Prečo som začala podnikať?
V skupine na FB Učíme sa podnikať prevažujú zrejme mladí odvážni ľudia, ktorí sa odhodlali k vlastnej ceste. No myslím, že najmä u strednej a staršej generácie začiatok podnikania nie je vždy splnením snov, občas nás k nemu život dokope. No keď to príliš skoro nevzdáme, zistíme, že to bolo to najlepšie, čo sa nám mohlo stať. Ako sa vraví:
„Všetko zlé je na niečo dobré“.
Keď som po 13 rokoch fakt zanietenej práce pre medzinárodnú korporáciu zistila, že napriek výsledkom a oceneniam môj šéf so mnou nepočíta, bol to trochu šok. Ďalším nepríjemným prekvapením bolo, že inzerenti pracovných ponúk ani headhuntingové agentúry, ktoré ma celé roky pozývali na rozhovor, zrazu nereagujú. Uvedomila som si, že záujem zmizol s prekročením štyridsiatky a ťažko mi bolo uveriť, že stredná generácia s bohatými skúsenosťami a pritom odrastenými deťmi je pre našich zamestnávateľov stará (alebo len drahá?).
Trochu to so mnou otriaslo, ale človek sa musí rozhodnúť, či sa postaví do pozície obete alebo jednoducho zabojuje. Úrad práce neprichádzal do úvahy, takto som vôbec nedokázala uvažovať, takže som založila živnosť od prvého dňa po skončení zamestnania.
Ako sa začína v štyridsiatke?
Z dnes už spätného pohľadu je to ideálna situácia. To, čo ste sa v zamestnaní nenaučili za tých cca 20 rokov, už nedobehnete, ale ak ste sa aspoň trochu snažili, mali by ste toho vedieť celkom dosť. A v tomto veku je človek spravidla ešte zdravý a plný síl, má množstvo znalostí, skúseností, často aj kontaktov. Bezpodmienečnou podmienkou je však zodpovednosť, chuť do práce a túžba uspieť.
Urobila som v sebe „hĺbkovú inventúru“ a uvedomila som si, že ovládam množstvo vecí, ktoré môžem ponúknuť na trhu. Niektoré boli zjavné, iné som objavovala za pochodu, keď si ich žiadali klienti. Znalosť cudzích jazykov, dlhé roky marketingových skúseností, schopnosť napísať kvalitné texty, ktorú som získala a postupne vybrúsila, pretože som sa príliš často nechcela uspokojiť s návrhmi reklamných agentúr. Najťažšie pre mňa bolo naučiť sa svoje služby ponúknuť a predať, ak ste sa predtým predajom neživili, chce to guráž a dosť investovanej energie.
Ak v živote pomáhate, aj vám sa pomoci dostane
Prvé zákazky a snáď aj to povestné hodené lano prišli od ľudí, ktorí ma poznali a dôverovali mi. Na začiatku som to nebrala príliš striktne, prijímala som prekladateľské zákazky, ale aj organizáciu podujatí či písanie a prípravu tlačovín. Na dlhodobé udržanie podnikania pomoc priateľov nestačí, ale spokojnosť prvých klientov dodá človeku odvahu aj sebavedomie. Hodne som investovala do vzdelávania, kurzov, odbornej literatúry. To čo som sa naučila, som mohla prepojiť s predchádzajúcou praxou a po čase som si uvedomila, že o mnohých oblastiach viem viac, než mnohí tréneri a začala som pripravovať marketingové prednášky a kurzy.
Postupne som rozvinula aj vlastnú propagáciu. Človek, ktorý chce radiť iným, musí vybudovať svoje dobré meno. Získate ho písaním a publikovaním článkov, hodnotnými príspevkami na blogu, e-mailovou komunikáciou či účasťou v rôznych projektoch, kde svoje vedomosti ponúknete bezplatne, vráti sa vám však často oveľa väčšia hodnota. Marketing nie je vždy o peniazoch, ktorých malé a začínajúce firmy rozhodne nemajú nazvyš, no takmer vždy vyžaduje tvrdú a systematickú prácu.
Nič nie je nemenné
Myslím, že je dôležité nezaspať na vavrínoch a stále uvažovať o pár krokov dopredu. Počas 12 rokov živnosti som poskytovala konzultáciu aj niekoľkým firmám, ktoré v podstate robili veci dobre, len trh sa vyvinul natoľko odlišne, že ich služby stratili opodstatnenie. Niekedy preto, že nákupné zvyklosti ľudí sa diametrálne zmenili, niekedy preto, že gigantický konkurent prevalcoval všetko doterajšie. Nemá zmysel bojovať s veternými mlynmi a zúfalo sa držať strateného prameňa.
Treba vymyslieť smer, kde máte šancu uspieť, aj keby to bola úplne iná oblasť. Alebo posilniť služby, ktoré váš veľký konkurent nedokáže poskytnúť.
Na druhej strane, nie je nič krajšie, ako začať spolupracovať s malou firmou, ktorá ešte len bojuje o svoje miesto na trhu a po čase zistiť, že teraz je jej hlavnou úlohou rozšírenie výrobných kapacít, pretože už nestíha uspokojiť veľký dopyt. Pracovala som s mnohými začínajúcimi podnikateľmi, neraz na začiatku za veľmi zvýhodnených podmienok, len s čestnou dohodou, ako sa vyrovnáme, keď bude spoločná stratégia úspešná. Nespomínam si, že by sa mi tento prístup vypomstil, ani som nikdy neriešila problém, že by sa mi zákazníci nevrátili. Naopak, dnes sú mnohí z nich ak nie priamo priateľmi, tak aspoň partnermi, pretože dlhodobé dobré vzťahy sú pre obe strany najefektívnejšie.
Časom som sa musela naučiť zúžiť zameranie a neprijať každú objednávku. Najviac dokážete ľuďom pomôcť vtedy, keď využívate svoje najsilnejšie stránky. Nájsť správnu rovnováhu medzi otvorenosťou novým možnostiam a efektivitou vlastného podnikania, to je otázka, nad ktorou by sa občas mal zamyslieť každý podnikateľ.
Máte na to?
Je mi ľúto, keď vidím, ako dnes mnohí päťdesiatnici prichádzajú o prácu, napriek tomu, že firmám obetovali veľmi veľa. Taká je doba a celoživotná lojalita sa nenosí, no nič to nemení na tom, že realite sa treba prispôsobiť. Povzbudzujem každého, kto sa do tejto situácie dostal, aby svoje živobytie vzal do vlastných rúk, pretože vek nie je rozhodujúcim kritériom úspechu. Dokonca, v mnohých oblastiach je to presne naopak, až skúsenosti (a občas tie povestné šediny) vám dajú ten správny profil.
Ak vás zaujíma viac, pozývam vás na návštevu stránok:
www.marketingovo.sk
www.strategie-marketingu.sk
Ing. Jana Škutková, marketingová konzultantka a copywriterka