Slováci nakupujú najviac v slovenských e-shopoch. Vyplýva to z dát Eurostatu za rok 2023 a údaje potvrdzuje aj Shoptet, najväčšia platforma zabezpečujúca chod slovenských e-shopov.
Zo Slovákov, ktorí počas troch mesiacov aspoň raz nakupovali cez internet, až 81 % objednalo tovar aj v slovenských online obchodoch. V lokálnych e-shopoch tak nakupujeme o niečo častejšie ako obyvatelia Francúzska, Talianska, Írska, ale aj Rakúska. Podľa Eurostatu napríklad u rakúskych online predajcov nakúpilo v priebehu troch mesiacov len necelých 71 % Rakúšanov.
„Z dát vidíme, že Slováci podporujú domácich obchodníkov viac ako niektoré iné krajiny Európskej únie,“ hovorí Ivo Mrena zo Shoptetu, ktorý zabezpečuje fungovanie viac ako 6 000 slovenských online obchodov.
Dlhodobo si podľa neho Slováci objednávajú cez internet najviac oblečenie. Obchody na Shoptete v roku 2023 zaznamenali výrazný rast aj v segmentoch parfumov a kozmetiky, detských potrieb či auto-moto výrobkov.
Väčší pocit bezpečia
V zahraničných e-shopoch aspoň raz počas troch mesiacov v roku 2023 nakúpilo 43 % Slovákov, pričom najviac objednávame z krajín Európskej únie vrátane Česka. Zahraničné e-shopy oslovujú najmä mladšie generácie, so stúpajúcim vekom ochota nakupovať v mimoslovenských online obchodoch klesá.
„V prospech slovenských e-shopov hrá hneď viacero faktorov. Jedným z nich je bezpečnosť. Slovenská obchodná inšpekcia pravidelne upozorňuje na nepoctivých predajcov, z ktorých mnohí majú sídlo mimo Slovenska, respektíve mimo Európskej únie. V takom prípade je škoda v podstate nevymáhateľná. E-shop so sídlom na Slovensku je zväčša bezpečnou voľbou.“
Možnosť obľúbenej dobierky
V tejto súvislosti spomína aj možnosť dobierky, ktorú zahraničné e-shopy často neposkytujú. Podľa dát Shoptetu až vyše 40 % kupujúcich stále uprednostňuje práve tento spôsob platby.
„V ľuďoch vzbudzuje táto možnosť pocit bezpečia. Ide skôr o psychologický moment, pretože za tovar aj tak musíte zaplatiť ešte pred tým, ako balík otvoríte a skontrolujete jeho obsah. Minimalizuje však aspoň riziko, že obchod zásielku vôbec nepošle,“ vysvetľuje Ivo Mrena zo Shoptetu.
Žiadna jazyková bariéra
V prospech domácich predajcov podľa neho hrá aj praktická stránka. Ľudia radi využívajú napríklad možnosť osobného vyzdvihnutia zadarmo. Necítia ani žiadnu jazykovú bariéru, vedia si bez problémov prečítať opis jednotlivých výrobkov, alebo dodacie podmienky či reklamačný poriadok.
„Zároveň sa zväčšuje aj skupina ľudí, ktorá chce podporovať lokálnych výrobcov a predajcov. Online si dnes môžete kúpiť množstvo tovaru vrátane pôvodných slovenských výrobkov od oblečenia cez kozmetiku až po potraviny.“
Väčšina slovenských internetových obchodov navyše posiela tovar rýchlo a môže sa pochváliť celkovo dobrým servisom, ktorý Slováci vyžadujú. „A to vrátane možnosti jednoducho vrátiť tovar do dvoch týždňov. V prípade e-shopov so sídlom mimo Slovenska, a najmä mimo EÚ, to môže byť podstatne komplikovanejšie,“ uzatvára Ivo Mrena.