Cestovný ruchEkonomikaPrieskumy a analýzySlovensko xa Publikované 14. decembra 2022 zobraziť celý profil

Ubytovacie zariadenia navštívil v októbri dvojnásobný počet zahraničných návštevníkov, domácich hostí bolo o polovicu viac ako pred rokom. Napriek tomu návštevnosť zaostávala za októbrom 2019 o takmer 22 %, v letných mesiacoch to bolo približne 16 %.

Celková návštevnosť ubytovacích zariadení cestovného ruchu na Slovensku v októbri 2022 medziročne vzrástla o takmer 60 %, navštívilo ich 449-tisíc hostí. Do hodnôt spred pandémie chýbala ešte pätina návštevníkov (21,6 % pokles). Hostia strávili v zariadeniach cestovného ruchu vyše 1,1-milióna nocí, priemerná doba pobytu v októbri bola 2,5 noci.

Pokles s predkovidovým obdobím o 20%

V októbri využilo služby slovenských ubytovacích zariadení 294-tisíc domácich hostí, medziročne ich počet narástol o viac ako 44 %. V porovnaní s predkovidovým obdobím 2019 však hotelom a penziónom chýbala pätina domácich návštevníkov. Najviac Slovákov dovolenkovalo tradične v Žilinskom, Prešovskom a v Bratislavskom kraji. Najmenej domácich hostí mali kraje Nitriansky a Trnavský. V Banskobystrickom kraji tvorili v októbri domáci návštevníci najvyšší podiel na celkovej návštevnosti, a to až 88 %. Najnižší podiel domácich návštevníkov mal Bratislavský kraj a to 39 %. 

Ani počet zahraničných návštevníkov sa nevrátil do ,,normálu“

Ubytovacie služby využilo v októbri aj 155-tisíc zahraničných návštevníkov, ide takmer o dvojnásobné hodnoty v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Do hodnôt spred pandémie chýbala ešte štvrtina cudzincov. Počet zahraničných hostí vzrástol medziročne vo všetkých krajoch. Najvyšší, viac ako dvojnásobný nárast, zaznamenali Košický, Nitriansky a Žilinský kraj. Najviac cudzincov, rovnako ako v septembri (70-tisíc), navštívilo aj Bratislavský kraj. Nasledoval Žilinský (24-tisíc) a Prešovský kraj (20-tisíc). V ostatných piatich krajoch neprekročila zahraničná návštevnosť v októbri 14-tisíc osôb.

Ak potrebujete v podnikaní pomôcť, kontaktujte odborníkov

V tomto roku sa zatiaľ ubytovalo vyše 4 milióny hostí

V súhrne za mesiace január až október 2022 sa ubytovalo v zariadeniach cestovného ruchu 4,1 milióna návštevníkov. V porovnaní s rovnakým obdobím pred pandémiou (január až október r. 2019) chýbala ešte štvrtina hostí. Služby ubytovania využilo počas prvých desať mesiacov 1,4 milióna cudzincov, v roku 2019 ich bolo o 37 % viac, teda 2,2 milióna. Pri domácich návštevníkoch poklesla návštevnosť v porovnaní s rokom 2019 o 17 %, keď od začiatku roka využilo služby ubytovania 2,8 milióna domácich hostí. Hostia spolu strávili v ubytovacích zariadeniach 11 miliónov nocí, v roku 2019 to bolo 15,4 milióna.

Zdroj: Štatistický úrad SR / úprava redakcia

Ako sa pripraviť na bezproblémové podnikanie a na koho sa obrátiť?

Príde k vám kontrola? Ako sa bude situácia vyvíjať v tomto a nasledujúcom roku nie je jasné. Isté však je, že kontrolné orgány, ako napr. inšpektoráty práce, soi, daňové úrady, colné úrady, živnostenské úrady, metrologické inšpektoráty, veterinárna a potravinová správa, regionálne úrady verejného zdravotníctva a mnohé iné orgány vykonávajú kontroly u podnikateľských subjektov pernamentne.

Neplaťte veľké peniaze na riešenie jedného problému, ale svoje podnikanie radšej kompletne zabezpečte prevenciou!

Je to najlacnejší spôsob, ako sa vyhnúť pokute. Stojí to najmenej času, ale aj peňazí.

Nie ste si istí, či vaše podnikanie spĺňa všetky náležitosti? Máte správne dokumenty na prevádzke, alebo VOP e-shopu, reklamačné podmienky, či iné dokumenty? Vyhnite sa zbytočným problémom pri akejkoľvek kontrole a tiež drahým pokutám. Dajte si papiere na poriadok vopred, ešte pred tým, než vás skontrolujú inšpektori.

Kontaktujte preto odborníkov z NEPLAT-POKUTY, ktorí v minulosti pracovali ako inšpektori. Z praxe majú vedomosť na čo si dávať pozor a na čo sa zamerať. Vedia, ako majú vyzerať dokumenty, ale aj čo sa kontroluje, ako sa to kontroluje a na ktorým veciam pri predaji treba dať dôraz.

Dokumenty dostanete tak, aby pri kontrole neboli vytknuté nejaké nedostatky. A naviac dostanete tzv. ,,Simulovanú kontrolu“, ktorou sa priamo na vašej prevádzke odstránia nedostatky. Skontroluje sa každý detail tak, aby riadna kontrole dopadla výborne.