Dňa 15. januára 2018 Ministerstvo financií SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania (MPK). Po novom bude štátna podpora pri stavebnom sporení poskytovaná účelnejšie, efektívnejšie a adresnejšie.
Poskytnutie štátnej podpory by malo byť vždy viazané na použitie nasporených prostriedkov na stavebné účely. Preto by malo dôjsť napríklad k zrušeniu inštitútu tzv. priateľských sporiteľov, ktorý výrazne deformoval trh podpory bývania.
Priateľskí sporitelia nemuseli, ako jediný subjekt na trhu dokladovať, že prostriedky naozaj použili na stavebné účely, rekonštrukciu, či kúpu nehnuteľnosti. V praxi sa tak často stávalo, že zo štátom podporených prostriedkov stavebného sporenia si sporitelia kupovali autá, cennosti, či iné luxusné tovary. Preto by sa poskytnutie štátnej prémie malo viazať na podmienku, že sa prostriedky získané stavebným sporením vrátane štátnej prémie použijú výlučne na stavebné účely.
Po novom dôjde aj k zúženiu okruhu poberateľov štátnej podpory na plnoleté osoby s nižšími príjmami
Čím sa zvýši jej adresnosť. To znamená, že štátnu prémiu bude môcť získať len stavebný sporiteľ, ktorý dovŕšil 18 rokov a ktorého priemerný mesačný príjem je najviac 1,3 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve. V súčasnosti ju môže získať každý, bez ohľadu na vek alebo príjem, teda aj deti, starí rodičia a ďalší príbuzní.
V praxi sa tak stáva, že dochádza k rozloženiu ročných vkladov na viaceré zmluvy, čím môžu výhody štátnej podpory stavebného sporenia špekulatívne využívať aj osoby s vyššími príjmami. Tretím z významných problémov štátnej podpory stavebného sporenia je jej nízka efektivita, čo sa prejavuje aj nízkym objemom zvýhodnených stavebných úverov.
Naopak dochádza k výraznému rastu novoposkytnutých medziúverov
Štát tak prostredníctvom štátnej prémie prevažne podporuje poskytovanie komerčných úverov na bývanie. Súčasný stav umožňuje čerpať štátnu prémiu aj počas splácania medziúveru, čo významne znižuje ochotu stavebných sporiteľov počkať si na pridelenie zvýhodneného stavebného úveru. Dlhodobé sporenie by malo byť hlavným zmyslom prémiového sporenia na stavebné účely.
MF SR chce dosiahnuť, aby si sporitelia nebrali komerčný medziúver
A to tým, že sa vylúči nárok na štátnu prémiu pre stavebného sporiteľa – fyzickú osobu počas čerpania a splácania takéhoto medziúveru. Toto opatrenie bude zároveň viesť sporiteľov k zodpovednému zadlžovaniu sa, pretože budú viac motivovaní k dlhodobému sporeniu, ktoré je podporované štátnou prémiou. Po nasporení požadovanej sumy majú možnosť získať aj zvýhodnený stavebný úver.
Ďalšou oblasťou, kde sa prejavuje nízka efektivita štátnej podpory je percentuálna výška štátnej prémie. Tá výrazne prevyšuje súčasné priemerné trhové úrokové sadzby na vkladoch v komerčných bankách. Výška štátnej prémie sa určuje na základe výpočtu podľa vzorca uvedeného v prílohe zákona. Ten však hovorí, že nemôže byť nižšia ako 5 % a vyššia ako 15 % z ročného vkladu. To znamená, že aj keď percentuálna výška štátnej prémie vychádza podľa vzorca aktuálne na 0,5 % z ročného vkladu, musí byť 5%, čo je 10-násobne viac.
Preto sa navrhuje, aby sa percentuálna výška štátnej prémie, ako aj maximálna suma štátnej prémie na kalendárny rok ustanovovala zákonom o štátom rozpočte na príslušný rozpočtový rok. Nový spôsob stanovenia štátnej prémie na príslušný kalendárny rok umožní medziročne promptne reagovať na možnosti štátneho rozpočtu vo vzťahu k štátnej podpore stavebného sporenia.
zdroj: Ministerstvo financii