Ak používate na predaj digitálne platformy alebo ich do budúcna plánujete použiť, mali by ste vedieť, kedy tržbu prijatú cez digitálnu platformu už musíte zaevidovať v pokladnici.
Čo je digitálna platforma?
Digitálna platforma je mobilná aplikácia alebo priestor na internetovej stránke, ktorú si podnikateľ prenajíma, aby získal zákazníkov. Medzi najznámejšie patria Booking, Trivago ‑ pre rezerváciu ubytovania, Bistro ‑ objednávka jedla, Zľavomat, ZľavaDňa ‑ zľavové portály na predaj rôznych služieb a tovarov, Bolt, Hopin, Uber ‑objednanie si taxíka a mnoho ďalších.
Spoločným znakom všetkých digitálnych platforiem je, že samotná platforma nič zákazníkom nepredáva, ale je to len miesto, odkiaľ môže podnikateľ predávať svoje tovary alebo služby.
Napríklad zľavový portál Zľavomat vlastní spoločnosť Slevomat.cz, no táto spoločnosť nepredáva žiaden tovar ani služby koncovým zákazníkom. Všetky ponuky, ktoré na portáli nájdete, sú od rôznych podnikateľov, ktorí túto digitálnu platformu využívajú.
Kedy používať pokladnicu
V niektorých prípadoch na platbu prijatú cez digitálnu platformu ste povinný zaevidovať doklad v registračnej pokladnici.
Na to, aby bolo nutné zaevidovať tržbu z digitálnej platformy v registračnej pokladnici, musia byť splnené všetky nasledovné podmienky:
- Predávajúci je povinný používať pokladnicu. Na koho sa táto povinnosť vzťahuje, to sa dočítate v nasledovnom článku: Kto je povinný používať registračnú pokladnicu?
- Platba nebola prijatá bezhotovostne prevodom na účet, ale bola prijatá v hotovosti alebo prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
- Tržba je prijatá na predajnom mieste.
Príklad č. 1
Cez portál Zľavomat si objednám ubytovanie v hoteli a za pobyt zaplatím priamo na stránke platobnou kartou.
Splnená je aj podmienka číslo dva a platbu podnikateľ prijal prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, za čo sa považuje aj platba platobnou kartou prijatá cez platobnú bránu. Táto podmienka je splnená bez ohľadu na to, či platbu na účet podnikateľa zašle banka alebo portál Zľavomat.
Platba nebola prijatá bezhotovostne prevodom na účet, ale bola prijatá v hotovosti alebo prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
Nie je ale splnená podmienka, že tržba je prijatá na predajnom mieste.
V takomto prípade podnikateľ nie je povinný evidovať tržbu v registračnej pokladnici, pretože nebola splnená jedna podmienka.
Príklad č. 2
Cez aplikáciu Bolt si objednám taxík a po ukončení jazdy taxíkom zaplatím platobnou kartou priamo cez aplikáciu Bolt.
Znova predpokladajme, že taxikár spĺňa podmienku číslo jedna a je povinný evidovať tržbu v registračnej pokladnici.
Druhá podmienka je splnená, pretože platba bola prijatá prostredníctvom aplikácie Bolt. Táto podmienka je splnená, pretože platba cez aplikáciu je taktiež považovaná za platbu nahrádzajúcu hotovosť.
Tretia podmienka je taktiež splnená, pretože som zaplatil po ukončení jazdy v taxíku, ktorý je považovaný za predajné miesto.
Pretože boli splnené všetky tri podmienky, taxikár je povinný zaevidovať tržbu v registračnej pokladnici.
Podnikateľ, ktorý má povinnosť evidovať tržbu cez digitálnu platformu, môže na predaj používať len takú platformu, ktorá mu sprístupní cenu, ktorú je povinný evidovať v registračnej pokladnici.1)
Aký doklad zaevidovať?
Aký pokladničný doklad v pokladnici zaevidovať, to záleží na tom, ako funguje digitálna platforma.
Ak digitálna platforma zákazníkovi za podnikateľa pošle alebo sprístupní faktúru, tak je podnikateľ po prijatí tržby povinný zaevidovať doklad o úhrade faktúry. Podľa vyjadrenia Ministerstva financií SR2) v prípade, že pri evidencii tržby podnikateľ nepozná číslo faktúry, postačuje ak uvedie „000000“. Ako sa takýto doklad vystavuje vo virtuálnej pokladnici, to nájdete vo video návode na nasledovnej stránke.
V prípade, že digitálna platforma faktúry nezasiela, podnikateľ je povinný prijatú tržbu zaevidovať ako položkový pokladničný doklad.
1)Vyjadrenie Finančného riaditeľstva SR na tému digitálne platformy.
2)Vyjadrenie Ministerstva Financií SR na tému digitálne platformy.