Súbory cookies sú užívateľom internetu dobre známe. Umožňujú marketingovým nástrojom lepšie zacieliť reklamu na potenciálnych zákazníkov, analyzovať ich správanie či zabezpečiť plnú funkčnosť webovej stránky.
Cookies môžu byť základné, analytické a marketingové. Práve analytické a marketingové cookies sú predmetom častých diskusií o ochrane osobných údajov. V prípade e-shopov tiež často narážame aj na tzv. cookies tretích strán, ktoré sa zvyčajne ukladajú pod inou doménou, ako je doména, na ktorej sa nachádza e-shop. Práve tento typ cookies prestalo podporovať už viacero prehliadačov (Safari, Mozilla, Edge) a podporu súborov cookie tretích strán plánuje tento rok ukončiť aj Google Chrome.
E-shopy budú musieť výpadok dát kompenzovať
Google Chrome používa približne 60% užívateľov internetu a to pre e-shopy bude znamenať doteraz najväčší zásah do komunikácie, keďže reklamné systémy vo veľkej miere závisia od údajov, ktoré cookies zbierajú. „Získané dáta majú veľký význam pri riadení online reklám, ktoré dnes už často zabezpečuje AI. Výrazný pokles vstupných údajov môže výrazne znížiť relevantnosť reklám, a tým aj pokles predaja e-shopu,“ upozorňuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformy pre elektronické obchody.
Prevádzkovatelia reklamných sietí už vyvíjajú metódy, ako kompenzovať výpadok údajov spôsobený čoraz prísnejšou ochranou osobných údajov. Realizujú sa technické zmeny, ktoré umožňujú naďalej zhromažďovať údaje anonymne a v súlade s predpismi. Očakávaný výpadok príjmov sa dá podľa Benatzkeho kompenzovať aj šikovným a cieleným zintenzívnením e-mailového marketingu na kontakty, od ktorých získal e-shop súhlas na zasielanie reklamných správ. „Vo všeobecnosti by mal e-shop ale pracovať skôr na stratégiách, ktoré budú budovať povedomie o značke, čím sa zníži závislosť od výkonnostného marketingu, ktorý potrebuje práve cookies,“ uzatvára Michal Benatzky.