ManažmentMarketingOnline marketingSociálne sieteStrategický manažment xa Publikované 15. mája 2020 zobraziť celý profil

Ak ste čítali 1. diel z trilógie: 2 body čo rozhodujú, či na LinkedIne robíte biznis, ktorý prináša peniaze, tak podľa môjho názoru a aj názoru viacerých čo sa vyjadrili, máte už informácie, čo je podstata obchodu na LinkedIne (ďalej len LI). Taktiež chápete základy psychológie predaja cez tento kanál.

Dnešný článok je iný. Pokúsim sa vám sprostredkovať inšpiráciu na konkrétnych zaujímavých ľudoch, ktorých prezentácia je podľa mňa veľmi zaujímavá. Možno až geniálna. Dokonca by sa dalo povedať, že až paradoxná, ale úžasne to funguje a je to veľmi silná inšpirácia pre mnohých, ktorí chcú LI využívať aj ako zdroj obchodných príležitostí a generovania obratu.
Ak spomínam Slovensko, tak pravdepodobne všetci poznáte najvýraznejších a možno prezenciou najvplyvnejších nasledujúcich 3 predstaviteľov. Ja ich nazývam:

„svätá LinkedIn trojica“

  1. Miki Plichta
  2. Ivana Brutenič
  3. Kristína Cichý Kováčiková

Môj subjektívny pohľad na ich špecifický štýl a v skratke čo na mňa najvýraznejšie pôsobí:

1. Miki Plichta – majster v podávaní príbehov, spolu s technickou dokonalosťou videotvorby. Miky by podľa mňa dokázal kvalitne písať aj filmové scenáre, alebo možno písať rozprávky pre deti. Nenadarmo sa sám nazýva LinkedIn storyteller.

2. Ivana Brutenič – príjemná osobnosť a pozitívnosť. Tá pozitívnosť naprieč jej obsahom, či už píše o tajomných zákutiach LinkedIn, alebo drobných momentoch zo života, je doslova nákazlivá. Je to príjemné.

3. Kristína Cichý Kováčiková – prezencia pred kamerou. Málokto má takú schopnosť zanechať taký pozitívny dojem. Možno je to tým úsmevom a možno pohľadom. Neviem. Pravda je, že jej videá vníman ako silnú stránku.

Tento článok ale nemá za cieľ rozoberať známe fakty. Každy na LI na Slovensku asi vie, že táto „svätá LinkedIn trojica“ vám váš LI biznis vie nakopnúť. Ak je to pre vás dôležité, objednajte si ich konzultácie. Určite vám výrazne pomôžu. Som o tom presvedčený. Sú šikovní. Zároveň je dobré, že ich štýly sú odlišné, preto si každý môže nájsť ten, ktorý mu vyhovuje.

Tento článok sa ide pozrieť na niečo iné. Pozrieme sa na inšpirácie a paradoxy od ľudí, pre ktorých LI nie je ich práca. Podľa môjho názoru a rozoberiem to na niektorých príkladoch detailne, sú to dve osoby, ktoré vám môžu pomôcť sa pozrieť na LI trocha odlišným pohľadom.

Sú to: LAURA JANÁČKOVÁ A  DANA MAKOVIČKOVÁ

Laura kto? Dana kto? Laura Janáčková a Dana Makovičková! Podľa môjho názoru sú obidve, každá svojim vlastným spôsobom, minimálne na LI inšpiratívne, priam až geniálne. A je úplne jedno či sa mi ich štýl páči alebo nie. Vravím to ako fakt. Zároveň si uvedomujem, že ak nepoznáte detailne tajomstvá psychológie predaja, tak možno na prvý pohľad to nemusí byť tak jasné. Ak vo vás vzbudzujem aspoň nepatrný kúsok dôvery, začítajte sa prosím do nasledujúcich riadkov.

