E-commerceE-shopyMarketingOnline marketingPodnikaniePrieskumy a analýzy xa Publikované 8. decembra 2020 zobraziť celý profil

Pandémia COVID-19 mala na slovenské e-shopy pozitívny vplyv. Až šesť z desiatich online obchodov zaznamenalo za toto obdobie nárast tržieb. Tretina o viac ako 30 %. Nárast obratu očakávajú aj počas aktuálneho predvianočného obdobia.

Ani prosperujúcim e-shopom sa však nevyhli ťažkosti. Bojovali najmä s výpadkom dodávateľov a problémami s logistikou. Tieto zistenia vyplynuli z piateho ročníka prieskumu E-shop Barometer, ktorý zrealizovala KPMG na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou ui42.

E-commerce v pozitívnej nálade

Na rozdiel od ostatných segmentov, ktoré významne zasiahla pandémia, ostáva e-commerce na Slovensku v rovnako pozitívnej nálade ako minulý rok. Nárast obratu v aktuálnom predvianočnom období v porovnaní s minulým rokom očakáva 60 % slovenských e-shopov.  Osem z desiatich slovenských online obchodov zároveň predpokladá, že priemerná výška nákupu v ich e-shope sa v predvianočnom období zvýši. Viac ako polovica online podnikateľov odhaduje, že tento nárast bude do 20 %.  

Z výsledkov prieskumu KPMGui42 zároveň vyplýva, že slovenské e-shopy štandardne vznikajú najmä z túžby mať vlastné podnikanie. Vyjadrila sa tak tretina respondentov.

Špecifikom roku 2020 je vznik e-shopov z dôvodu rozšírenia predajných kanálov, keďže pandémia COVID-19 limitovala obchodníkov predávať svoje produkty a služby v kamenných predajniach. Tento dôvod podnikania v online priestore uviedla takmer pätina opýtaných,“ konštatuje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu.

Väčšine e-shopov sa počas pandémie koronavírusu darí

Viac ako polovica (60%) zaznamenala nárast tržieb. Museli však zápasiť aj s problémami. Najčastejšie uvádzali výpadky na strane dodávateľov a problémy s logistikou. 

V reakcii na pandémiu viac ako polovica slovenských e-shopov zaradila nové produkty a služby do portfólia. Tretina opýtaných nerobila žiadne špeciálne opatrenia a pätina respondentov spustila výpredaje a zľavy.

Do nášho produktového portfólia, hlavne ako reakcia na pandémiu, pribudli rúška od známych značkových výrobcov cyklistického oblečenia, nákrčníky a aj cyklistické kukly na chladnejšie mesiace,“ vymenúva Andrea Podstrelencová, majiteľka a výkonná riaditeľka e-shopu Holokolo, ktorý aktuálne pôsobí v 7 krajinách Európy.

Za svoju najväčšiu konkurenčnú výhodu považujú slovenskí online obchodníci špecializáciu e-shopu na konkrétny typ produktov / služieb. V tomto duchu sa vyjadrilo až 46 % opýtaných.

Prínos špecializácie e-shopu môže byť v tom, že zákazníci si ho nevyberajú primárne kvôli cene, ale prihliadajú aj na súvisiace služby. Pri raste obratu môže e-shop začať budovať vlastnú značku a získať tak v komunite priaznivcov ďalšiu konkurenčnú výhodu,“ vysvetľuje Robo Háger, manažér marketingu ui42.

Na prilákanie širšej zákazníckej základne tretina e-shopov vynaložila v roku 2020 najviac prostriedkov na propagáciu svojho online obchodu. Marketing sa tak v otázke, do akej oblasti svojho podnikania najviac investovali, umiestnil na prvej priečke už po piatykrát v rade. Zaujímavosťou je, že pätina e-shopov v tomto roku žiadne významnejšie investície nerobila. 

Väčšina online obchodov zároveň vyjadrila ambíciu rozširovať svoje podnikanie do zahraničia

Aktuálne takmer tri štvrtiny respondentov tohto prieskumu pôsobia iba na slovenskom trhu. 

Až 43 % slovenských e-shopov má v pláne expandovať a ďalšia pätina o tejto možnosti aktuálne uvažuje. K úspešnej expanzii do zahraničia môže pomôcť práve špecializácia na konkrétny produkt alebo službu,“ uzatvára R.Háger.


O prieskume

Prieskum E-shop Barometer 2020 uskutočnila spoločnosť KPMG na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou ui42 formou online dotazníka na vzorke 74 respondentov. Oslovení boli zástupcovia e-shopov na Slovensku, ktoré ponúkajú široké spektrum produktov i služieb pre koncových spotrebiteľov aj firmy. Medzi respondentami boli zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov. Polovica opýtaných pôsobí na trhu viac ako 5 rokov, ďalšia tretina viac ako 3 roky. Zber dát prebiehal v mesiaci november 2020.

zdroj: KPMG