Sedemnásťroční podnikatelia z Gymnázia v Dubnici nad Váhom reprezentovali Slovensko na medzinárodnej súťaži Company of the Year 2019 – Najlepšia študentská firma roka 2019 s originálnym lyžiarskym doplnkom.
Produkt OdneSki spája to najlepšie z funkčnosti pásky a vaku na lyže. Udržiava tak lyže spojené a umožňuje ich niesť prevesené cez plece. Vyše 200 študentov zo 40 krajín predstavilo najlepšie podnikateľské nápady na súťaži, ktorá sa konala 4. a 5. júla 2019 vo francúzskom Lille a to v rámci programu Aplikovaná ekonómia. Je to najstarší vzdelávací program celosvetovej siete Junior Achievement, ktorý v minulom roku absolvovalo 345 tisíc európskych študentov.
Študenti Gymnázia, Školská 2, Dubnica nad Váhom (Martin Romaňák, Samuel Šlesar, Diana Lešková, Michal Stratený a Matej Remšík) vyvinuli, pod vedením ich riaditeľky Adriany Vančovej, lyžiarsky doplnok, ktorý pomôže priaznivcom lyžovania pohodlne niesť lyže na pleci.
Aj tento rok bola konkurencia na Company of the Year Competition mimoriadne vysoká
Súťaž nie je zameraná len na zručností potrebné pre uplatnenie v praxi, ale taktiež odhaľuje mladým ľuďom priestor pre ich ďalší rozvoj. Každý rok Slovensko reprezentuje skupinka mladých inovátorov. Po úspechu študentov na minulom ročníku, ktorí sa umiestnili v TOP 10, zabodoval tento rok svojou šikovnosťou Samuel Šlesar. V kategórii jednotlivcov získal ocenenie Leadership Award a je tímovým hráčom, vzorom a motiváciou pre ostatných.
Víťazom hlavnej ceny a titulu Najlepšia študentská firma roka 2019 sa stala JA Firma Entella z Turecka. Spoločnosť Entella vytvorila produkt Mareen, cylindrický filter, ktorý pomáha pri zachytávaní a odstraňovaní odpadu v oceáne a iných vodných útvarov. Tím dôkladne splnil tieto kritériá a zaujal porotu, ktorej tento rok predsedal Maxime Holder, prezident PAUL International. Študentské firmy boli hodnotené na základe písomných podkladov (podnikateľský plán a výročná správa) a viacerých prezentácií. Tie zahŕňali panelové interview, prezentáciu pred publikom a interview v predajnom stánku.
„Tento rok oslavujeme prvých 100 rokov celosvetovej siete Junior Achievement, Program spoločnosti JA pokračuje v pozitívnom vplyve na podnikateľský potenciál mladých ľudí. Úloha všetkých dobrovoľníkov z praxe je kľúčová a sme vďační všetkým našim partnerom a sponzorom, ktorí pomáhajú vytvárať príležitosti, ako je napríklad súťaž JA Europe Company of the Year,“, povedala Caroline Jenner, CEO JA Europe.
Študenti si zakladajú študentské firmy vo vzdelávacom programe Aplikovaná ekonómia. Tento najstarší vzdelávací program siete Junior Achievement vznikol v roku 1919 a ročne ho absolvuje vyše 340 000 študentov v 40 krajinách Európy.
JA Firma ESO sa do medzinárodného finále prebojovala po víťazstve v TOP 7 Finále JA Firiem, na ktoré postúpilo sedem najlepších firiem z celého Slovenska. Top finále predchádzal JA Veľtrh podnikateľských talentov 2019, ktorý sa konal v marci v Bratislave za účasti takmer 80 JA Firiem.
JA Firma
Vzdelávací program JA Firma savyučuje ako súčasť programov Aplikovaná ekonómia
a Podnikanie v cestovnom ruchu II. Študenti si zakladajú skutočnú firmu, simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka.
Vďaka tejto praktickej skúsenosti, ktorá je medzi študentmi veľmi obľúbená, získavajú študenti možnosť aplikovať teoreticky nadobudnuté skúsenosti o fungovaní podnikateľského subjektu okamžite v praxi. Učia sa tak nielen ekonómiu, ale aj byť zodpovednými, vedieť sa rozhodovaťa viesť firmu.