E-shopyMarketingPodnikanieZaloženie e-shopu xa Publikované 10. júna 2019 zobraziť celý profil

V dnešnej dobe akákoľvek akcia, organizácia, špeciálny produkt, firma či obchod má svoju webstránku. Je to priestor, kde môžu majitelia/zainteresovaní ľudia zdieľať informácie, slúži ako informačná základňa pre okolie či zákazníkov. Je množstvo prístupov k tvorbe webu ako takého a v našom článku by sme sa radi venovali tvorbe WordPress webu, ktorú tiež môžeme rozdeliť (aspoň v našom ponímaní) minimálne na dve kategórie.

WordPress CMS (content management system) systém je azda najpopulárnejší CMS systém

Niektoré štatistiky uvádzajú, že až 60% stránok postavených na CMS systéme používa práve WordPress. Samozrejme, v hre sú aj iné, no tie majú podiel na „CMS trhu“ väčšinou vo forme jednociferného čísla. CMS systémy ako Joomla, Drupal sa kde tu ešte používajú, no nazvali by sme ich už mierne zastaralými. Drobné percentá si ukrajujú aj systémy pre e-shopy ako napríklad PrestaShop, OpenCart, Shopify či pre takmer akýkoľvek typ webu CMS Wix alebo Weebly.


Prečo je WordPress stále najpopulárnejší sa môžeme len domnievať na základe niekoľkých kľúčových vlastností:

  • Systém ako taký je free a open, čiže pokiaľ sa trošku vyznáte, viete si ho vylepšiť, modifikovať
  • Systém viete doplniť o MNOŽSTVO free či platených nástrojov
  • Viete použiť rôzne témy – opäť máte na výber free alebo platené
  • Práca v ňom pre editovateľa obsahu nie je náročná, vietesa ľahko zorientovať
  • Komunita používateľov a developerov je tak veľká, že takmer na všetko nájdete riešenie na fórach

Množstvo agentúr a webových domov si vytvorilo vlastný CMS, okresaný len na tie funkcionality, ktoré skutočne potrebujú prípadne s inou architektúrou v pozadí (podobnou možno skôr OpenCartu).

To môže byť tiež riešenie, no predstavte si nasledujúcu situáciu – zákazník sa rozhodne zmeniť firmu, ktorá mu bude spravovať / modifikovať stránku a pokiaľ narazí na neznámy CMS, jednoznačne bude práca náročnejšia (=drahšia) kvôli preskúmaniu toho, čo ako funguje v porovnaní s Wordpressom, kde je komunita developerov značne väčšia.

V prípade WordPressu by sme tvorbu webu rozdelili do dvoch kategórii:

  1. Tvorba WordPress webu na mieru, podľa custom grafiky prípadne podľa návrhu zákazníka
  2. Tvorba WordPress webu pomocou kúpenej/stiahnutej témy

1. Tvorba WordPress webu na mieru, podľa custom grafiky prípadne podľa návrhu zákazníka

Tento prístup zahŕňa kompletný návrh webu aj po grafickej stránke. Grafika webu môže byť vytvorená priamo grafikom alebo skomponovaná podľa zákazníkovho gusta. Výhodou je, že sa nijak nemusíte prispôsobovať tomu, čo obsahuje téma ktorú ste použili na svojom webe a vo finále môžeme povedať, že ani z programátorského hľadiska tu nie sú limity.

Zväčša developer takéhoto webu použije úplne základnú tému bez nejakých špeciálnych funkcionalít a dopĺňa do webu len to, čo tam skutočne má byť či už sa jedná o administráciu alebo vizuálne templaty pre jednotlivé stránky.

To umožňuje zredukovať funkcionality webu len na tie potrebné, zrýchliť a optimalizovať stránku a vytvoriť produkt podľa vašich predstáv. Samozrejme, znamená to aj zakomponovanie developera prípadne grafika do procesu, čo predstavuje vyššie náklady pre vás ako zákazníka. Na strane druhej máte plne funkčný optimalizovaný web, presne taký, ako si predstavujete.

Prirovnala by som to k obleku alebo k šatám, ktoré si dáte šiť u krajčíra – cena je vyššia ako bežná konfekcia v obchode, no jednoducho na  vás sedí / sedia ako uliate.

2. Tvorba WordPress webu pomocou kúpenej/stiahnutej témy

So šablónami sa roztrhlo vrece a v dnešnej dobe nájdete niekoľko desiatok až stoviek tém vhodných pre rôzne typy webov, prípadne multitém, ktoré môžete použiť takmer na čokoľvek (zdroj napríklad – https://themeforest.net/).

