Hovorí sa, že najdramatickejšie zmeny sa dejú v časoch najväčších kríz. Inokedy by o tomto tvrdení bolo možné polemizovať. Uprostred pandémie COVID-19, ktorá otriasla celým svetom, však takéto privilégium nemáme. Kamkoľvek sa pozrieme, firmy bojujú o prežitie, zatiaľ čo sa celé odvetvia zúfalo snažia prispôsobiť meniacej situácii vo svete.
Jedným z najcitlivejších na tieto zmeny je odvetvie finančných služieb. Vďaka jeho blízkemu prepojeniu so sférou technológii a schopnosťou rýchlo sa adaptovať na najnovšie technologické vymoženosti, sa nám toto odvetvie doslova mení pred očami.
Momentálne najhorúcejšou novinkou je 5G, ktoré by malo umožniť lepšie previazanie s umelými inteligenciami a strojovým učením. Výsledkom by mala byť radikálna transformácia celej sféry finančných služieb.
Lepšia starostlivosť o zákazníka
Na svete pravdepodobne nie je jediný človek, ktorý by obľuboval dlhé čakanie v rade v banke. Našťastie, vzostup Fintech bánk, ktorých pomenovanie vzniklo spojením slov „financie“ a „technológie“, nás tejto nepríjemnosti môže zbaviť. Vďaka použitiu AI budú banky schopné lepšie využiť dostupné digitálne nástroje a ponúknuť lepšiu starostlivosť o zákazníka ako kedykoľvek predtým.
Ďalšou vymoženosťou sú chatboty, ktoré už teraz šetria námahu nespočetným zamestnancom pri odpovedaní na bežné otázky. Momentálne sú však pomerne náchylné na omyly. Umelá inteligencia ponúka na tento problém riešenie, konkrétne svojou schopnosťou okamžitého spracovania jazyka, ktoré umožní chatbotovi rýchlo a efektívne odpovedať na otázky zákazníkov.
Na trhu sa už šepká aj o “robo-poradníkoch” – softvérových programoch schopných riešiť komplexné bankovnícke problémy a ponúkať rady na témy investícií. Je možné, že namiesto navštívenia tradičného finančného poradcu budete schopný vyriešiť všetky vaše problémy cez váš počítač, s týmto syntentickým poradcom.
Jednou z možností už dostupných na trhu je KAI – konverzačný AI poradca. KAI oslobodzuje zákazníkov bánk od dlhých čakaní na telefónnych linkách okamžitým poradenstvom ohľadom ich bežného osobného účtovníctva. Ďalšími riešeniami sú Abe AI, virtuálny asistent prepojiteľný s platformami Google a Facebook, a Trim, ktorý svojím sporiacim poradenstvom od svojho spustenia ušetril zákazníkom už niekoľko miliónov.
Ako môžete vidieť, AI vám neušetrí len čas, ale aj vaše peniaze.
Sofistikovaná prevencia podvodov
Niektorí ľudia žijú pre peniaze. Niektorí z týchto ľudí sú ochotní spraviť hocičo, aby sa k nim dostali, legálne či nelegálne. Nie je teda neprekvapivé, že hra na mačku a myš medzi podvodníkmi a finančnými inštitúciami existuje od úplného počiatku tohto odboru a bude pokračovať až dokým nezanikne.
Našťastie, vďaka AI majú banky nové možnosti, ako chrániť financie a pokoj duše ich klientov. Umelá inteligencia je schopná automaticky kontrolovať veľké finančné datasety a uisťovať sa, že sa zhodujú s najnovšími zákonmi a nariadeniami. Dobrým príkladom sú kontroly Know Your Customer (zamerané na spoznanie a overenie totožnosti zákazníka). V priebehu pár rokov sa KYC kontroly stali štandardom v mnohých odvetviach – musíte ich podstúpiť pri otváraní bankového účtu, objednávaní letov na kreditnú kartu, ale aj platení depozitu v online kasíne.
Ako aj v prípade AI poradenstva a starostlivosti o zákazníka, dnes už existujú mnohé firmy, ktoré ponúkajú revolučné softvéry na prevenciu podvodov. Sieť Blackfish od Shape Security využíva funkčných AI-botov na okamžité veľkoplošné detekovanie podozrivej bankovej aktivity. Už prvý týždeň po spustení sa sieti Blackfish podarilo odhaliť obrovský počet “credential stuffing” útokov – proces kradnutia informácii a následných pokusov ich využitia v nabúraní sa do osobných účtov obetí.
Veríme, že vďaka rastúcej dostupnosti a sofistikovanosti AI prevenčných programov budú banky schopné chrániť peniaze, informácie a záujmy svojich zákazníkov lepšie ako kedykoľvek predtým.
Okamžité rozhodnutia o pôžičkách
Zákazníci bánk sa často sťažujú na zdanlivo nekonečné čakanie, kým im banka potvrdí, schváli a sprístupní pôžičku. Táto nepríjemnosť plynie zo zdĺhavého procesu, potrebného na posúdenie spôsobilosti každého žiadateľa.
Ako sme spomenuli už v minulom bode, jednou zo silných stránok umelej inteligencie je aj spracovanie veľkého množstva dát skoro okamžite. Využitím AI budú banky schopné zhodnotiť jednotlivé žiadosti oveľa rýchlejšie, ako aj ľahšie odlíšiť neplatičov od dobrých klientov.
Príkladným je v tomto prípade softvér DataRobot, ktorého algoritmy pomáhajú finančným inštitúciám robiť okamžité rozhodnutia založené na základoch strojového učenia. Klienti už nebudú musieť čakať dlhé dni či týždne na potvrdenie o schválení ich hypotéky či pôžičky.
Predpovede o budúcich finančných trendoch
Ako zhodnotil Tom Phillips v knihe Ľudstvo, ľudia nie sú veľmi dobrí v predpovedaní budúcnosti, či už ide o počasie, politiku alebo financie. Experti na finančnom trhu sú si tejto skutočnosti plne vedomí, a preto vždy hľadajú spôsoby, ako spresniť svoje odhady.
Pri rýchlosti adaptácie strojového učenia naprieč všetkými trhmi je presný predpovedný model absolútnou nevyhnutnosťou pre každú dobrú inštitúciu. Musia byť schopné detekovať riziká, identifikovať trendy a vytiahnuť z dostupných metrík presné a smerodajné informácie. V opačnom prípade ich šance na neúspech na trhu rapídne vzrastajú.
Pokiaľ nie ste zamestnancom banky, môže vám táto informácia prísť nepodstatná. No ak máte akýkoľvek záujem o investovanie a nechcete sa vystaviť väčšiemu risku, ako je potrebné, mali by ste pozorne čítať. Investičné AI programy sú totiž už voľne dostupné a môžete ich začať používať.
Samozrejme, každý dobrý investor musí sám uvážiť do čoho dá svoje ťažko zarobené peniaze. AI vám túto úlohu však môže mnohonásobne urýchliť a zefektívniť.