Priznám sa, že ani sám neviem, či to z nich vychádza prirodzene, alebo je to detailnejšia stratégia. Oni sú doslova pozitívne paradoxy, popierajúce niektoré základné pravidlá. Neviem ako ich mám nazvať, lebo „svätá dvojica“ znie divne a „pozitívne paradoxy“ ešte viac. Možno veľmi jednoducho iba:
 „2 neobyčajne fascinujúce pohľady do tajomstiev LinkedInu a grandiózne zdroje inšpirácie“

Inšpirácia číslo 1.: LAURA JANÁČKOVÁ 6815 followers

Laura Janáčková je psychológ, sexuológ a autorka knižných bestsellerov a množstva odborných publikácií. Je docentkou klinickej psychológie Sexuologického ústavu 1. lékarskej fakulty Karlovej Univerzity a Všeobecnej fakultnej nemocnice v Prahe, zakladateľkou Inštitútu partnerských vzťahov a prorektorkou Vysokej školy aplikovanej psychológie. Zároveň by sa dalo povedať, že v Čechách je niečo ako „celebrita“ a tento termín pri Laure používam maximálne pozitívne. Po pravde, bolo by skvelé, ak by sme vo verejnom priestore mali viac takýchto ľudí. Laura je v českých médiách výrazná, nájdete s ňou množstvo článkov, videí atď.

Proste verejne známa osobnosť. Je toho veľa.

Ešte moja obľúbená časť. Jej tituly: Doc. PhDr. Dr. phil. Laura Janáčková, CSc. Ja mám titul magister a snažím sa ho nezverejňovať, lebo sa mi to zdá byť bežné až trápne. Tituly Laury sú presným opakom. Keď si predstavím tú prácu a obrovské množstvo vedomostí, tak takýto ľudia majú moju veľkú úctu.

Tento článok je ale o obchode na LinkedIn, ale bola by škoda vynechať týchto pár riadkov, ktoré dotvárajú celý obraz. A čo je na Laure v priestore LI tak výnimočné? Laura je LI fenomén a je toho viac. A aj keď sa môžu nasledujúce riadky javiť možno kuriózne či vtipne, z obchodného hľadiska sú podľa mňa mimoriadne cenné.

NÁZVY NIEKTORÝCH JEJ POSTOV:

Ženské vokalizace při kopulaci

Stupnice tvrdosti erekce

Sex na verějnosti

Má váš partner při sexu ponožky ?

Samozrejme, že som vybral pikantné názvy. Nie sú všetky posty také.

Pár postrehov čo robí Laura:

a) Prinášanie odbornosti zdarma – základ LI obchodu

Laura neustále publikuje odborné know-how. Vzdeláva nás zdarma. Mimochodom skúste aj vy dať von post o „Ženské vokalizace při kopulaci“ a pozrieme sa čo sa stane. U Laury je to úplne v pohode, lebo je to jej práca. Zároveň polemizovať s ňou o názoroch by svedčilo skôr niečo o nás a nie o nej.

b) Využívanie humoru

„Má váš partner při sexu ponožky ?“ A následne dostaneme príjemne podanú vedeckú štúdiu na túto „vážnu problematiku.“ Mimochodom, aj keď je to možno kuriózne, stále sa jedná o jej odbornú pracovnú oblasť a odovzdávanie jej odbornej hodnoty.

Alebo príklad celého postu:

Pár bodov čo registrujem:

c) Autentickosť a transparentnosť.

