Zmiernenie pandémie ochorenia COVID-19 umožnilo od budúceho týždňa po takmer 4 mesiacoch otvorenie kamenných obchodov. Tie by po znovuotvorení nemali mať v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch núdzu o zákazníkov.
Vzhľadom na relatívne prijateľný prepad ekonomiky a rast nezamestnanosti bol pokles tržieb v uplynulých mesiacoch spôsobený najmä tým, že ľudia nemali kde nakupovať, uviedla analytička Wood & Company Eva Sadovská.
„Klasické nakupovanie zákazníkom chýba. Ani vylepšené online kanály nezabezpečili obchodníkom obvyklé tržby,“ uviedla Sadovská. Maloobchod na Slovensku zaznamenal v januári medziročný pokles tržieb o 16,8 % a vo februári o 14,7 %. Tieto prepady maloobchodných tržieb boli zároveň výraznejšie ako počas prvej vlny pandémie.
Dôležitý je aj fyzický kontakt s predajcom
Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je podľa analytičky aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať. U mnohých spotrebiteľov je prioritou mať zakúpený tovar k dispozícii ihneď. „Navyše, malé položky sa zákazníkom neoplatia nakupovať online pre poplatky za balenie a doručenie,“ upozornila Sadovská.
Článok pokračuje pod reklamou
Na nakupovanie a míňanie Slovákov vplýva aj ekonomický vývoj v krajine a s ním súvisiaca situácia na trhu práce. Pôvodné odhady o dramatickom prepade hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny sa nenaplnili a vlani slovenská ekonomika zaznamenala medziročný pokles HDP o prijateľných 5,2 %, vzhľadom na okolnosti. Pre tento rok už odhady Národnej banky Slovenska (NBS) hovoria o jeho opätovnom raste až na úrovni piatich percent.
Vplyv na nezamestnanosť
NBS zároveň odhaduje, že miera nezamestnanosti sa ešte v prvom polroku 2021 zvýši, keďže k nezamestnaným pribudnú ľudia prepustení počas druhej vlny pandémie. Od druhej polovice tohto roka by už ale malo prísť k opätovnému poklesu počtu nezamestnaných. Dobrou správou podľa analytičky je, že najväčší pracovný portál len prednedávnom zverejnil údaje o rastúcom trende zverejnených pracovných ponúk. Informovali sme o tom v článku Počet ponúk na portáli Profesia je najvyšší od začiatku pandémie.
„Predpokladáme preto, že po znovuotvorení by kamenné obchody nemali mať v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch núdzu o zákazníkov. Tí, ak aj v uplynulých mesiacoch míňali menej, tak skôr preto, že nemali kde a ani nie tak preto, že nemali za čo,“ dodala Sadovská.
- Podnikanie bez strachu – poistenie podnikateľov vám vždy bude kryť chrbát
- Navigácia vo svete predajných nástrojov: Komplexný sprievodca pre moderných obchodníkov
- Raben v roku 2023 predstavil sieť Eurohubov. Firma investovala do IT, budov aj udržateľnosti
zdroj: TASR / úprava: redakcia