Tvorba webu pomocou hotovej témy je vec, ktorú pri troche trpezlivosti a možno počiatočnej pomoci pri inštalácii WordPressu zvládnete aj sami alebo sa obrátite na WordPress developera. Najdôležitejšia vec pri tomto princípe je vybrať práve tu vhodnú tému. Odporúčame nesiahať po free šablónach – skôr či neskôr natrafíte na limity, ktoré sú len v „Pro“ verzii.

Ak si neviete dať rady akú použiť, skúste si pozrieť tie s najlepšími hodnoteniami prípadne ich recenzie a rozhodne investujte (ceny sú rôzne, je to ale zväčša okolo 60 eur, pokiaľ sa bavíme naozaj o tých najlepších). Napriek tomu, že šablóny poskytujú pomerne široké spektrum funkcionalít, je možné, že narazíte napríklad na tieto:

  • Chcem niečo spraviť, no nedá sa to prípadne neviem ako na to
  • Web je pomalý

Prvý bod by som opäť prirovnala k obleku/šatám. Predstavte si, že si kúpite oblek v normálnom obchode, no viete, že niektoré časti budete musieť dať zúžiť, lebo štandardná konfekčná veľkosť nie je to pravé orechové. Budete teda musieť siahnuť po krajčírovi a samozrejme cena obleku sa tým pádom navýši.
Obdobne je to s webom vytvoreným pomocou témy – pomerne často sa stáva, že aj keď si zákazník vyskladá web (prípadne to niekto urobí zaňho), zistí, že toto a tamto potrebuje zmeniť či upraviť – v tom prípade je nutné obrátiť sa na developera, ktorý vám to upraví na mieru.

Samozrejme, šprtanie sa v téme môže byť niekedy zdĺhavé, nakoľko nie je možné obsiahnuť funkcionality všetkých tém na svete, ktoré sú dostupné. Tu platí jedno – ak meníte len vizuálne prvky, zásahy developera sú bez problémov, ak však meníte logiku prípadne funkcionality, pripravte sa na to, že možno budete musieť siahnuť hlbšie do vrecka.

Pomalosť webu súvisí s tým, čo sme už načrtli v bode 1. Témy sú pripravené obsiahnuť všetko možné aj nemožné (a aj tak nie vždy to tak je) a ponúkajú širokú variabilitu funkcií. Vy možno využijete 10% z nich, no tých zvyšných 90% je tam, pripravených a zaberajúcich priestor, načítavajúcich rôzne knižnice, pluginy a veci, ktoré vašu stránku spomaľujú. To je daň za predpripravenú tému a jej prípadnú optimalizáciu opäť spraví len developer.

Sumár

Vo finále prvé riešenie je vhodné najmä pre tých, ktorí hľadajú komplexné a najoptimálnejšie riešenie, vedia čo chcú a nemajú v záujme robiť kompromisy medzi tým čo si želajú a čo je technicky možné. Pre menej náročných zákazníkov postačí aj šablóna (a teda riešenie 2), pričom treba rátať s tým, že možno nie úplne všetko pôjde ako po masle a váš web nebude tak unikátny, ako keby ho navrhol grafik na mieru.

Ak si želáte vidieť zosumarizovanie v prehľadnej forme, odporúčame pozrieť nasledujúcu tabuľku:

WordPress web na mieru

WordPress web na šablóne

+ Grafika podľa vašich predstáv, takmer žiadne obmedzenia a limity –   Grafiku si treba vyskladať z ponúkaných blokov šablóny, prípadne treba využiť preddefinované templaty
+ Rýchlosť načítavania – len to, čo je potrebné +  Nižšia investícia aj v prípade, že web pomocou témy skladá developer
 + Možnosť customizácie a doplnenia funkcionalít +  Počiatočná investícia je len hosting, doména a téma, pokiaľ si web skladáte sami
+ Doplnenie akýchkoľvek funkcionalít podľa predstáv –   Obmedzenia témy – funkcionality, ktoré potrebujete možno téma neobsahuje, nutný zásah developera
–   Práca developera/programátora prípadne grafika je nevyhnutná = vyššia cena –  Zbytočné množstvo funkcionalít, ktoré nevyužijete – spomalenie webu

O autorovi

Miriam Baloghová – 5 rokov sa venuje tvorbe e-shopov a webov na mieru, prioritne postavených na WordPresse a Woocommerce. V spoločnosti Balci s.r.o., kde pôsobí, realizuje projekty pre rôznych klientov a zastrešuje aj komunikáciu. Okrem dobre naprogramovaného kusu kódu ju poteší čas strávený športovými aktivitami a nepohrdne ani zaujímavou knihou.