Každý omyl stojí veľa času a peňazí. Pri rozbiehaní podnikania sa však chybám môžete vyhnúť vďaka ľudom ako Roman Boda zo Slovenskej sporiteľne, ktorý začínajúcom podnikateľom pomáha naštartovať ich biznis v Bratislavskom kraji.
Dlhé roky ste podnikali, rozbiehali ste viacero projektov. Čo by malo byť prvým krokom začínajúceho podnikateľa?
Základným predpokladom je, samozrejme, odvaha a rozhodnutie začať, nielen snívať. Nestačí plánovať a hovoriť, čo raz začnete, prvým krokom preto musí byť akcia. Zamerajte sa na jeden podnikateľský cieľ a venujte mu sto percent úsilia. Nerobte veľa vecí naraz, aby ste sa neutopili v množstve rozpracovaných aktivít bez výsledku.
Napríklad, ak si chcete otvoriť úspešnú kaviareň, venujte sa naplno venovať nielen jej otvoreniu, ale aj rozbehu aspoň do momentu, keď vie fungovať samostatne aj bez vás.
Ak však popri tom rozbiehate s kamarátom ďalší nádejný biznis a priebežne sa staráte spolu s priateľkou o prevádzku solária, nevenujete sa dostatočne ani jednému podnikaniu a žiadne z nich preto pravdepodobne nebude veľmi úspešné. Skôr budú len prežívať, aj to v tom v lepšom prípade.
Viem si nejako overiť, či moje podnikanie má šancu na úspech?
Jednou z kľúčových vecí, ktoré by ste mali urobiť pred rozbehom podnikania, je otestovať si dopyt po výrobku alebo službe, ktoré chcete ponúkať. Spätná väzba od potenciálnych zákazníkov vám pomôže zreálniť vaše plány a lepšie sa pripraviť na štart.
Ak napríklad chcete piecť koláče, choďte najskôr na nejaký lokálny trh a otestujte si, či ich dokážete predať. Testujte cenu, ktorú sú ľudia ochotní zaplatiť, pýtajte sa na ich názor a zbierajte podnety pre vylepšenia.
Ak majú záujem a kupujú, čo ďalej?
Podnikateľský nápad na začiatku vždy vyzerá atraktívne a ziskovo, preto je potrebné ho pretaviť do biznis plánu. Až ten nám ukáže, aké sú riziká a príležitosti nášho nápadu, aká je konkurencia, akú treba zvoliť stratégiu a taktiku, aby sme dosiahli úspech. Jednoducho, podnikanie a jeho cieľ tak uvidíme v širších súvislostiach.
Bez biznis plánu sa ľahko dostaneme do slepej uličky. Plán nám totiž ukazuje smer nielen pri štarte, ale aj počas podnikania, aby sme sa držali priorít a neodbočovali k momentálnym inšpiráciám. Každá odbočka zdržuje a vy potrebujete čo najskôr preukázať úspešnosť nápadu.
Na rozbeh podnikania je tiež potrebné splniť množstvo formálnych podmienok a získať potrebné povolenia. Aj na to treba myslieť už v začiatkoch.
Hovorí sa, že nie je umenie vyrobiť, ale predať, čo je na tom pravdy?
Presne tak. Vlastný produkt si často idealizujeme a preceňujeme budúci záujem. V praxi potom narazíme na nízky predaj a množstvo prekážok. Dostávame sa pod tlak, tržby sa prepadnú hlboko pod plán a prichádza kľúčová otázka prežitia – ako dosiahnuť plánovaný predaj? Podpora predaja však nie je zadarmo a tak nám oproti plánu môžu výrazne narásť marketingové náklady.
Preto je potrebné byť efektívny a zamerať marketing na najlepšie predajné kanály. Sledujte si pomer medzi výdavkami na reklamu a príjmami, ktoré vám jednotlivé marketingové aktivity prinášajú. Podporujte tie najúčinnejšie a optimalizujte podporu predaja len na trh, ktorý dokážete efektívne obslúžiť. Ak napríklad predávate tričká s originálnou potlačou v Bratislave, vaša cieľová skupina je celé Slovensko a možno okolité štáty.
I keď dopyt určite existuje aj v Brazílii, zbytočne budete inzerovať on-line na brazílskom trhu, pretože transakčné náklady prevýšia vašu maržu a vy prerobíte. Špecializácia a lokálne pôsobenie vedia zabezpečiť vysokú profitabilitu.
Keď už mám biznis plán a overil som si záujem o môj produkt, ako zistím, koľko peňazí budem potrebovať na prvý rok podnikania?
Každé podnikanie potrebuje počiatočný kapitál. Pripravte sa na to, že v istý čas budete možno v strate a chvíľu potrvá, kým sa dostanete do zisku. Na začiatku si viete spočítať, čo všetko potrebujete nakúpiť a zabezpečiť, aby ste mohli podnikanie rozbehnúť, to je tzv. prvotná investícia.
Zvážte, z čoho ju uhradíte, koľko máte našetrené alebo ako dlho potrebujete sporiť, aby ste na to mali. Ak si potrebujete požičať, kto vám s tým pomôže (rodina, kamaráti, banka…) a na ako dlho.
Prvotná investícia stačí?
