Maťa čo Ťa priviedlo k podnikaniu a prečo?
V bývalej práci som žiaľ nemohla realizovať svoje nápady, nepáčil sa mi smer ani hodnoty tej firmy a tak som sa odhodlala k založeniu vlastnej firmy. Pracovala som už od základnej školy, takže som si prešla rôznymi prácami – manuálnymi aj obchodnými, na Slovensku aj v zahraničí. Povedala som si, že skúsenosti a nápady mám, je čas budovať niečo vlastné 🙂
Aké boli začiatky Tvojho podnikania? Dokonca si si súčasne robila aj VŠ – ako si to stíhala?
Nuž, nebolo to ľahké. Mala som totiž okolo seba ľudí so zamestnaneckým mindsetom a to mi veľmi nepomáhalo, moje okolie ma vôbec nechápalo. Našťastie som vďaka skupine Učíme sa podnikať našla úžasných ľudí.
Ďalej bol samozrejme problém s financiami, vyhodila som peniaze na veci, ktoré mi vôbec v podnikaniu nepomohli a zo začiatku samozrejme nebolo dosť klientov, takže to bola drahá škola 🙂 No a navyše tá oficiálna škola – dokončovala som si štúdium na Fakulte managementu UK.
Našťastie som bola externistka takže počas víkendov a večerov som mala školu a cez týždeň firmu. Človek sa to naučí stíhať keď eliminuje hlúposti ako je pozeranie TV a pod. Zo začiatku boli moje služby (tréningy pre firmy) viac-menej sezónne, čiže práve počas skúškového som mala volnejšie.
Vymenuj nám aspoň 3 faily, ktoré si urobila a poučila si sa z nich.
Tak úplne prvý fail, na ktorý posledný rok doplácam je pomenovanie spoločnosti. Ja som si totiž vymyslela názov MV Akadémia – manažérska vzdelávacia akadémia. MV sú moje iniciálky, akadémia je jasné.
Avšak za tých 5 rokov sme už prerástli aj na zahraničný trh a začali sme poskytovať ďalšie služby ako je recruiting, diagnostika, poradenstvo a teda pôvodný názov už nespĺňa svoj účel. Rebranding je vcelku finančne aj časovo náročný. Takže aj keď začínate podnikať v malom a neviete, či to vôbec pôjde, rozmýšľajte radšej vo veľkom, aby ste neriešili problém s názvom spoločnosti.
Druhý fail bol delegovanie. Od začiatku som si robila všetko sama, snáď okrem účtovníctva. Keď človek začína, tak nemá peniaze na marketingového špecialistu, právnika atď. Avšak podnikanie má byť o tom, že dáte dokopy myšlienku, ľudí, procesy, know-how. Takže v rámci možností delegovať – na rodinu a známych, vybartrovať čo sa dá.
Prečo? Pretože tak budete rásť. Navyše vám to neberie toľko energie a ste efektívnejší. Napríklad ja som extrovertka, preferujem ísť na stretnutia s klientmi, chodiť po konferenciách a networkingových eventoch. A keď strávim pol dňa robením administratívy, tabuľkami a bločkami tak mi to zoberie všetku energiu a keď mám potom dvihnúť telefón a nadšene hovoriť potenciálnemu klientovi o našich službách tak verím, že mi to hneď položí, lebo zniem ako zombie 😀
Čiže sústrediť sa na to, v čom ste dobrý, čo vás baví. Tono Lesičko to na jednom stretnutí Učíme sa podnikať popísal ako „podnikateľská karma“. Teda, že ak ja nedávam biznis iným, tak ani mne nechodia klienti. Niečo na tom bude 🙂
Tretí fail u mňa bol slabý prieskum trhu na začiatku. Služby som zvolila na základe toho, čo by som si ja kúpila. Niekomu to môže vyjsť, ale napríklad pri B2B nie je jednoduché sa trafiť. Po takmer roku som prestala byť tvrdohlavá, začala som sa viac pýtať klientov, do hĺbky, pozerať si rôzne HR fóra, čo manažéri riešia.
Odvtedy sa to stalo úplnou mantrou v našej firme – zistiť čo presne klient chce (niekedy to nevie ani sám klient 🙂 , čo potrebuje, ako rozmýšla, čo chce dosiahnúť a ako mu v tom vieme pomôcť. Prieskum trhu nemusí znamenať, že si zaplatím nejakú drahú agentúru.
Dá sa to lacno vyriešiť dotazovaním sa relevantných osôb, prezeraním diskusných fór atď. S tým súvisí aj aktuálny trend v sales – pull a nie push. Viac počúvať, robiť si analýzu potrieb a menej tlačiť svoje produkty klientom.
