BezpečnosťManažmentMarketingTechnológie a inovácie
Publikované 14. februára 2021 zobraziť celý profil

Kybernetický zločin má sviatok vždy, keď majú nejaký sviatok ľudia. A to aj na svätého Valentína. V januári sa zvýšil počet registrovaných domén s valentínskou tematikou takmer o tretinu a z celkového počtu 23 000 domén bolo 523 škodlivých alebo podozrivých.

Poukázali na to výskumníci spoločnosti Check Point Research vo svojej správe.

Phishingové kampane s valentínskou tematikou

Experti odhalili za posledný mesiac viac ako 400 valentínskych kampaní týždenne, ktoré ohrozujú používateľov, alebo distribuujú škodlivý softvér.

Phishingové kampane, kde kyberzločinci kradnú dáta a peniaze, alebo inštalujú škodlivý softvér, vždy naberú na intenzite počas nákupných sviatkov. Často sú použité motívy a weby z minulých rokov a valentínske kampane s obľubou ponúkajú šperky a fashion bižutériu,“ podotkli výskumníci v správe.

Článok pokračuje pod reklamou

Phishing ako forma kybernetického zločinu sa šíri najčastejšie e-mailom, ale bežné sú aj phishingové stránky v inzertných baneroch a textové správy. Takáto phishingová kampaň imituje prestížne značky, láka na mimoriadne zľavy a používateľov smeruje na podvodné stránky, ktoré síce prijmú platbu, ale nedodajú tovar.

V horšom prípade sa cez kliknutie na link inštaluje do počítača obete softvér, ktorý umožní diaľkovú kontrolu, šifrovanie dát, alebo rozosielanie ďalších škodlivých mailov z jeho adresy a na kontakty v adresári.

Phishingové útoky sú presné, cielené a dobre plánované. Vychádzajú z výskumov a analýz sociálneho inžinierstva, kde útočníci študujú správanie a zvyklosti potenciálnych obetí a neustále vyhľadávajú trendy,“ vysvetlil riaditeľ slovenskej pobočky výskumnej spoločnosti Andrej Aleksiev.

Viete kedy ide o podvod?

Varovaním pre používateľov by mali byť podľa výskumníkov nepravdepodobne vysoké zľavy, nereálne roky a dátumy, či množstvo gramatických chýb. Dôležité je všímať si e-mailovú adresu odosielateľa, či doménu webovej stránky, ktorá je uvedená. Zamerať sa aj na kontaktné údaje a informácie o sídle firmy.

Za ostatný rok sa s dramatickým nárastom online komunikácie kvalita a zásah podvodných kampaní natoľko zvýšili, že aj skúsení používatelia, či osoby v núdzi môžu uveriť lákavým ponukám,“ podotkli experti.

Podľa Aleksieva je dôležitou formou ochrany aj zabezpečenie, aby sa podvodné e-maily k používateľom vôbec nedostali. Aj tie najväčšie kybernetické útoky na firmy, nemocnice či banky sa totiž začínali kliknutím na nevinne vyzerajúci e-mail. 

Viete, čo je phishing?

Dostali ste už niekedy e-mail, textovú správu alebo inú formu elektronickej komunikácie zdanlivo prichádzajúcu z banky alebo inej online služby, ktorej obsahom bola žiadosť o „potvrdenie“ prístupových údajov k vášmu účtu, čísla kreditnej karty alebo iných citlivých informácií?

Ak áno, tak už máte predstavu o tom, ako vyzerá bežný phishingový útok. Táto technika sa používa na získanie cenných používateľských údajov, ktoré môžu útočníci predať alebo zneužiť na nekalé účely ako vydieraniekrádež peňazí alebo krádež identity. (zdroj: Eset.com/phishing)

zdroj: TASR / úprava: redakcia

Prihlásiť sa na odber

Prosím počkajte...

Ďakujeme za prihlásenie!