Čo by ste poradili ľuďom, ktorí chcú rozbehnúť svoj vlastný business?
Aby sa nebáli rozbehnúť ho práve teraz. Žijeme v období krízy a zatiaľ nikto nevie predikovať, ako to skončí. Treba tiež dodať, že veľa úspešných podnikov vzniklo práve v čase rozličných kríz. Je to dané tým, že v krízových a pokrízových časoch sa najprísnejšie validuje každý nápad/ projekt, keďže zákazníci v týchto časoch skutočne používajú resp. platia len za to, čo naozaj potrebujú.
Okrem toho, takáto doba praje cene vstupov, keďže je možné očakávať, že znížený dopyt a postupne narastajúca nezamestnanosť budú tlačiť cenu práce a cenu služieb dodávateľov dole. Vďaka tomu sa výrazne zníži výška potrebnej investície na rozbeh akéhokoľvek podnikania. Podľa mňa sa v každom podnikaní treba nájsť a podnikať s vášňou, inak to ani nemá význam. Človek by mal robiť to, čo ho baví a v čom je dobrý.
Ako sa odlíšiť od ostatných start-upov, aby práve do toho môjho investovali?
Z môjho pohľadu rozhodujúcim faktorom častokrát nie je jedinečná technológia či skvelý tím, ale správne nastavený business model. V rámci business modelu si treba vedieť dobre zadefinovať kto je môj zákazník, čo potrebuje, akú pridanú hodnotu mu viem ponúknuť a ako to má viesť k rastu mojich tržieb. Je veľa príkladov z minulosti, ktoré potvrdzujú, že len dobrý nápad, či dokonalá technológia nie sú garanciou úspechu.
Samozrejme, v tých úvodných fázach je aj chémia tímu veľmi dôležitá. Musí tam byť taký ten zdravý pomer toho, že chcem preraziť a mám aj schopnosti dosiahnuť to. Ak mám iba jedno z toho, tak to skrátka nestačí. Čo je možno zaujímavé, tak v zahraničí sme sa často u investorov stretávali s názormi, že už tak nehľadajú podniky, ktoré majú potenciál dosiahnutia tzv. úspor z rozsahu, teda efekt tzv. škálovateľnosti, ale hľadajú startupy, ktoré sa dokážu odkloniť od tvorby masového produktu k niečomu, čo sa dokáže automaticky prispôsobiť individuálnym potrebám každého zákazníka.
Ako príklad by som uviedol takú 3D tlač, cez ktorú by si zákazník dokázal „vytlačiť“ želaný produkt vždy len vtedy, kedy ho potrebuje. Tak by sa odbúral ten dlhý distribučný a logistický reťazec, ktorý je teraz k tomu potrebný.
V akej fáze života musí byť firma aby bola vhodným kandidátom?
Fáza často ani tak nerozhoduje. Každá má svoje výzvy a riziká. Najskôr to je riziko produktu, keďže sa nevie či sa dá nápad vôbec zhmotniť. Neskôr to je riziko, či o produkt bude mať niekto záujem. Potom podnik rieši, či dokáže svoj business škálovať, teda zabezpečiť rast tržieb vo vyšších obrátkach než sú náklady na strane druhej. A takto by sa dalo s rastom podniku pokračovať ďalej. Pre mňa sú najzaujímavejšie pre-seed a seed fázy podnikania, ale je to skôr len moja subjektívna preferencia.
Typovo aké mladé firmy majú šancu získať investíciu?
Ako bolo spomenuté vyššie. Tak, ako sa podnik rozvíja v čase, tak sa menia aj investičné kolá a investori, ktorí majú záujem do nich investovať. Na úvod to býva rodina, priatelia a tzv. „blázni“. Neskôr sú to angel investori, potom VC fondy a nakoniec PE fondy resp. strategickí investori.
Získať investíciu môže teda firma v každej fáze svojho podnikania. Vždy je ale potrebné presne vedieť, na čo danú investíciu potrebujem a do ktorej fázy podnikania ma má preniesť. Ak som firma, ktorá už ide do tzv. „áčkového“ financovania, tak často potrebujem od 500k do 2 mil. €, aby som rozšíril svoje distribučné kanály, zvýšil náklady na marketing, business development, sales a aby som vedel preukázať, že dokážem rozumne podnikať aj vo veľkom.