Brutálna úprimnosť. Proste takéto skvosty dá von a na nič sa nehraje. Obchodne to podľa mňa funguje veľmi dobre. Keď sa v obchode na niečo hráme a pretvarujeme, čo priznajme si je úplne bežné, tak nekonzistentnosti nás odhalia. Jednoducho ten pocit čo cíti zákazník, že niečo je zvláštne. Naopak ak sme autentický a hráme transparentne, tak v obchode to spravidla vyhráva. Zvyšuje to predaj. Laura super!

d) Prispôsobenie sa poslucháčom / čitateľom

Spomeňte si aké má Laura tituly. Doc. PhDr. Dr. phil. Laura Janáčková, CSc. Ak by chcela, mohla by nás odbornou terminológiou „zničiť“ a poslať nám správu do podvedovia, kto tu niečo vie a kto nie. Ale vôbec to nerobí. Síce Lauru nepoznám, ale poznám základy výskumu D. Oppenheimera z Princetonu, ktorý skúmal vplyv využitia erudovaného jazyka bez ohľadu na nutnosť a dokázal, že prezentovanie okázalým jazykom je znakom slabej inteligencie a nízkej vierohodnosti. Paradox? Možno. Ale je to tak. Laura sa prispôsobuje cieľovej skupine a som presvedčený, že v odborných publikáciách je jej štýl odlišný. To je ďalšie pravidlo obchodu. Prispôsob sa druhej strane. Laura super!

e) Laurin paradox – toto si môžu dovoliť iba ťažkí frajeri

Laura väčšinou neodpovedá na komenty a nechá diskusie pod jej postami voľne prúdiť. Napriek tomu majú jej posty veľmi vysoké interakcie a počet komentov. Často nad stovkou a to sú skoro všetko komenty ostatných. Ľudia sa v podstate sami pod jej postami porozprávajú a ide sa ďalej. Geniálne! To je v jasnom protiklade s pravidlom viditeľnosti na LI a to podporou diskusií a reagovaním na komenty.

Ak by to Laura robila, mala by o dosť väčšiu viditeľnosť a určité prepojenie, niečo ako náznaky vzťahu s ľuďmi. A to predáva. Veľmi! Každy SK či CZ LI konzultant to v podstate dôsledne robí. Robím to aj ja a robia to mnohí. Nerobia to iba tí influenceri, čo sú už ďaleko za vodou a reagovanie by už ani nebolo možné. Napr. ak to preženiem, tak Simon Sinek a podobní frajeri. To je prejav už vysokej ligy.

NIEKTORÉ DETAILY SPOLUVYTVÁRAJÚCE JEJ PERSONÁLNY BRAND

a) Zvláštne použitie otáznika

Keď si prebehnete jej posty všimnite si, že Laura vždy keď dá vo vete otáznik, tak použije medzeru medzi otáznikom a posledným písmenom. Napr. takto:


Keď som to videl 1x, povedal som si „chyba.“ Keď som to 2x spozoroval, povedal som si „to je zvláštne.“ Keď som to videl 3x atď., tak som si povedal, „to už nie je náhoda.“ Čo to má spoločné s predajom? Síce si nemyslím, že kvôli takému detailu bude prichádzať väčší biznis. Na druhej strane som sa zamyslel, čo mi to v mysli či podvedomí spôsobuje. Na mňa to pôsobí, aj keď Laura si možno zo mňa robí iba srandu, že niečo na tej Laure je originálne.

Priznávam, je to detail, ale naša kultúra funguje na obdive k jedinečnosti, zaujímavosti a originalite. Hlavne ak je to v špecifickej téme. Sú to drobnosti, ktoré si možno ani neuvedomíme, ale podvedome vplývajú na naše vnímanie jej osobnosti a originality. Podľa mňa tieto drobnosti, ktoré sa systematicky opakujú, vytvárajú celkový obraz jej personálneho brandu, či už Laura to tak plánovala, alebo nie.

