Automobil v podnikaníPrieskumy a analýzy
Publikované 28. decembra 2021 zobraziť celý profil

Len za posledné tri mesiace klesol počet jazdených automobilov v ponuke o 10 percent a dostal sa na úroveň krízového roku 2009. Ponuka áut v 1. štvrťroku pravdepodobne ďalej klesne, nakoľko tlak na tempo rastu cien sa zvyšuje.

Situácia sa bude zhoršovať

Celosvetová kríza v automobilovom priemysle, spôsobená nedostatkom čipov, materiálov, ale aj pracovných kapacít, dramaticky ovplyvňuje aj trh s ojazdenými vozidlami. Počet ponúkaných ojazdených vozidiel klesol na krízovú úroveň z roku 2009. „Zatiaľ čo predtým sa počet ojazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách, v súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred 12 rokmi, keď svet zmietala globálna hospodárska kríza. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať,“ hodnotí aktuálny stav na trhu jazdených áut Jakub Šulta, zakladateľ a CEO európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago.

J. Šulta dodáva, že problém budú mať najmä ľudia, ktorí odkladali kúpu auta v nádeji, že ceny začnú čoskoro opäť klesať. „Automobilový sektor je jedným z mála segmentov, ktorý v adventnom období neponúka zákazníkom lepšie ceny. Nemôžeme dúfať ani v skutočné zľavy na jazdené vozidlá, ktoré od prvého januára „zostarnú o rok“. Naopak. Automobilov bude ešte menej a budú drahšie. Stačí sledovať dynamiku trhu.“

Kupujúci si priplatili

Ako vyplýva z analýzy Carvago, od januára do októbra 2021 narástli ceny jazdených áut v priemere o 13 percent. Priemerná cena auta s nájazdom 500 až 500 tisíc kilometrov bez prívlastku „havarované“ a s cenou do 100-tisíc eur narástla z 15 000 eur na 17 000 eur. 

Majitelia áut, ktorí počkali s predajom, zarobili navyše 2 000 eur. Kupujúci si za auto priplatili a navyše kúpili horšie alebo aspoň opotrebovanejšie auto. Na začiatku roka ukazoval tachometer ponúkaných jazdených vozidiel v priemere 111 000 najazdených kilometrov, v októbri 118 000. Pre mnohých vodičov predstavuje rozdiel sedemtisíc kilometrov celoročný nájazd kilometrov.

J. Šulta. spomína, že existujú tri dôvody pre ďalší rast cien jazdených áut:

1. ďalšie odstávky výroby počas vianočných týždňov,

2. cyklicky nižší predaj áut v decembri a

3. súčasná neochota ľudí dávať svoje autá na predaj.

Článok pokračuje pod reklamou

Ochota lokálnych predajcov áut poskytovať zľavy sa výrazne znížila

Čakacie listiny na žiadané modely zostávajú a dokonca s jazdenými vozidlami sa špekuluje. Predajcovia vsádzajú na to, že čím skôr nakúpia a čím neskôr predajú, tým väčší zisk dosiahnu. Slovenskí predajcovia si každý deň objednávajú zahraničné jazdené autá v kamiónoch, aby mali po Novom roku čo predávať. Požadujú najmä modely, ktoré sú na miestnom trhu už nedostatkové. Okrem toho reálne sťahujú zo svojich ponúk autá, o ktorých vedia, že ich budú môcť o šesť mesiacov predať s vyšším ziskom. 

„Jasne vidíme, že obchodníci sú si dobre vedomí aktuálnych podmienok na trhu a situáciu využívajú. Umelo tak vzniká dodatočný tlak na rýchlejšie zvyšovanie cien. Kto teda uvažuje o kúpe ojazdeného vozidla, mal by konať rýchlo. Zlepšenie situácie na trhu totiž nie je na dohľad,“ odporúča J. Šulta.

O spoločnosti Carvago

Carvago je prvé európske online trhovisko jazdených áut, ktoré dáva zákazníkom možnosť kúpiť si jazdené vozidlo kompletne online so zaistením financovania (vrátane áut zo zahraničia), poistenia, predĺženej záruky v trvaní až 2 roky a dopravy vozidla až ku dverám s garantovanou dodacou dobou do 15 pracovných dní. Carvago má v ponuke viac ako 650-tisíc vybraných áut vo veku do 10 rokov a nájazdom max. 150-tisíc kilometrov a okrem retailového predaja pre koncových zákazníkov pôsobí aj na B2B trhu, kde spolupracuje s viac ako 400 obchodnými partnermi zo 14 krajín Európy. www.carvago.com/sk.

Zdroj: Carvago / úprava redakcia