Je to úplne niečo iné, ako keď potrebujem na úvod 10k až 30k €, aby som zhmotnil svoj nápad do niečo, s čím môžem začať obiehať prvých potenciálnych zákazníkov.
Ako najlepšie minúť získané peniaze?
Jednoducho na to, k čomu sa zaviažete investorovi v zmluvách. Rozumný investor vám nedá možnosť ich míňania do niečoho, čo nie je vopred odsúhlasené, alebo je v rozpore s finančným alebo business plánom. Investor často zastáva miesto v rozličných „advisory boards“ a bez jeho súhlasu peniaze nad určitú sumu bez rizika sankcií start-up ani nedokáže minúť. Okrem toho, firma dostáva peniaze často v určitých „tranžách“, čiže chodia postupne potom, ako splní nastavené čiastkové ciele.
Existujú aj nejaké riziká?
Áno, riziko, že startup vyčerpá svoje zdroje ešte predtým, ako stihne svoju fázu dokončiť a zahájiť ďalšie investičné kolo. Toto riziko je aktuálne hlavne teraz. Problémom je pracovný kapitál. Firmy došli o tržby, resp. o reálne finančné prostriedky. Taktiež majú záväzky voči svojim zamestnancom a dodávateľom, ktoré musia hradiť. Jednoducho sa im skracuje tzv. „runway“.
Je pravdepodobné, že veľké množstvo start-upov ešte predtým, ako by mohlo „vzlietnuť“ skončí lebo vyčerpajú všetky svoje zdroje. Z môjho pohľadu byť bez reálnych finančných prostriedkov je tým najväčším rizikom väčšiny start-upov v súčasnosti.
Na čo by si mal dať start-up pozor?
Start-up by mal v prvom rade vedieť, ako dlho mu aktuálne finančné prostriedky vydržia. Pokiaľ je v nejakom investičnom kole, tak treba plánovať, že ďalšie investičné kolo sa uskutoční možno o 3 – 6 mesiacov neskôr, než by to bolo v podmienkach pred COVID-19.
Ak firma zistí, že sa ďalšieho investičného kola pri danej situácii nedožije, tak treba začať „sekať“ náklady ako sa len dá a zaoberať sa myšlienkou nejakého „bridge“ financovania. Tu však vzniká problém, že investori sú si tiež vedomí aktuálnej situácie a ich podmienky sú preto často v neprospech zakladateľov.
Čo všetko tým start-up získa?
Získa hlavne čas kedy bude môcť voľne dýchať a čas je teraz asi to najdôležitejšie, čo každý start-up potrebuje.
Aké tipy a triky by ste poradili start-upom, ktoré majú ambíciu získať investora?
Ak mám hovoriť za seba, ja mám rád investovanie do start-upov v tých úvodných fázach. Čo hľadám, je vysoká miera angažovanosti prvých užívateľov, teda chcem vidieť, že sa zákazníci vracajú a produkt alebo službu aj opakovane využívajú. Určite preferujem, keď start-up vie, kto je jeho typický zákazník a pravidelne si zbiera spätnú väzbu od svojich užívateľov.
Tiež by mal preukázať, ako s danými informáciami ďalej pracuje. Pre firmu nie je nič horšie, ako mať veľkú časť jej zákazníkov „pasívnych“, teda takých, ktorí ju neodporučia a ktorí ju ľahko vymenia za niečo nové na trhu.
Prihlasovanie do súťaže trvá do 31.08 2020, preto ak ste boli nominovaní alebo máte záujem sa do súťaže CESAwards prihlásiť, nezabudnite vyplniť prihlasovací formulár. Bola by škoda prísť o príležitosť zviditeľniť svoju prácu, dostať feedback od odbornej poroty, získať cenné kontakty, know how a spoznať slovenskú a stredoeurópsku startup komunitu.
Viac informácii nájdete na stránke: Centraleuropeanstartupawards.com a Facebook stránke CESAwards Slovakia.
Organizátorom CESAwards Slovakia je Techband. Hlavným partnerom podujatia je spoločnosť Accace.