Priamy predajTrendy a inovácieZahraničie xa Publikované 10. marca 2024 zobraziť celý profil

Spoločnosť VIA Outlets, ktorá vlastní najnavštevovanejšie outletové centrum v Českej republike, predstavila hospodárske výsledky za rok 2023. Tento najrýchlejšie expandujúci vlastník a prevádzkovateľ prémiových outletov v kontinentálnej Európe zaznamenal v roku 2023 nárast tržieb o viac ako 11,5 % na rekordných 1,36. V 11 outletových centrách situovaných v deviatich európskych krajinách sa oproti roku 2022 zvýšila návštevnosť o 7,5 % a presiahla tak 30 miliónov zákazníkov. Rastúci trend potvrdzuje aj štrboholská Fashion Arena Prague Outlet, ktorej návštevnosť medziročne posilnila o 3,7 % a jej obraty vzrástli o 4,5 %.

Predovšetkým v krajinách s vysokou infláciou vyvolali outletové centrá vysoký záujem zákazníkov, ktorí sú citlivejší na cenu. „Vidíme, že sa zákazníci správajú oveľa racionálnejšie, než tomu bolo predtým. Idú nakupovať s jasnejšou predstavou a menej sa nechávajú strhnúť k impulzívnym rozhodnutiam,“ upresňuje Lenka Čapková, riaditeľka Fashion Arena Prague Outlet a dodáva:

„Hlavným motívom pre nákup sú výhodnejšie ponuky, čo potvrdzujú aj dáta z nášho vernostného programu, ktorý je postavený práve na špeciálnych cenových ponukách pre členov. Tí mali oproti bežnému zákazníkovi o 30% vyššiu útratu. Radosť máme aj z toho, že sa do nášho Fashion Clubu medziročne zapojilo o 25 % viac zákazníkov. Outletu sa u nás darí, hoci segment kamenného retailu medziročne stráca na sile.“

Zdroj foto: pexels.com

Pre minulý rok bol v štrboholskom centre hlavný vstup značiek HUGO a BOSS, ktoré otvorili v ČR vôbec prvé outletové predajne. Pre vstup do outletu sa vlani rozhodli aj už etablované brandy ako Pinko, Wellensteyn, Jack & Jones, Heavy Tools, Comma a ONLY. Existujúce značky ako GANT, Pandora, Swarovski alebo Mustang zase v minulom roku zásadne investovali do skvalitnenia a redizajnu svojich obchodov. 

Generálny riaditeľ spoločnosti VIA Outlets Otto Ambagtsheer k výsledkom dodáva: „Vlaňajšie tržby vo výške 1,36 miliardy eur výrazne prekonali rok 2022 a boli tak pre VIA Outlets rekordné. Atraktivitu našich outletových centier potvrdil silný dopyt úplne nových módnych značiek po vstupe do našej maloobchodnej siete. Mnoho existujúcich značiek potom rozšírilo svoju prítomnosť v našom portfóliu, aby tak vykompenzovalo ťažké trhové podmienky, ktoré zažívajú ich bežné obchody mimo outletových centier.”t

Lepší zážitok z nakupovania

Za zásadné možno označiť viac ako 360 redesignovaných obchodov v rámci celej európskej siete. Čo iba potvrdzuje trend, že značky nasledovali spotrebiteľské správanie a upnuli svoju pozornosť na outletové centrá. Európsky najvýraznejšími značkami v tomto ohľade boli HUGO a BOSS, Puma alebo Michael Kors. Rekordný bol minulý rok aj z pohľadu registrácie nových členov do vernostného programu VIA Outlets Fashion Club. Medziročný 20% nárast v počte nových registrácií znamenal dosiahnutie 2,2 milióna členov na konci roka 2023.

Zdroj: pexels.com

Vytváranie udržateľnej maloobchodnej budúcnosti

Udržateľný rast je základom stratégie „3R“ spoločnosti VIA Outlets, ktorá spočíva v remodelingu, remerchandisingu a remarketingu. Úspešnú realizáciu stratégie „Beyond Sustainable“ v oblasti portfólia a hodnotového reťazca ocenila v júli globálna ratingová spoločnosť Fitch udelením ratingu ESG 2. stupňa, čo je druhý najvyšší dosiahnuteľný stupeň. Agentúra Fitch Ratings tiež potvrdila veľmi silný úverový rating BBB+ spoločnosti VIA Outlets, ktorý odráža jej dominantné spádové aktíva a dlhodobé partnerstvá s poprednými prémiovými značkami. Spoločnosť VIA Outlets navyše už štvrtý rok po sebe získala najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie v správe GRESB 2023 Real Estate Sustainability Benchmark Report a tiež najvyššie dosiahnuteľné hodnotenie ESG rizika, ktoré jej udelil globálny líder v oblasti výskumu a analýzy ESG, spoločnosť Morningstar Sustainalytics, a to „Negligible Risk“.