Aké je podľa Teba podnikateľské prostredie na Slovensku v porovnaní so zahraničím? Vieš to porovnať aj z vlastných skúseností.
Prvé podnikanie som naštartovala v New Yorku keď som mala 19, išlo o biznis na internete a bolo to naozaj triviálne – od založenia až po nájdenie klientov. Oni nám – úplne neznámej firme – posielali šeky s platbami poštou.
Pred dvoma rokmi som sa zase zúčastnila výmenného programu americkej vlády – International Visitor Leadership Program, v rámci neho sme cestovali do rôznych častí USA, aby sme spoznali celý podnikateľský ekosystém – od vládnych inštitúcií cez neziskovky, univerzity až po biznisy.
Jasné, že je to prostredie úplne iné, ale zas buďme realitisti, mali sme tu takmer 50 rokov socializmu, nemôžme chcieť okamžité zmeny. Máme inú mentalitu, históriu, vzdelávací systém, sme malá krajina s malým počtom obyvateľov. Nemyslím si, že by sme sa mali vyhovárať na vládu a legislatívne zaťaženie. Nie je to ideálne, ale nemala by to byť prekážka.
Keď sa chcete sebarealizovať, tak tie papierovačky ustojíte. Milujem cestovanie a vždy si všímam lokálne biznisy a ľudí (cestujem bez cestovky) a v krajinách ako je India či Ukrajina je väčšia byrokracia ako na Slovensku, ale je tam citeľný drive ľudí, podnikanie tam nie je hanbou. V poslednej dobe sa médiá venujú pozitívnym vzorom – podnikateľom, nielen tým opradeným škandálmi, čo ma veľmi teší.
Taktiež narastá trend lokálnych produktov – potravín, kaviarní, oblečenia či doplnkov, takže to výrazne prospieva podnikateľskej klíme. Stále je veľa ľudí, ktorí majú radšej istoty ale čoskoro pochopia, že v dynamickom 21.storočí takmer žiadne nie sú….
Čo by si poradila začínajúcim podnikateľom?
Nájsť si mentora. Ja som v rámci jedného programu mala asi rok mentoring od skúsenej podnikateľky v HR – Ivanky Brutenič a veľmi ma to posunulo ďalej. Určite som sa vyhla množstvu chýb, pretože mi dala fantastické praktické rady, pomohla mi napríklad nadraftovať cenovú ponuku, nájsť šikovného lektora do tímu a pod. A keď nie mentora tak aspoň mastermind skupinu viacerých podnikateľov, ktorí si navzájom pomôžu.
Kto je Martina Vyskočová
- Viac ako 5-ročné skúsenosti v oblasti projektového riadenia, pre projekty týkajúce sa realizácie vzdelávania a pre projekty týkajúce sa definície systému a vzdelávacích potrieb korporátnych entít (v roli osoby zodpovednej za dodanie a majiteľky spoločnosti)
- Viac ako 5-ročné skúsenosti v oblasti vzdelávania a HR poradenstva, vrátane definície HR procesov, a školeniach mäkkých zručností (soft skills)
- V predchádzajúcom zamestnaní 4-ročné skúsenosti na riadiacom poste vo vydavateľstve/eventovej agentúre
- Podpredseda a štatutárny zástupca, O.Z. S.P.A.C.E. – Spolok pre aktivitu, cestovanie, edukáciu. so zameraním na vzdelávacie projekty pre mladých financované z EÚ prostriedkov
- Podpredseda a štatutárny zástupca, O.Z. Učíme sa podnikať – komunita vyše 17 500 podnikateľov na Slovensku, ktorí sa cez Facebook skupinu vzdelávajú, pomáhajú si a networkujú.
- Držiteľka ocenenia 3.miesta v kategórii Začínajúca podnikateľka v súťaži Podnikateľka Slovenska
- Niekoľkoročná členka redakčnej rady časopisu Data Security Management a šéfredaktorka sérii publikácií Príručka manažéra a členka poroty na každoročnom udelovaní cien na IT Gala
- Guest speaker na University of Seattle v Bratislave
- Čestná občianka mesta Dallas, Texas a mesta Pensacola, Florida
- Zaradená na Mapu Sociálnych Inovátorov Nadácie Pontis a medzinárodnej organizácie Ashoka
- Absolventka Fakulty Managementu, Univerzita Komenského a Gymnázia Jura Hronca
- Alumni programu International Visitor Leadership Program organizovaným Ministerstvom zahraničných vecí USA
- Dorozumie sa anglicky a rusky.