b) Používanie gif-iek

Neregistrujem nikoho, kto by tak výrazne na LI používal gif-ká. Jej obrazová príloha sa doslova hýbe. No a? Podľa mňa je to niečo ako používanie jej otáznikov. Rozdiel je ten, že frekvenciu gif-iek si všimnete a uvedomíte si, že niečo je tu odlišné. Keď mi v mysli v akejkoľvek asociácií nabehne myšlienka na svojské gif-ká, už moja myseľ automaticky bez môjho pričinenia vyloví túto spomienku. Je to iracionálne? Je. Ale takto záhadne naša myseľ funguje. Keď si tieto drobnosti, plus iné ktoré vnímame, ako napr. argumentácia, úsmev a množstvo iných spojíte dokopy, tak to vytvára špecifický personálny brand. Netuším, či si to Laura uvedomuje alebo nie, ale robí mnohé veci, ktoré ju odlišujú od davu. A tým vyčnieva. A či už sa nám to páči alebo nie, nikto voči týmto iracionálnym prvkom nie je úplne imúnny. Naše nákupné rozhodnutia sú vo veľkej miere založené na iracionalite, aj keď si myslíme, že logika rozhoduje. Nie. Logika rozhoduje čiastočne a to ostatné si iba často nevieme uvedomiť.

INÉ TÉMY

Laura zverejňuje aj témy ktoré nesúvisia so sexualitou, ale buď súvisia, alebo aj nie priamo s jej profesiou. Napr. beznádej, ako vychovávať deti, depresia, nový rozhovor alebo článok v médiach, ale aj historický diplom jej babičky či koronavírus témy atď.
Lauru považujem za predstaviteľa, ktorý na LI publikuje hlavne odborné – pracovné témy. Veľmi výrazne. Niekedy to síce spestrí niečím iným, ale ten rozdielny štýl je zrejmý.

SUMÁR A AKO NÁM TO MÔŽE POMÔCŤ

Chápem, ak sa na prvý pohľad môže zdať, že Laurin štýl vychádza z jej špecifického a povedzme si pravdu, pútavého a ojedinelého pracovného zamerania. Ak niekto povie, že napr. nadpis Ženské vokalizace při kopulaci, alebo stupnice tvrdosti erekce atď. ho minimálne v podvedomí nezaujmú, príliš tomu neverím.

Neznamená to, že post budete čítať, ale nejakú stopu v podvedomí to vytvorí.
Samozrejme, že pre tento článok som prirodzene vybral pútavejšie príklady názvov a tém z jej štýlu. Taktiež by sa dalo povedať, že obrovský záujem o jej obsah môže vychádzať z toho, že je verejne známa osoba. To sú síce férové argumenty, ale ja vnímam podstatu niekde inde. Laurin štýl chápem ako inšpiráciu pre všetkých odborníkov, ktorí na LI chýbajú. A chýba ich väčšina! Tým nemyslím, iba byť na LI. Narážam na fakt, že ak chcete, aby vám LI generoval biznis a skutočné peniaze, tak potrebujete kombinovať 2 základné obchodné zložky

1. viditeľnosť
2. odovzdávanie odbornej hodnoty zdarma

Detailne info k tomu – článok 2 body ktoré rozhodujú, či na LinkedIne robíte biznis, ktorý prináša peniaze
Preto napr. ak ste: finančný poradca, terapeut či psychiater súkromník, finančný manažér, píšete rozprávky, ste odborník na fúzie či akvizície firiem, alebo dokážete ostatným odovzdávať vedomosti a hodnoty na tému grafiky, ilustrácie či fotografie, tak to môže byť pre vás inšpirácia. Taktiež ak ste logopéd, vyznáte sa v cvičení psov, ste kontrolór kvality, alebo odborník na procesné riadenie a množstvo iných, tak možno by bolo dobré sa zamyslieť, ako viete zadarmo odovzdávať vedomosti a hodnoty v priestore LI. Biznis časom k vám príde. Ľudia vás začnú sami kontaktovať.

Tí ktorí to z rôznych chýbajúcich profesií urobia medzi prvými správne, budú generovať značné extra príjmy.

Okrem tejto základnej, podstatnej inšpirácie, Laura nás dokáže niečo naučiť o tom, ako sa tvorí originálny personálny brand. Jej prístup, aj keď som sa zmienil iba o 2 príkladoch a je ich podstatne viac, má svoje špecifiká. A akú lekciu si z toho môžeme zobrať? Opakovať po Laure? To pravdepodbne nebude fungovať. Myslím, že cielene sa zamyslieť nad svojim personálnym brandom a z akých drobností sa táto mozaika skladá, to už čo sa obchodu týka, dáva zmysel.

