ManažmentPodnikaniePodnikanie v zahraničíRozhovory xa Publikované 13. augusta 2018 zobraziť celý profil

Môže svoj “americký sen” zažiť aj podnikateľ zo Slovenska? Ako sa podniká v Amerike v porovnaní s našim malým Slovenskom? Ako dlho trvá a aké sú podmienky pre založenie spoločnosti v Amerike? Silvia Slobodová pomáha uspieť slovenským a českým firmám za veľkou mlákou. Pod názvom “Americký biznis” prepája podnikateľov. Mnoho z vás má teraz pri tejto téme v hlave asi “milión” otázok, ktoré by ste položili. Na tie najzákladnejšie sa opýtame i my. V prípade doplňujúcich otázok kontaktujte = www.americkybiznis.sk

Silvia, asi by sme začali od úplného začiatku. Aké to je podnikať v USA? Vieme to porovnať aj so Slovenskom? Hlavne mentalita a kúpna sila trhu?

Podnikateľský trh v USA je, či už rozmerom alebo nákupným správaním, neporovnateľný s tým slovenským. Trvalo mi niekoľko rokov aktívneho pozorovania, prieskumu trhu aj na vlastnej koži zažitých skúseností, kým som pochopila, ako tento trh funguje. Ak nejdeme rozoberať veľkosť trhu a aká je kúpna sila obrovská, stačí si uvedomiť najmä fakt, že Američania sú systematicky naučení míňať peniaze, čiže nakupovať a využívať služby.

Aké sú procesy pri založení spoločnosti v USA po finančnej stránke, časovej a aká je tam byrokracia zo strany úradov? Viete pomôcť s celým procesom?

Procesy a postupnosť závisia od štátu, kde si klient plánuje založiť sídlo firmy. Každý štát má svoje postupy a poplatky, niekde je proces instantný online, inde treba faxom alebo poštou posielať zakladaciu listinu. V zásade ale treba dodržať, aby firma bola v súlade s predpismi na troch úrovniach – federálnej, štátnej a miestnej.

Vieme založiť firmu v USA a aj pomôcť so žiadosťou o priradení daňového čísla (Tax ID) spravidla do 3 týždňov kdekoľvek v USA. Cena tejto služby sa pohybuje okolo 500 dolárov plus úradný poplatok daného štátu (150 dolárov cca.). Následne klient musí pricestovať do USA a otvoriť aj podnikateľský účet, kde si potom prevedie úvodný kapitál. Vtedy si vie zariadiť aj zopár nevyhnutných aktivít, ako napr. zabezpečiť si kanceláriu, vyberie dodávateľov, osloví prvých klientov, príp. dohodne si prvé spolupráce.

Akých najčastejších chýb sa dopúšťajú slovenské firmy, ktoré chcú expandovať na americký trh? Myslíte, že je tam aj naivita a nedostatok informácií?

Myslím si, že väčšina ľudí sa stratí v množstve dostupných informácií online, ktoré sú zároveň často veľmi zavádzajúce, a preto sa buď vzdajú svojho sna expandovať na americký trh, alebo zbytočne zaplatia niekoľko desiatok tisíc na nesprávnych miestach a vytvoria si domnienku, že expandovať do Ameriky musí stáť veľmi veľa peňazí. Snažíme sa klientov motivovať k rozumným rozhodnutiam a vyhnúť sa tak predraženým investíciám.

Silvia, kedy ste sa do USA dostali vy a aké boli vaše začiatky?

Chodila som na programy Work&Travel od roku 2008, čo mi umožnilo spoznať mentalitu Američanov a aj zažiť ich pracovné prostredie. Každým rokom som im rozumela viac a po štvrtom lete som už mala celkom dobrý rozhľad a vedela som poradiť známym, čo ma oslovovali s otázkami.
Silvia Slobodova americky biznis
Keď som skončila štúdium na FMUK, pracovala som vo financiách ako SZČO a naučila som sa veľmi veľa cez firemné vzdelávanie o podnikaní a práci sprostedkovateľa. Zrazu mi dávalo zmysel vytvoriť si svoju agentúru na pomoc študentom s výmennými pobytmi, lebo som vedela, že niektoré programy, napríklad 12 mesačné platené stáže, nikto nevie vybaviť na Miami a bolo pre mňa logické, že to je možné jedine tak, že budem fyzicky v USA nadväzovať kontakt s možnými zamestnávateľmi a vytvorím tak funkčný systém.

