S Marcelou Tomešovou (33 r, účtovníčka) sme sa rozprávali o tom, prečo radšej účtuje cloude a prečo je to pre ňu pohodlnejšie.
Akú vysokú školu ste vyštudovali?
Na vysokú školu som nešla. Som absolventkou obchodnej akadémie.
Neťahalo vás to na vysokú?
Tak to život vymyslel. Po škole som hneď začala pracovať v jednej účtovnej firme a nevidela som potrebu ísť študovať ďalej. Obchodná akadémia mi poskytla solídny základ pre túto prácu.
Ostatné vám asi dala prax.
Áno, presne tak. Začala som pracovať rovno po strednej škole a prešla som si tromi účtovnými firmami.
Plánujete znova meniť zamestnávateľa?
Nie, tam, kde pracujem som veľmi spokojná. Nielen so systémom práce, ale aj klienti sú fajn.
Takže vy nie ste samostatný účtovník?
Nie. Vždy som bola súčasťou väčšej účtovnej firmy. Samozrejme, tu a tam ku mne niekto príde, nech mu urobím daňové priznanie, ale nesnažím sa naberať si vlastných klientov. Nie som úplne podnikavý typ a mám toho celkom dosť v práci. Neviem si predstaviť, že by som ešte účtovala súkromne.
Firma, pre ktorú pracujete, má účtovníctvo v cloude, je to tak?
Áno, veď preto ste so mnou chceli robiť tento rozhovor (smiech).
Tak poďme k vašej skúsenosti s cloudom.
Čo presne vás zaujíma?
Vaša používateľská skúsenosť. Viete porovnať účtovanie mimo cloudu a v cloude?
Samozrejme. Účtovníčku robím už 14 rokov a až vo firme, kde som teraz, máme všetko účtovníctvo v datacentre, teda vlastne v cloude.
Ale predtým to tak nebolo …
No, samozrejme. Keď som začínala, ale aj o niečo neskôr u predchádzajúceho zamestnávateľa sme mali účtovníctvo najprv lokálne vo svojich počítačoch a nakoniec na firemných serveroch priamo vo firme. Účtovníctvo lokálne v počítačoch bola hrozná komplikácia. Ak bol niekto na dovolenke, mal všetky dáta u seba v počítači. Mohli sme sa k nim dostať, ak nám dal kolega heslo, ale neradi to robili. Stále sme sa kvôli tomu dohadovali. Dáta boli roztrúsené po počítačoch a neboli na jednom mieste.
To asi vyriešil firemný server, nie?
Áno, to bolo pozitívum u predchádzajúceho zamestnávateľa. Všetky dáta boli na firemnom serveri, takže sme k nim mali prístup všetci bez problémov. Teda, ak sme sa nachádzali vo firme. Mali sme svojho technika, ktorý sa o server staral. Viem, že sa riešila aj bezpečnosť servera, či už zabezpečenie proti krádeži, alebo nejakému poškodeniu. Toto išlo mimo mňa, ale viem, že majitelia s tým mali starosti.
Nebolo to často, ale tu a tam museli so serverom niečo riešiť. Raz sa na ňom poškodila materská doska a čakali sme tri dni, kým to dal technik dokopy. Našťastie sa to nestalo v termíne daňových priznaní, takže sme to ako tak prežili, ale klienti aj vtedy vyvolávali a chceli nejaké údaje. Šéf im musel trpezlivo vysvetľovať, že nemáme prístup k údajom kvôli poruche na serveri a ubezpečoval ich, že sa účtovníctvo sa nestratilo a že to v blízkom čase určite spojazdníme. Nebolo mu to moc príjemné. Viete si to asi predstaviť.
Pokročilejšou alternatívou k serverom umiestnených vo firme je cloudové riešenie. O tom sa vo vašej predchádzajúcej firme neuvažovalo?
Hm, vlastne ani neviem. Ale pochybujem. Vždy sa riešil iba stav firemných serverov. Aj keď sa išiel kupovať nový server, tak som nikdy nezachytila, že by niekto zvažoval alternatívu cloudu. Ale možno to len išlo mimo mňa.
Ale teraz v cloude účtujete?
Áno, teraz som už v novej firme a tam je to celé v cloude, odkedy som prišla. A je to oveľa pohodlnejšie, musím povedať.
Ako si to vlastne máme predstaviť?
Nie som síce technický typ, ale čo-to rozumiem aj ja (smiech). Cloud je vlastne bezpečné datacentrum. Budova obohnaná plotom, kamerami, strážnou službou, bezpečnostným systémom, protipožiarnou ochranou, záložnými elektrickými zdrojmi. V tomto datacentre sú servery, na ktoré sa pripájame. Kolega mi to vysvetľoval tak, že sú vlastne navzájom previazané a ak by odišla materská doska jedného servera, tak sa výkon presúva na iný server a my to ani nepocítime.