Inšpirácia číslo 2.: DANA MAKOVIČKOVÁ 2285 followers

Dana Makovičiková je tréner, psychoterapeut a kouč a podľa jej profilu jej najčastejšími oblasťami sú osobnostný rozvoj, manažerské znalosti, obchod a komunikácia. Okrem toho je aj kouč a psychoterapeut schopný vám pomôcť nájsť vnútornú pohodu a posilnenie sebavedomia. To iba na ilustráciu. Určite by sa dalo napísať omnoho viac, ale pre zámer tohto článku to nie je až tak podstatné. Jednoznačne treba poznamenať, že Dana sa neprofiluje ako profesionálny LI konzultant, napriek tomu si myslím, že je veľmi zaujímavou, aj keď odlišnou inšpiráciou od Laury.

Krátke zamyslenie:

Dana začala byť podľa môjho názoru vplyvná na LI relatívne nedávno. Vidno to napr. na interakciách s jej článkami. Keď si pozriete jej články pred novembrom 2019, tak články či posty ani zďaleka nemali takú výraznú odozvu. Naopak keď Dana dá teraz von post alebo článok, tak reakcie publika a tým viditeľnosť sú cca v leveli profesionálneho LI konzultanta. Samozrejme záleží na ktorého myslíte. Ale Dana má, ak sa to tak dá povedať, iba umiernených cca 2300 followerov.

Ako to robí a ako je to možné? Môj subjektívny pohľad na niektoré prvky:

a) Namiešanie viditeľnosti – odbornosti a autenticity

Dana mieša odbornosť s odľahčenými témami smerujúcimi podľa mňa na viditeľnosť a jej osobnú autentickosť ako napr. zamyslenia, vtipy, japonská múdrosť, priania atď. Jej štýl má pomerne výrazné zastúpenie tém, ktoré nie sú biznisové, ale nie je to iba o populárnych témach.

Keď som to rátal, tak nebiznisové témy skôr prevažujú. Na druhej strane, je tam aj jasná odbornosť, ktorú odovzdáva a to je najzákladnejšie pravidlo LI obchodu, tak ako Laura, len tak zdarma. Je to model, ktorým v podstate viacerí LI konzultanti približne idú. Často podľa mňa s ešte väčším záberom na nebiznisové príspevky. Záleží, na koho myslíte.

b) Dôležité pravidlo psychológie predaja: ľudia nakupujú od ľudí či firiem s ktorými majú vzťah, alebo ich majú radi

Dana reaguje a podporuje diskusie. Toto LI pravidlo asi všetci poznáte, ale nie každý ho robí. Aký to má zmysel? Ak podporujete diskusie, odpovedáte, kladiete otázky, likujete komenty, a tiež na postoch ktoré nie sú vaše, tak nielen zvyšujete výrazne viditeľnosť, ale vytvárate si osobnejší vzťah s diskutujúcimi a to má pozitívny vplyv na obchod. Ak sa zamyslíte a máte na výber medzi podľa vás porovnateľnými 2 kandidátmi na nejakú službu, koho si vyberiete? Ak ste sa zamysleli, tak ste si určite odpovedali podľa štandardného pravidla psychológie predaja. Obchodujeme s ľudmi či firmami, ktoré máme radi, alebo sú nám sympatické.

c) Ľudia ju „milujú“. To zdokladujem iba na jednom fascinujúcom paradoxe.

