Instagram patrí medzi top 10 sociálnych médií sveta (predbehli ho už len ázijské socials tigre a messengery vrátane TikToku – Douyin a WeChatu). Po Facebooku a YouTube sa Instagram radí medzi najväčšie socials na svete s 1,2 mld. aktívnymi účtami na platforme za mesiac.
Sociálne siete (socials) a biznis
Počas mojej konzultačnej činnosti ohľadne social media marketingu som sa častokrát stretávala s tým, že biznis vysoko podceňoval silu sociálnych sietí a nechával ju na chvoste finančných, obsahových, komunikačných a časových investícií. Rok 2020 to zmenil, pretože mnohé podniky a osobné značky prosperujúce offline, nemali zabezpečenú online infraštruktúru.
Narýchlo vstúpili na sociálnu sieť s cieľom pretaviť svoju offline skúsenosť. Obrátili svoj pohľad na socials, ako jedinú rýchlo zvládnuteľnú platformu, ale mnohí nevedia na tejto platforme fungovať tak, aby predávali, resp. konvertovali pozornosť. Aby ste predišli sklamaniu, zmierte sa, že úspešné sociálne siete chcú obsahovú stratégiu, financie, komunikáciu a čas.
Socials sú skvelým nástrojom marketingu v online, ale váš biznis by od nich nemal závisieť.
Preto nezanedbávajte prácu na vytvorení funkčného biznis modelu, finančného plánu, podnikateľskej vízie a positioningu, určite si svoju unikátnosť a spôsob komunikácie. Po dokonalom preskúmaní cieľového človeka a tvorbe obsahového plánu môžete do distribučných kanálov zaradiť socials. Instagram nie je biznis.
Instagram je nástroj k dosahovaniu biznis cieľov. Vaše biznis ciele môžu dosahovať aj iné nástroje – web, emailing či TikTok. Všetko závisí od poznania človeka na druhej strane, ktorý hlasuje eurom a svojim časom za váš produkt / službu / blog.
Článok pokračuje pod reklamou
Novinkou v užívateľských podmienkach (ktoré si máloktorý užívateľ Instagramu, Facebooku, Messengeru či WhatsAppu čítal pred zakliknutím) je, že pridávaním obsahu užívateľ Instagramu dáva spoločnosti neohraničenú licenciu narábania s dátami / informáciami / užívateľským obsahom. Instagram využíva informácie užívateľského pohybu aj mimo sieť (prechod na iné weby alebo reklamy).
Instagramový profil nie je váš .
Poskytovaním bezvýhradnej licencie dávame Instagramu a partnerským spoločnostiam možnosť odovzdávania, zdieľania, zmeny, spustenia, kopírovania, zverejnenia či prekladov vášho obsahu. Zálohovať dáta a rozhodovať o čase ich zmazania má tiež platforma. Zjednodušene, váš Instagramový profil nie je váš a Instagram (Facebook) vám ho bez vysvetlenia môže kedykoľvek zrušiť.
Ako biznis pracujte nad budovaní databázy klientov, ktorých viete kontaktovať aj mimo sociálnu sieť.
Európskej komisií sa tieto vynovenia nepozdávali, preto uvalili prísnejšie pravidlá pre Facebook vo vzťahu s informáciami v messengeroch a možnosti cielenej reklamy (automatizácií) v messengeroch pre EU firmy / užívateľov. Niektoré možnosti sú znemožnené dočasne a niektoré ostanú pre Európanov zastavené, kým sa spor nevyrieši. Na tieto zmeny reagoval aj Apple s IOS14, preto na jednej strane sa sťaží cielenie a na druhej sa nájde iný spôsob ako naplniť skvelú túžbu zadávateľov reklamy cieliť pod kožu s pomocou AI Facebooku.
Napriek turbulenciám je Instagram dobrým sluhom pre biznis / značku / blog (zlým pánom) a verím, že sa ho naučíte využívať efektívne v službách vašich cieľov.
Zhrnula som niektoré tendencie a trendy Instagramu, ktoré sa zosilnia v roku 2021 a sú mojim subjektívnym vnímaním toho, kam by ste mali investovať vašu pozornosť, čas a financie.
10 základných tendencií (trendov) rozvoja Instagramu
na prispôsobenie tejto siete pre úspešné fungovanie vášho biznisu, osobnej a firemnej značky alebo projektu:
- Video obsah – krátke vtipné, edukatívne alebo DIY / How to videá. Od 15 s. story, reels po 2-3 min. videá (galéria videí vo feed po 1 min.) a IGTV;
- FOMO obsah, ktorý mizne (stories, LIVE) a potreba jeho okamžitej konzumácie, napr. časovo obmedzená špeciálna ponuka v stories, LIVE ktoré sa nebude zdieľať v IGTV;
- Komunikácia a interakcia – stories, DM a komentároch. Menej pasívna konzumácia informácií;
- Zvýšená požiadavka pre autentický, úprimný, zábavný, insiderský obsah. Nie však realitu!
