DopravaE-commerceE-shopyExpanzia do zahraničiaLogistika e-shopuStrategický manažment
Publikované 16. februára 2022 zobraziť celý profil

Len málo odvetví zažíva v posledných rokoch neustály rast tak ako e-commerce. Udalosti z posledných dvoch rokov spôsobili, že online nakupovanie začalo objavovať širšie rozpätie internetových používateľov. Podľa údajov Eurostatu z roku 2020, až 72% ľudí vo veku medzi 16 až 74 rokov v EÚ používajúcich internet, nakúpilo tovar alebo objednali služby online. Ide o 10%-ný nárast oproti roku 2015. Nárast sa zdá malý do chvíle, kým si uvedomíme, že sa jedná bez mála o 40 miliónov ľudí, ktorí začali nakupovať na internete a trend ďalej rastie. 

Pokiaľ ide o segmenty, najpopulárnejšími sú oblečenie (64%*), jedlo a potraviny (29%*), nábytok a doplnky do záhrady či domácnosti (28%*) alebo kozmetika resp. beauty produkty (27%*).

Jedným z podstatných parametrov je rýchlosť doručenia

Konštatovanie, že online predaj bude zohrávať ešte väčšiu úlohu v živote spotrebiteľov a logistických spoločností, nie je ničím prekvapivým vzhľadom na zložitú logistiku predaja tovaru, keďže doručenie do druhého dňa neprestalo byť pre spotrebiteľov voľbou číslo jeden. Podľa Ecommerce Europe si v roku 2021 v EÚ 32% nakupujúcich zvolilo túto možnosť doručenia ako primárny spôsob prevzatia tovaru. Aby boli rýchlo rastúce eshopy schopné doručiť objednávky v tak krátkom čase, musia nielen pozorne monitorovať svoje skladové zásoby, ale aj byť schopné skutočne presunúť tento tovar do skladov, ktoré sú oveľa bližšie k spotrebiteľom a zrýchliť tak „last-mile“ doručenie.

Keďže rýchlosť doručenia je jedným z hlavných parametrov, na základe ktorého sa zákazníci rozhodujú, online predajcovia sa spájajú s logistickými partnermi v Európe, aby zabezpečili, že pohyb tovaru medzi dodávateľmi, skladmi a hlavne koncovým zákazníkom bol bez problémov a hlavne načas. 

Zníženie nákladov až o tretinu

Najčastejšie sa predajcovia a distribútori obracajú na poskytovateľov fulfillmentu, teda logistické firmy, ktoré dokážu zastúpiť ich logistický reťazec od objednania tovaru od výrobcu, až po zabalenie a odoslanie balíka zákazníkovi. Medzi hlavné výhody tejto spolupráce patrí zníženie prepravných nákladov, keďže predajca využíva množstevné zľavy u dopravcov, a tak v priemere ušetrí 15% – 35% z ponúkaných cien.

Zníženie operatívnych nákladov je ďalším z dôvodom pre výber logistického partnera, nakoľko náklady na personál a prenájom priestorov neustále rastie. S profesionálnym fulfillmentom platíte fixnú čiastku za uskladnený tovar a variabilnú časť v závislosti od vyexpedovaných objednávok. V prípade, ak je sortiment sezónny, môže sa stať, že sa náklady na logistiku úplne minimalizujú. 

Technológie sú základ

Zákaznícka podpora, ktorú ponúkajú niektorí poskytovatelia logistiky v rámci komplexnosti služieb, je ďalšou z výhod, ktorá má zásadný dopad na spokojnosť zákazníkov s eshopom. „Dovoliť si ju,“ tak majú možnosť aj menší predajcovia, čo môže pomôcť ich reputácii a zákazníkovej skúsenosti s nákupom. 

Ak stojí ešte niečo za zmienku, tak sú to technológie, ktoré logistické firmy používajú na to, aby integrovali produkty, platformy predajcu, ako aj služby dopravcov. Vďaka nim sú schopní expedovať vysoké množstvo objednávok v krátkom čase a s minimálnou chybovosťou. Sledovanie pohybu položiek a stav zásob je len pridanou hodnotou.  Pri rastúcom počte objednávok začína byť stále viac časovo náročné riešiť ich efektívne balenie a expedíciu. 

O Cardell

Cardell pomáhame malým a stredným firmám ako poskytovateľ logistických riešení v celej Európe. Uvedomujeme si, že služby outsourcingu logistiky nie sú pre každého a preto ponúkame konzultáciu zdarma na analýzu vášho podnikania a vyhodnotenia, či by bolo pre vás riešenie fulfillmentu pridanou hodnotou. 

Na konci dňa je najdôležitejšie to, aby sa vášmu podnikaniu darilo a rástlo, preto ak o podobných službách rozmýšľate alebo ste zvedaví ako to funguje, pokojne sa obráťte na našich kolegov, ktorí vás fungovaním modelu fulfillmentu radi prevedú!

Zdroj: Patrik Bosák (konateľ Cardell), Eurostat / úprava redakcia

Pozn:
*Percento ľudí z celkových užívateľov internetu, ktorí danú službu alebo tovar objednali