DANA A SILNÝ PARADOX

Dana vydala 26.4.2020 na LI článok s názvom „Koučink – poradenství – psychoterapie Pro koho, co, jak a za kolik?“, ktorý popiera najzákladnejšie pravidlá psychológie obchodu aj LI prezencie. Napriek tomu článok mal veľký úspech. Zatiaľ 68 komentov. Dana v tomto článku úplne na rovinu odprezentovala svoj psychoterapia / koučing biznis a dala von doslova ponuku:

Ako môže pomôcť? Ktoré metódy používa?
Koľko to stojí? Čo za to získate?
a zakončila to nasledovne: „Dává Vám to smysl? Zarezonovalo? Ozvěte se, první popovídání je nezávazné a zdarma:)“
Síce veľmi milo, ale to je úplne priamočiary obchod / reklama.

Tento celý článok, je ojedinelý. Ľudia majú prirodzene odpor k ponukám a reklamám, hlavne keď sú podané tak brutálne na rovinu typom: „Ponuka. Kúpte si“. Podľa logiky a známych faktov psychológie predaja, by to nemalo rezonovať. Lenže Dana je odlišná. Ona nie je bežný LI prispievateľ, ale má už vybudovanú „základňu podporovateľov,“ ktorí nemajú s tým žiadny problém a dokonca sa im to páči. Toto je možné dosiahnúť, iba ak ste samozrejme „ťažký frajer“ a ľudia vás majú kvôli vašej osobnosti, komunikácii a aktivitám radi. Ináč veľké šance nemáte.

Samozrejme, že keď podobné info dá von niekto iný, tak mu možno kamaráti či kolegovia vo firme dajú like či koment. Je to milé, ale príliš veľa vody to nenamúti, lebo nemajú na LI vytvorenú svoju základňu podporovateľov. Určite registrujete to, že keď niekto hlavne z firmy dá niečo von a pozriete sa na počet likov, tak už behom napr. jednej hodiny má daný príspevok na ilustráciu 10 likov.

To je fajn. Ale z toho je 8 kolegov z práce. Je to v podstate „ojeb“ LI algoritmu, ktorý to začne tlačiť ďalej, lebo si myslí, že je to hodnotný obsah. Ale prečo nie? Je to legitímne a tí kolegovia sa pravdepodobne majú naozaj radi a chcú sa podporiť. Ale to že je to oklamanie LI algoritmu, o tom niet pochýb.

Čo tento paradox dokazuje?

Ak vás ľudia majú radi, tak môžete komunikovať, ak to preženiem hocičo a bude to mať výrazne väčší zásah, ako keby to urobil niekto iný. Táto psychológia založená na vybudovanej báze podporovateľov, je často viditeľná aj u najvplyvnejších ľudoch na LI, či už sú to známe osoby, alebo LI konzultanti. Kľúčový poznatok je, vybudovať si konzistenciou a vašim štýlom základňu podporovateľov a potom to už ide ľahšie. Skúste sa zamyslieť.

Čo by sa stalo, ak by nejaký rovnaký neutrálny post dali von napr. 3 rozliční ľudia? Budú mať rovnaké interakcie a tým aj viditeľnosť? Samozrejme, že nie. Často nejde ani tak o vysokú odbornú hodnotu, ale o to ako vás ľudia majú radi. Ak vás majú radi, tak v obchode ak nie ste v dodávanej službe priemerný či zlý, tak vyhrávate konkurenčný boj.

A aké je tajomstvo, či vás ľudia majú radi? To je enormne komplexné a zároveň väčšinu odpovedí v skutočnosti každý vie, alebo minimálne tuší. V tomto článku nie je na to priestor a zároveň si myslím, že ja nie som ten správny predstaviteľ na obzrejmenie tohoto javu.

d) Prispôsobenie sa trhu a situácii

Pri Dane ma napadajú ešte rôzne iné príklady, ale spomeniem už iba jeden. Všimnite si jej veľmi výstižný banner, ktorý propaguje iba jednu časť jej práce. Ak by ste si to porovnali s jej web stránkou, tak tá smeruje výrazne viac na tréningy. Je zrejmé, že Dana je skúsený tréner, ale bannerom a súčasnou komunikáciou na LI sa zameriava v poslednom období na témy, ktoré sú pre toto zvláštne obdobie a nasledujúcu krízu kľúčové. Nezabúdajme, že Dana je aj psychoterapeut a kouč. Tomu hovorím prispôsobenie sa trhu. Dana super!