- Automatizácia práce – plánovanie postov, automatizácia prvotnej komunikácie v DM / Messengeri / WhatsApp (po ich integrácií), reporting a metriky účtu;
- Storytelling a Storydoing – rozprava o príbehu autora účtu a spoločné záujmy, aktivity s publikom (storyseriál, SFS s publikom, vzájomné PR s inými biznismi, odpovede na FAQ počas LIVE);
- Personalizácia – napr. uvítacia správa v DM novým followerom s uvedením ich mena;
- Gamifikácia – hra a zábava patrí na sociálnu sieť, ide o infotaimentový obsah. Viac príkladov nájdete v highlights na účte instaranajky;
- Zvyšujúce sa percento ľudí konzumujúcich obsah na smartfóne (aktuálne 60 % užívateľov) a tomu zodpovedajúce prispôsobenie obsahu, komunikácie a reklamných formátov vertikále. Kombináciou videa a gamifikácie sú práve 3D fotky, AR masky (aj instaranajky majú svoju masku s názvom „business look“ je to make up filter – skúste).
- Indoor, skinimalizmus, športové úkony v pyžame, domáci miláčikovia bez chlpov či gastro maškrty michelinovských kuchárov pripravované doma- to sú trendy pre pandemický rok 2021 predpovedané Pinterestom. Vzhľadom na prepracované big dáta tieto inšpiratívnej siete by sme ju nemali prehliadať. Viac info o predpovediach Pinterestu nájdete tu => Pinterest predicts
Príklad: Airbnb zabáva užívateľov s tipovacou aktivitou v story
TIP: Pre viac tipov sledujte lídra storytellingu na socials – Starbucks
BONUS: Instagram a Facebook osamote už nie sú „cool“. Počas roku 2020 prešlo k migrácii ľudskej pozornosti na sviežejšie socials a preto okrem rodiny Facebookovej je dobre mať člena aj inej rodiny vo vašom marketingovom social portfóliu – YouTube, Pinterest, LinkedIn, TikTok, Snapchat alebo Clubhouse. Nakombinujte tak, aby ste zachytili pozornosť „toho vášho“ potencionálneho klienta.
Tendencie biznisu na socials, ktoré sa v roku 2021 rozvinú:
Plánovanie obsahu – biznisy pripravujú obsah vopred (plánujú);
Interakcia s relevantnou reklamou – dôkladná práca s publikom, ktoré interaguje a remarketing;
Nákupy – biznisy potrebujú upsellovať, vracať klientov a pripomínať sa tým, ktorí opustili košík, alebo nevykonali cieľový úkon;
Čo dnes na Instagrame funguje ak ste biznis, osobná značka či tvorca:
- Vzájomné kolaborácie účtov a podpora;
- Sharable content – užitočný, lifehacks, výrobný DIY / How to, edukatívny, zábavný obsah hodný zdieľania;
- Dôraz na dosahy a interakciu – podľa algoritmu čas strávený konzumáciou vášho obsahu, chuť dotýkať sa obrazovky či komunikovať s vami kritériom kvalitného obsahu (nie lajky ani dokonalá fotka);
- Krátke video – cinematografia (efekty), Reels, GIFky, Meme, Stories.
- Cielená reklama – využívanie publik a segmentácie odkazu pre custom audiences, look alike audiences, dynamic ads a publikum interagujúce s vašim webom (cez Facebook pixels);
- SEO – váš Instagramový profil môže byť optimalizovaní pre vyhľadávanie na internete. Meno, názov účtu, BIO, texty a Alt text musia obsahovať kľúčové slová. Poznajte kľúčové slová;
- Prepojenie platforiem s vysokým organickým dosahom Pinterest, LinkedIn, TikTok s Instagramom, YouTube a Facebookom pre rast značky a monetizáciu existujúceho publika;
Článok pokračuje pod reklamou
Čo dnes na Instagrame nefunguje:
Neodporúčam v roku 2021 aplikovať techniky rastu spred dvoch rokov, ktoré nie sú účinné, považujú sa za spam a ubližujú renomé značky.
- Massfollowing a masscommenting;
- Nákup followerov;
- Spam v DM;
- Masové Giveaways;
- Interaktívne skupiny, ktoré sa vzájomne lajkujú a komentujú;
- Spamerské hashtagy;
Odporúčanie:
Ak chcete robiť plnohodnotný biznis na Instagrame a využívať možnosti, nástroje a cielenú reklamu, zvoľte si biznis – firemný účet (nie účet tvorcu).
Na Instagrame je silná a aktívna komunita mladších ľudí, ktorí sú fanúšikmi inakosti a autentickosti, značiek, nápaditosti a inšpirácií. Presýtenosť obsahom a tvorcami v rôznych niche predstavuje pre vás ako biznis vyššie úsilie pri tvorbe viac druhov obsahu (videí, postov) a investície do distribúcie obsahu (cielená reklama a promo od blogera), rýchlu komunikáciu a konzistentnosť interakcie s ľuďmi. Negativity sa neobávajte, pokiaľ ste pripravení transparentne a konštruktívne komunikovať a poznáte tri bodky s úkonom „skryť“.
Efektivita práce so socials sa prejavuje premyslenou stratégiou, plánov predajov, obsahového plánu a úloh. Až po predajne zaobalenom profile, stratégii a prehľadnom obsahu na socials môžete spúšťať reklamu a reklamné integrácie s blogermi.
Ak by ste s tým potrebovali poradiť, nájdete ma tu: www.tamaragoncarova.sk
Pre Podnikatelskecentrum.sk / Autorka článku: TAMI
Social media marketér a konzultant pre strategickú komunikáciu na socials. Zakladateľka edukatívneho projektu Instaranajky