránkach.
⦁ Platený dosah. Dosah, ktorý sme kúpili spustením reklamy.

Konkurenčná analýza

Dôležitá téma sú konkurenti. Nikdy nekopírujte obsah a propagáciu úspešnejšej konkurencie. Prečo by jeho publikum malo opustiť spoločnosť, ktorú už poznajú, a ísť k vám? Ak k vám niekto príde, bude to malé percento. Ak chcete predať, musíte sa odlíšiť. Ale môžete a mali by ste sa pozrieť na to, ako fungujú spoločnosti vo vašej špecializácii. Pozrite sa a nájdite spôsob, ako to urobiť lepšie. Aké sú teda spôsoby, ako nájsť a analyzovať konkurentov?

⦁ Hľadajte v Google
⦁ Hľadajte v sociálnych sieťach (kľúčové slová, témy)
⦁ Prieskum
⦁ Analýza konkurentov (príspevky, reklama, štýl)

Predaj

Pri správe sociálnych sietí sa najviac oplatí analyzovať jeden ukazovateľ a síce predaj. Môžeme mať krásny obrázok, dobré texty a dokonca aj dobrý produkt, ale predaj sa nezvýši. V tomto prípade musíte zmeniť svoj prístup a robiť to dovtedy, kým nezvýšite predaj vašej značky.
Ale dôležitou súčasťou predaja je konštrukcia jasnej schémy. Takže ľudia videli váš obsah, zaujal ich a možno si ho aj kúpili ale nikdy nenašli jasný odkaz na váš obchod. Alebo aj našli, ale stránka neumožňovala objednať bez zavolania. Alebo nemáte vybudovanú logistiku či nemáte dostatok tovaru na sklade. Všetky tieto faktory môžu priviesť vaše nadšené publikum k vašim konkurentom. Pred spustením reklamy si preto musíme zodpovedať na zásadnú otázku a síce kam ťaháme našu návštevnosť- na aké ciele?

⦁ Stránka
⦁ Instagram
⦁ Zhromažďovanie potenciálnych zákazníkov

Úspešná reklama má dve zložky:
⦁ Kam ste ju umiestnili?
⦁ Čo ste na nej ukázali/napísali (predávajú vaše kreatívy)

V ďalšom článku si rozoberieme obsahový plán pre sociálne siete.

Kontakt: olha.baranecka@gmail.com, 0949 467 794