SUMARIZÁCIA:

V prvom rade pozrite sa na Lauru Janáčkovú a Danu Makovičkovú. A je úplne jedno, či sa nám dané štýly páčia alebo nie. Podľa mňa sa dá od nich veľa naučiť. Máme ich kopírovať? Nie. Aj tak by sme to pravdepodobne nedokázali, ale inšpirovať sa dá. Tieto 2 dámy dokázali na LI podstatne viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ja neviem, či body ktoré som spomínal, sú premyslená stratégia, alebo nie. A ani neviem, či niektoré body si iba myslím a možno vôbec nie sú pravda. V skutočnosti je to vlastne jedno. Realita je taká, že obe dámy, aj keď sú jasne odlišné a to bol aj môj zámer, sú fakt dobré.

Jednoducho ťažkí frajeri!!! Alebo sa píše ťažké frajerky? Neviem.

Laura hlavné inšpirácie ktoré vnímam:

– Inšpirácia pre množstvo profesií a odborníkov, ktorí na LI chýbajú a nezarábajú;

– Odborné témy z jej pracovného zamerania jasne dominujú;

– Výrazná schopnosť prispôsobiť sa publiku;

– Autentickosť. Na nič sa nehrá. Proste to povie;

– Rozvíja originálny personálny brand, ktorý preniká jej tvorbou.

Dana hlavné inšpiráce:

– Nebiznisové témy mierne prevažujú, ale odbornosť je zastúpená tiež;

– Z relatívne málo followerov dokáže vytiahnúť maximum;

– Inšpirácia ako sa enormne zlepšiť behom pár mesiacov;

– Perfektné prispôsobenie sa súčasnej zvláštnej situácii a trhu;

– Dokáže úspešne poprieť “zákony” obchodu a marketingu. Fascinujúci paradox .

FINÁLNE ZHRNUTIE AKO NA LINKEDIN BIZNIS, KTORÝ GENERUJE PENIAZE

Nasledujúce riadky sumarizujú môj pohľad čo rozhoduje o úspešnom obchode cez LI. V prvom článku som sa zameral na najzákladnejšiu podstatu a teraz to v skratke, aj s prihliadnutím na inšpirácie od Laury a Dany, rozviniem. Napriek tomu stále si myslím, že prvé 2 body sú podstata biznisu.

1. ODOVZDÁVAŤ HODNOTU ZADARMO
Ak neodovzdávate hodnotu a nie je to zadarmo a nezištne, tak to je zbytočné a môžete na biznis, až na niektoré výnimky, zabudnúť.

2. PRACOVAŤ NA VIDITEĽNOSTI
techník je mnoho. Napr. diskutovať a likovať pod vašimi postami. Komentovať aj iných. Používať príbehy na predanie myšlienky. Pýtať sa. Používať rôzne techniky na prilákanie záujmu. Pravidelná aktivita. A nezabudnite, vaša viditeľnosť nezáleží iba od vašich postov, ale aj od diskusií v cudzích postoch.atď.
——————
3. Nájsť si vlastný štýl, v ktorom sa cítite komfortne
Úspech môže prísť s rôznym štýlom. Môžete preferovať prioritne odbornosť, alebo môžete dávať von aj veľa nebiznisových tém. Dôležité je, čo pasuje vám. Preferencie ľudí sú rôzne a preto aj rôzne spôsoby si nájdu svojich konzumentov. Ak vám ide aj o biznis, jedinú vec čo odporúčam nerobiť, je publikovať samé pre vás nebiznisové témy bez vašeho know-how.

