Slovenská e-commerce si v porovnaní s prvým štvrťrokom 2024 polepšila, a to aj napriek zvýšenej DPH a iným daňovo-odvodovým zaťaženiam. Hovoria o tom štvrťročné dáta spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 7 600 slovenských e-shopov.
„Kumulovaný obrat všetkých e-shopov na Shoptete za prvý štvrťrok 2025 sa oproti rovnakému obdobiu minulého roku výrazne zvýšil, na čom majú podiel aj stovky nových e-shopov. Narástol zo 102,4 milióna eur na aktuálnych 125,5 milióna eur. Rozdiel predstavuje približne 23 %,“ hovorí Mária Auxtová, Country Lead Shoptet pre Slovensko. Nerástol pritom len kumulovaný obrat, obrat e-shopov sa v priemere medziročne zvýšil o 2 %.
Objednávka každých 5 sekúnd
Čo sa týka segmentov, výrazný nárast zaznamenali zberateľské predmety, a to takmer o 300 %. Tie si ľudia kupujú kvôli emočnej hodnote, ktorú pre nich často majú. Môže však ísť aj o alternatívne investície, ktoré majú potenciál rásť na hodnote a zákazníci si ich zaobstarávajú aj s cieľom zarobiť. Môže ísť napríklad o komiksy, hodinky, športové kartičky a podobne.
Častejšie objednávame zberateľské predmety aj potraviny
„Z tradičnejších segmentov výrazne rástli potraviny, a to až o 41 %. Tento trend zrejme bude pokračovať, pretože ponuka a služby e-shopov v tejto oblasti sa stále zlepšujú. Slovensko zároveň v predaji potravín cez internet stále zaostáva za ostatnými krajinami V4, ako aj v rámci EÚ. V tomto segmente je teda zjavný priestor na rast,“ približuje Mária Auxtová.
Rástli aj tržby kozmetiky a parfumov, a to o 35 %. „Podobne o 34 % sa zvýšil aj obrat stavebných materiálov. Ich nákup online je pohodlný, keďže môže ísť aj o ťažký a objemný tovar. Nehovoriac o tom, že na internete je neraz širšia ponuka a často ho možno dostať za lepšiu cenu ako v klasickom kamennom obchode,“ vysvetľuje Mária Auxtová a dodáva, že najvýraznejší pokles predstavoval len 13 % a týkal sa segmentu zábavy a zábavných predmetov.
