Situácia v ktorej sme sa dnes ocitli je nová a nepoznaná. Dôležitá je rýchlosť reakcií, ktoré nám pomôžu ísť príkladom a ukázať, že sa k danej situácií staviame zodpovedne.
Objavuje sa viacero rovín, v ktorých je dôležité reagovať. Rozpíšem ich stručne, aby čo najskôr tento materiál mohol začať pomáhať.
Situácia, ktorá nastala, je nová a mnoho z nás ju ešte nikdy nezažilo. Preto je dôležité nehrať sa na hrdinu a prijať ako leader všetky opatrenia, ktoré v súčasnosti prichádzajú do platnosti.
Zdravie je vždy na prvom mieste
Správna komunikácia na zamestnancov je prvoradá. Sú to najdôležitejší ľudia, ktorých vo firme máme. Dajme dokopy komunikačný materiál a distribuujme ho na svojich ľudí.
Čo by mal obsahovať?
- hygienické a bezpečnostné opatrenia,
- otvorenú komunikáciu ohľadom situácie firmy,
- vyjadrenie podpory firmy pre zamestnancov a ich blízku rodinu,
- konkrétne opatrenia, ktoré firma zavedie v rámci daných oddelení ( zákaznícky servis, front office, home office, pobočky … ).
Dôležité: Popremýšľajme ako efektívne dokážeme využiť kompetencie rôznych ľudí v našej firme. Zabudnime na ich pozíciu a snažme sa každého nejakým rozumným spôsobom zapojiť tak, aby každý mohol priložiť ruku k dielu. V jednote je sila. Kto to pochopí – má veľkú výhodu.
Komunikácia smerom na zákazníkov
- Informujme ich akým spôsobom sme zareagovali na situáciu a poukážme na našu spoločenskú zodpovednosť voči zákazníkom.
- Požiadajme ich o podporu a vysvetlime naše kroky.
- Zaveďme špeciálne komunikačné linky (telefón, e-mail, komunikácia cez chat, videohovor … ), aby sme dokázali rýchlo a hlavne aj bezpečne komunikovať.
- V prípade , že sme poskytovateľom služieb, ktoré si vyžadujú osobný styk v prvom rade premyslime zavretie našich prevádzok. Zdravie je prvoradé – NIE PENIAZE!!!
- Nikdy, nikdy, ale naozaj nikdy sa nesnažme na situácií obohatiť a využívať ju zvýšenými cenami, nevhodnou reklamou (BUBU…) alebo hejtom opatrení. Naši zákazníci si to zapamätajú.
Obchodný tím
Obchodný tím musí dostať jasné inštrukcie. Napr. ako sú videostretnutia, telefonáty s klientami a pod.
Obchodníci nemajú predávať, ale zaujímať sa o svojich zákazníkov. Poskytnúť im podporu + pomocnú ruku a dať najavo, že nám na zákazníkoch naozaj a úprimne záleží.
Obchodník sa nemá ozývať len keď je dobre, ale aj vtedy keď je zle.
Kapacity – v prípade, že máme naozaj veľké kapacity (call centrá, sklady a pod. ) ponúknime ich ďalej na pomoc.
Podpora pre nemocnice, výroba zdravotníckeho materiálu a podobne. Každý musí premýšľať v dimenzií svojich možností.
V prípade, že sme freelancer – premýšľajme komu môžme pomôcť a akým spôsobom. Ponúknime svoju kapacitu.
Dôležitá je aktívna stratégia, nie reaktívna.
Aktívne prijmime opatrenia, ktoré sú preventívne. Samozrejme pozor na heslo:
„Aktívny blbec je horší ako triedny nepriateľ.„
Ak budeme reagovať reaktívne tak to môže byť neskoro.
Projekcia financií:
Spoločne s kompetentnými kolegami si pripravme projekciu čísel, aby sme sa pripravili na rôzne scenáre a taktiež si pripravili aktivity, ktoré budú realizované v prípade týchto scenárov (ak sme kamenný obchod, reštaurácia a zatvoríme, tak je to jasné. Pokiaľ sme e-shop alebo podnikáme online – situácia je značne rozdielna).
Spravme si projekciu výpadku financií :
na 3 mesiace
na 6 mesiacov
Finančné výpadky:
pri 30%
pri 50%
pri 100%
Následne každý týchto scenárov dostane veľmi presne definované kroky, ktorými budeme reagovať.
Určíme zodpovedné osoby
- určíme plán absolútneho zníženia nákladov;
- definujeme komunikáciu voči veriteľom;
- definujeme plán pre zamestnancov, platy a starostlivosť.
Príprava pomôcok
Zabezpečme pre svojich ľudí:
- vodu, tekutiny,
- rúška, respirátori,
- rukavice, ochranné pomôcky
- dezinfekčné prostriedky
„Hej tebe sa to hovorí, a kde to mám zohnať?“
Zapojme kreativitu, vždy sa dá keď sa chce.
Teraz je čas, aby sa podnikatelia zomkli a hľadali spoločné riešenia.
Nerobme paniku!
Nebuďme ľahostajní!
Všetky zavedené opatrenia majú slúžiť ako prevencia. Nesmieme začať vyvolávať paniku vo svojom okolí ani zájsť do druhého extrému a tváriť sa, že nás sa to netýka. Ak tieto opatrenia budú zbytočné ( v čo pevne veríme … ) tak budeme pripravení na každú inú krízovú situáciu v budúcnosti a to je celkom fajn. Pretože počas dobrého počasia často zabúdame, že môže prísť búrka (ekonomická metafora).
Držím Vám palce
Uvedomujem si aj ja, že ako majiteľ firmy, šéf, či vedúci, máte obrovskú zodpovednosť. Pamätajte však na jednu vec. Teraz Vás Vaši ľudia potrebujú viac ako inokedy. Obavy, ktoré majú sú veľké a pave Vy ste tí, ktorí dokážu teraz dať najavo, že sú lídrami.
V prípade, že Vám viem akokoľvek pomôcť, tak sa neváhajte na mňa obrátiť. Som pripravený odovzdať svoju plnú kapacitu.
Kontakt: LinkdeIn ; e-mail: dkalmanavid@gmail.com