4. Vytváranie vzťahov a budovanie “základne podporovateľov”
Uvedomiť si zákon reciprocity. Zapájať sa do cudzích diskusií. Úprimne ostatných chváliť a vyjadrovať im podporu. Nezištne ľuďom pomáhať. Spoznávať ľudí a vytvárať si priateľstvá. Prečo? Lebo vzťahy či sympatie sú dôležitým prvkom psychológie predaja. Zároveň keď to bude umelé, tak to nebude fungovať.

5. Budovať si personálny brand
Zamyslite sa čo je na vás špecifické a v čom sa odlišujete a tieto body rozviňte do vašeho vlastného brandu. Či už sú to vizuály, váš vlastný hashtag, alebo spôsob ako komunikujete a mnoho iného.
Nezabudnite, že hlavná časť personálneho brandu spočíva vo vašej osobnosti a autenticite. Preto prezentujte svoje názory. Ukážte človečinu. Ukážte aj niečo o vás. Možno trocha súkromia. Je to na vás. Ak budete autentický a získate si ľudí, tak obchod určite príde.

6. Vášeň
Vášeň má silnú moc. Je to ako magnet, ktorý priťahuje ľudí. Preto ak máte radi, či priam milujete svoju prácu, tak máte vyhraté. Ak vášeň k práci máte, ona sa prejaví. Ostatní ju budú cítiť. A ak s tým máte trocha problem, stačí iba rozpustiť ochranné vrstvy, ktorými sa chránime pred spoločnosťou a tá vášeň vypláva na povrch.

7. Dávať viac ako brať
Pravidlo, ktorým sa v živote snažím riadiť, je enormne účinné, kuriózne aj v obchode. Chápem, že sa to môže v našom svete zdať zvláštne. Ale či už na to idete racionálne, vedecky, tak zákony reciprocity fungujú. Oni fungujú dokonca v neočakávaných smeroch. Alebo ak to chcete ezotericky, nazvite si to karma. To je jedno. Keď zjednodušene povedané, odovzdávate svetu či už na LinkedIne, alebo v iných sférach života viac, ako si z neho beriete, tak sa to vracia. A vracia sa to aj v obchode a úspechu.
———-
Keď sa nad týmito 7-timi bodmi zamyslíte a pôjdete po skrytej podstate, tak ako som sa v prvom článku snažil odovzdať, body 1 a 2 sú jasná podstata a ostatné body, aj keď sú veľmi dôležité, vlastne podporujú ich účinnosť.

P.S.

1. Za napísanie tohto článku nemám nič. Je to čisto moja vlastná iniciatíva.
2. S nikým koho spomínam, som sa o článku nebavil. Chcel som aby to bolo maximálne autentické, prekvapivé a zároveň pre mňa viac rizikové. Čo keď sa mýlim? 🙂
3. Lauru vôbec nepoznám. Iba raz sme si vymenili zdvorilostnú správu cez LI. Danu poznám iba digitálne pár týždňov. Trocha sme cez LI komenty diskutovali.
4. Samozrejme že existujú aj iní ľudia, ktorými by sa dalo inšpirovať. Inšpiratívny je napr. Michal Holub a iní, ale článok, ak by som rozoberal Michala a ďalších, by bol neúmerne dlhý.
5. A to najdôležitejšie. Som zvedavý aj na vás. Je tu bez vás nuda.
Ak ste prišli až sem, tak sa mi niečo drobné podarilo. Dúfam, že som vám odovzdal nejakú hodnotu.


O autorovi

Viktor Kostický – špecializujem sa na oblasti Sales & Leadershipu ako tréner a konzultant, ale nie je dôležité aj to, aký som človek a čo ma baví? To môžeš zistiť napr. tu: Čo robí Viktor keď nerobí?
Ak ťa ale zaujímajú témy Sales & Leadershipu detailnejšie, alebo čo robím pracovne, tu si môžeš o tom prečítať: Čo robí Viktor keď robí?