Okrem jednorazovej prvotnej investície musíte tiež počítať s financiami na zásoby, ich dopĺňanie a bežnú prevádzku. Výbornou pomôckou je plán finančných tokov, respektíve plán hospodárenia. Aspoň približne si naplánujete vaše tržby (plánované príjmy) po mesiacoch s prihliadnutím na postupný nábeh a sezónnosť vášho podnikania.
Od tržieb si odpočítate variabilné náklady na tovar alebo službu, teda koľko vás stojí nákup materiálu, samotná výroba či dodanie. Rozdiel tvorí hrubá marža.
Okrem variabilných nákladov máte aj fixné náklady ako napríklad na prenájom priestorov, personál (mzdy a odvody), náklady na web, marketing, telefón, dopravu alebo poštovné, splátky leasingu, úroky z úverov, poplatky za platobný terminál, bankový účet a iné. Ak od hrubej marže odpočítate fixné náklady, dostanete hrubý hospodársky výsledok za dané obdobie.
Na ako dlho je dobré si takýto plán vypracovať?
Pokiaľ si vytvoríte takýto plán po mesiacoch na prvé dva roky, okamžite uvidíte približne koľko peňazí budete potrebovať do podnikania vložiť na začiatku, koľko bude potrebné vyčleniť mesačne na zabezpečenie všetkých výdavkov vrátane vykrytia strát, resp. kedy a koľko zisku vám firma prinesie.
Rezervu potrebujete, aj keď máte dlhšie splatnosti faktúr, ktoré vystavujete, alebo si môžete vybaviť povolené prečerpanie v banke, aby ste mohli ísť na účte do mínusu. Plánovaním eliminujete nepríjemné prekvapenia, napríklad v podobe nedostatku hotovosti, a tiež budete pripravení, aby ste sa mohli chytiť príležitostí.
Pri finančnom plánovaní nezabudnite oddeľovať súkromné financie od firemných a myslite na zadné dvierka, teda ako a z čoho budete platiť svoje životné náklady a účty (bývanie, strava, voľný čas a šport, výdavky na deti….), ak vám podnikanie nebude vynášať.
Veľkou prekážkou pre mnohých začínajúcich podnikateľov je nedostatok financií na rozbeh. Ako môžu získať potrebné zdroje?
Podcenením financovania sa končí veľa úspešne rozbehnutých podnikateľských príbehov, chýbajúca hotovosť vie projekt potopiť tesne pred dokončením. Keď už sa dostanete do takejto situácie, máte len veľmi krátky čas na získanie chýbajúcich zdrojov a do stratového biznisu sa výrazne ťažšie hľadá investor.
Začínajúci podnikatelia môžu vtedy osloviť rodinu alebo známych, pokúsiť sa nájsť investora, prípadne otestovať crowdfundingovú platformu alebo sa obrátiť na banku. Jedinou komerčnou bankou na Slovensku, ktorá podporuje začínajúcich podnikateľov a podnikateľky, je Slovenská sporiteľňa.
Okrem rôznych možností financovania projektu ponúkame aj mentoring či rady pri vypracovaní biznis plánu a nastavení financií. Od januára 2015 sme v rámci programu pre začínajúcich podnikateľov podporili už tisíc nových biznisov po celom Slovensku, ktoré vytvorili stovky nových pracovných miest. Robíme to preto, aby šikovní podnikatelia a podnikateľky prežili prvé dva roky, ktoré sú pre štart podnikania kľúčové.
Sám ste dlhé roky podnikali, teraz radíte iným, ako naštartovať biznis. V čom je to iné?
Skúsenosti z biznisu sú na nezaplatenie, a to doslova, pretože každý omyl ma stál veľa času a peňazí. Naopak každý úspech ma potešil a nabudil. V podnikaní prídu vzostupy aj pády, so všetkým sa treba čo najskôr vyrovnať a ísť hneď ďalej. Keďže nesiete stopercentnú zodpovednosť za firmu a celý tím, často vás to vtiahne silno do operatívy a potom strácate strategický nadhľad.
To je nebezpečná situácia z pohľadu ďalšieho rozvoja firmy. Je potrebné si na to dať pozor a naučiť sa včas delegovať. Podnikanie ma naučilo byť otvorený zmenám a hlavne venovať sa len prioritám a podstate biznisu, nezaoberať sa príliš dopodrobna každým procesom.
Poradenstvo je rovnako o zodpovednosti, ale zároveň je jednoduchšie v tom, že dlhoročné a často draho nadobudnuté skúsenosti viete rýchlo posunúť ďalej na začínajúcich podnikateľov. Tí sa potom vedia rýchlejšie dostať k svojmu cieľu a vyhnú sa zbytočným chybám. Je to skvelý pocit, keď niekomu pomôžete a zvýšite tak jeho šance na celkový úspech.
Roman Boda – Skúsený manažér s dlhoročnou praxou v komplexnom riadení firiem a projektov v oblasti maloobchodu a zdravotníctva. Špecialista na rozbiehanie nových projektov na „zelenej lúke“ s bohatými skúsenosťami s vytváraním tímov, riadiacich štruktúr a funkčných procesov v rastúcich spoločnostiach. Z pozície CEO sa venoval novým biznisom celú rastovú fázu až po ich predaj strategickému investorovi. Rád pomáha svojimi skúsenosťami a radami začínajúcim podnikateľom.
Na bezplatnú konzultáciu s Romanom sa môžete prihlásiť na -> www.zacinamepodnikat.sk