V tom je prvá výhoda cloudu, že sa nám v podstate nemôže stať to, čo v bývalej firme, že by sme prišli o pripojenie na server. Firma, čo nám to poskytuje, garantuje takmer 100 %-tnú dostupnosť. No nepamätám si, že by niekedy za štyri roky bol čo len minútový výpadok.
Dobre, takže máte stále pripojenie. Ale to ste vlastne mali, aj keď ste účtovali na svojom počítači.
Áno, ale vďaka tomu, že teraz sú dáta v cloude, tak sú na jednom mieste, to po prvé. Po druhé, vďaka tomu, že sa pripájam na cloud, môžem sa naň pripájať z hociktorého počítača, ak mám prístupy. Čiže viem robiť nielen z firmy, ale aj z domu. Proste od hocikade. Ja si teda síce otváram účtovný program na obrazovke svojho počítača, ale robím to na diaľku. Nebeží na ňom. Beží v cloude.
Ste veľa na homeoffice?
No, technika to umožňuje a vedenie firmy vidí, či ste niečo spravili, aj keď ste doma. Tiež má prístup k údajom. Takže, áno. Mám nepravidelný homeoffice. Ale keď to zrátam, tak v priemere som asi jeden deň v týždni doma a robím odtiaľ. Raz je to viac dní, inokedy som celý týždeň vo firme.
Takže dostupnosť dát je to, prečo cloud odporúčate aj ostatným.
Ale to je len jedna vec. Pre mňa ako účtovníčku je naozaj dôležité, aby som sa ničím navyše nemusela zaoberať. A cloud umožňuje, že sa nemusím zaoberať ani zálohami. To je automatické, máme s našim poskytovateľom dohodu, že zálohy robí posledných 7 dní a každý 1. deň v mesiaci a tie drží posledné 3 mesiace. Nehovoriac o tom, že naše vedenie je asi rado, že nemusí riešiť technické záležitosti okolo serverov, keďže o všetko sa stará firma, ktorá nám toto cloudové riešenie poskytuje.
Zálohy predsa robí aj účtovný program.
Áno, ale tie sa mi nechce zakaždým spúšťať, lebo to celkom dlho trvá. Takto to nemusím riešiť. Zálohu, o ktorej hovoríte vy, účtovný program exportuje do súboru alebo priečinku. Cloud robí zálohy tak, že urobí priamo kópiu celého disku.
Čo ak vypadne pripojenie?
Tak, samozrejme, ak vypadne internetové spojenie, k dátam sa neviete dostať, keďže do cloudu sa pripájate cez internet. Ale už nežijeme v roku 2001. Stále dostupný internet je úplne bežná vec. Zatiaľ sme nemali dokonca ani hodinový výpadok, takže musím si zaklopať, ale aj toto funguje, ako má. A to tam už pracujem štyri roky.
Nie je práca s programom takto na diaľku pomalšia?
Nie, vôbec nie. Tiež som mala trochu obavy, ale je to to isté, ako robiť lokálne na svojom počítači. Proste si otvoríte vzdialenú plochu kliknutím na ikonku „vzdialená plocha“, a tam vidíte ikonky rovnako ako na svojej ploche. Kliknete na ikonku účtovného programu, ten sa otvorí a je to. Účtujete.
Má účtovníctvo v cloude ešte nejaké výhody?
Ešte jedna mi napadá. Klienti. Vieme im nastaviť prístupy a aj oni sa vedia pripájať do svojho účtovníctva a prezerať si dáta. Jeden klient si cez program vytvára faktúry. Takže aj oni majú priamy prístup k svojmu účtovníctvu a nemusia nám vyvolávať kvôli každej maličkosti.
V poriadku, povedzme, že chcem presunúť účtovníctvo do cloudu. Kde začnem?
No, ja odporúčam nájsť slovenskú firmu, ktorá takúto službu poskytuje. Viem, že existujú cloudové služby od Amazonu alebo Googlu, ale to sú americké firmy a dovolajte sa tam, keď nastane nejaký problém. Okrem toho sa na toto nešpecializujú.
Ja môžem akurát urobiť reklamu firme, ktorá túto službu poskytuje nám. Práve predvčerom som volala s ich technikom, lebo som potrebovala s niečím pomôcť a páči sa mi ich prístup. Naša firma má 9 účtovníčok. Máme zakúpenú službu ÚčtujPohodlne, konkrétne balíček STAR. Beží to na cloude WINGU a celé to spravuje firma Madwire, s.r.o.
Viem, že sa špecializujú vo svojich cloudových službách na účtovníkov. Za každého účtovníka sa platí mesačný fixný poplatok a oni sa starajú o výkon, dostupnosť a jednoducho o to, aby sme vedeli účtovať pohodlne. Naša firma vie, kde má uložené dáta, kto nám robí servis, a kde sú zálohy. Vieme, kde zavolať a kde sídlia. Čiže, ak chce dať niekto na moje slová, nech začne u nich.