Potom ale bola otázka víz a pri mojom obmedzenom rozpočte som si sama naštudovala podmienky E-2 víz, ktoré som aj získala. Následne ma začali známi oslovovať otázkami v smere podnikania a dnes je už 80% mojich aktivít poradenstvo Slovákom a Čechom o podnikaní v USA. Ale aj moja agentúra pre študentov naďalej funguje, akurát sa do nej menej angažujem ja.

V tomto momente určite spozornelo mnoho čitateľov z radov podnikateľov, ktorí by chceli niečo doviezť do USA – po akom tovare / službách je tam veľký dopyt? 🙂

Silvia Slobodova americky biznis
Myslím si, že príležitosti sú na každom kroku a vždy sa dá nájsť zámer, ktorý je blízko k záujmom daného klienta a nápady potom “zameričťujeme“ a nastavíme, aby sa maximalizovala šanca na úspech pri minimálnych investíciách. Určite preto prevažujú služby.

Dostať tovar do obehu v USA si vyžaduje vždy náročnejšiu investíciu do výskumu aj skladových zásob. Odporúčam klientom expandovať len so značkou, ktorá je overená na Európskom trhu, keďže Americkým nákupcom záleží na preukázateľnej histórii firmy. Alebo potom využiť jednu z online platform predaja na začiatok so silným brandingom a marketingom.

S čím všetkým viete pomôcť záujemcom o podnikanie v tejto krajine “neobmedzených možností” ? Napr. analýza trhu, právne poradenstvo, atď? Predsa len sa bavíme o krajine, ktorá má iný trh, iné zákony.

Spolupráca s klientmi je veľmi rôznorodá, záleží na viacerých faktoroch. Spravidla pomáhame so zakladaním firiem, analýzou trhu, prípravou biznis plánov a finančných projekcií. Často pomáhame aj s brandingom alebo licenciami, príp. tvorbou firemnej identity.

Niektorí potrebujú, aby sme za nich absolvovali obchodné stretnutia, alebo zistili špecifické informácie týkajúce sa napríklad importu, alebo určitých predpisov v danom odvetví. Právne poradenstvo neposkytujeme. My pomôžeme naštartovať biznis na operatívnu úroveň a následne je na klientovi, aby si požiadal o E2 Investor víza, čo je ale posledný krôčik v procese a väčšina klientov to zvládne sama.

Viete poradiť a usmerniť aj s podnikaním na amazone?

Amazon, Shopify aj Etsy sú dnes veľmi obľúbené distribučné kanály online predaja najmä v kombinácii s možnosťou využitia “fulfillment” centier, kde klient prakticky zabezpečí iba dodanie tovaru do skladu a následne vybavenie objednávky, zasielanie tovaru konečnému klientovi, ale aj zákaznícky servis poskytuje napríklad spoločnosť Amazon.

Ľudia automaticky získavajú tak väčšiu dôveru v objednávke a skôr si objednajú aj tovar neznámej značky. Nešpecializujeme sa na tento typ služby, ale máme s tým skúsenosť a vieme aj odporučiť ľudí, ktorí sa v predaji cez Amazon vyznajú lepšie ako my.

Kto všetko môže uspieť v USA? Môžu to byť aj malí remeselníci alebo iba väčšie spoločnosti s veľkým vstupným kapitálom?

90% našich klientov investovalo čiastku medzi 30 až 120 tisíc USD. Takže šancu majú aj čerství absolventi s veľkými snami a aj zabehnutí a skúsení podnikatelia s rodinami. My sme radi, keď môžeme pomôcť a s každým jedným projektom si aj my rozširujeme obzor a skúsenosti.

Ďakujeme za rozhovor

foto: Michal Petrík