Smutný príbeh sa stal v rodine Ďugovej. S dobrým úmyslom si chceli poslať peniaze prevodom zo Slovenska do Nemecka. Žiaľ peniaze, ktoré vložil syn na pobočke slovenskej pošty, už do nemeckého mesta Lemgo nedorazili. Jeho otec si ich už vybrať z účtu nevedel. Dôvod? Údajne ich z účtu vybral niekto iný v neznámom meste niekde v Nemecku. Rodinný príslušník to nebol, o tranzakcií nevedel nikto iný.
Kde sa stala chyba? Slovenská pošta dáva od podivného prevodu ruky preč a zodpovednosť podľa dotnukých osôb prebrať nechce. Smutná a sklamaná rodina sa nevie dovolať pravdy. Peniaze v celkovej sume 3 000 euro im chýbajú.
Na facebooku v právnickej skupine „Opýtaj sa právnika / Ask a lawyer (SR)“ sa podvedená rodina snaží získať informácie a osloviť odborníkov z praxe, aby im pomohli v ich nešťastnom príbehu, prípadne nájsť ľudí s podobným osudom, aký postihol ich rodinu:
Dobrý deň. Prosím, chcem sa opýtať, ako postupovať ďalej, pretože Slovenská pošta nevie vybaviť našu reklamáciu. Dňa 30. 01. 2018 bol syn s manželom v pobočke Slovenskej pošty a syn ako odosielateľ vkladal prostredníctvom Western Union sumu 3000,- EUR. Tieto peniaze si mal manžel vybrať v Nemecku v meste Lemgo o dva dni. Pri tejto transakcii boli prítomní obidvaja a potvrdenie si manžel hneď zobral k sebe. Nikto iný k tomuto potvrdeniu nemal prístup, takže sa údaje nemohli dostať k tretím osobám.
Keď sme s manželom dňa 01. 02. 2018 išli peniaze vybrať v spomínanom meste Lemgo, bolo nám povedané, že peniaze tam nie sú. Po niekoľkých telefonátoch na Slovensko na číslo uvedené na formulári Western Union, ktoré patrí Agentovi: Slovenskej pošte a.s. nám bolo povedané, že uvedená suma už bola vybratá deň pred naším príchodom niekde v Nemecku. Nasledovala návšteva polície v meste Lemgo a výpoveď pred vyšetrovateľom.
Vyšetrovateľ sa vyjadril, že tieto podvody s peniazmi, ktoré sú prevádzané prostredníctvom WU a vydané neznámemu prijímateľovi bez dokladu totožnosti sa v podstate ani nedajú vyšetriť, pretože prijímateľ sa vôbec nemusí zdržiavať po výbere na území Nemecka. A ak sa niekedy niečo také podarí vyšetriť, trvá to 6-7 rokov. Nasledovali telefonické hovory s konzulom SR v Nemecku.
Tento nám potvrdil, že už riešili prípad slovenských občanov, ktorí prišli prostredníctvom WU o peniaze, pretože ich neoprávnene vydali niekomu cudziemu. Hneď po príchode domov sme dňa 02. 02.2018 podávali reklamáciu (resp. syn, ako odosielateľ), že peniaze nám neboli vydané. Keď sme do tridsiatich dní nedostali žiadnu odpoveď na reklamáciu, boli sme opäť dňa12. 03. 2018 na pobočke Slovenskej pošty, kde sa peniaze vkladali a kde sme podávali reklamáciu.
Vedúca pobočky nám vysvetlila, že oni s tým vlastne nič nemajú, len zastupujú spoločnosť WU a nepreberajú žiadnu zodpovednosť za spracovanie transakcie ani za klienta. Napriek tomu bola ochotná telefonicky komunikovať s centrálou a tam jej oznámili, že žiadnu reklamáciu od nich nedostali a že máme podať novú.
To sme odmietli, pretože riadne potvrdenú kópiu reklamácie máme a nesúhlasili sme s novým dátumom podania reklamácie.
V Obchodných podmienkach Slovenskej pošty je v časti II. čl. 2, odst. 2.1 uvedené, že reklamácia, vrátane doručenia klientovi nesmie trvať dlhšie ako 30 dní a v zložitých prípadoch viac, ako 6 mesiacov, no banka je povinná informovať klienta o tejto skutočnosti do 30 kalendárnych dní. Keď sme vedúcu pobočky na toto upozornili, opäť nám povedala, že oni s tým nič nemajú, že za nič nezodpovedajú a ak dostanú nejakú odpoveď na reklamáciu, bezodkladne nám ju oznámia.
Prosím, chcem sa opýtať, ako máme ďalej postupovať, keď jediná spoločnosť, s ktorou sme jednali, bola spomínaná pobočka Slovenskej pošty v Žiline. 3000,- EUR je pre nás vysoká suma na to, aby sme to nechali na náhodu, či to bude niekto riešiť alebo nie.
Originál zniena: (celú diskusiu nájdete na naslevovom odkaze – https://www.facebook.com/groups/898242890186476/permalink/1883093985034690/)
Z príspevku dotknutnej rodiny je zrejmé, že dané „nedorozumenie“ sa stalo viacerím osobám a klientom spomínanej inštitúcie.
Preto prosíme, aby sa ľudia s podobným prípadom ozvali na tomto odkaze – https://www.facebook.com/groups/898242890186476/permalink/1883093985034690/ a spoločnými silami vyriešili tieto nedorozumiena.
Ak by sa totiž dokázalo, že informácie „unikli“ zo zdroja banky aj v iných podobných prípadoch, bola by to veľmi chúlostivá situácia. Banky totiž musia mať zabezpečený interný systém, šifrovanie a do ich vnútorných štruktúr a prevodov nemôže mať nikto iný pristup, kto by to mohol akokoľvek zneužiť tieto informácie vo svoj prospech.
Skúsenosti s Poštovou bankou a jej pochybnými prevodmi a správaním bola natočená aj relácia „Občan za dverami“ od RTVS. Video k téme začína v 18.minúte – https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/13067/145993
zdroj: Facebok / Opýtaj sa právnika / Ask a lawyer (SR) / RTVS