Outsourcing je v dnešnej dobe už etablovanou stratégiou, ktorá umožňuje firmám efektívnejšie riadenie a optimalizovanie procesov. Aké sú však trendy tohto roku? Okrem tradičného záujmu o marketing a IT technológie stúpa dopyt aj po správe budov a logistike. V porovnaní s minulým rokom je možné vo všetkých oblastiach pozorovať strmý skok dopytu po službách s umelou inteligenciou. Zároveň rastie záujem o multisourcing, v prípade ktorého sa využíva viacero externých dodávateľov. Outsourcing nie je len o úspore času a peňazí, firmám môže priniesť konkurenčnú výhodu a zároveň pomôcť interným zamestnancom.
![](https://podnikatelskecentrum.sk/wp-content/uploads/2023/12/najvacsi-web-o-biznise-a-ekonomii-683x1024.jpg)
IT oblasť tradične vedie
Okrem klasických IT procesov získava stále väčšiu popularitu outsourcing najnovších technických inovácií, akými je IoT, rozšírená realita či Blockchain. Tieto technológie prinášajú firmám výhody v podobe optimalizácie databázy, zefektívňovanie procesov, zvýšenia kyberbezpečnosti. Okrem toho nie sú potrebné časovo náročné a často i drahé IT školenia zamestnancov a následná interná implementácia systémov. Práve kvôli tomu je v prípade outsourcingu potrebné mať na pamäti investičné riziká. Tie hrozia primárne vtedy, keď firma nedokáže zaručiť úspešnú implementáciu technologických riešení.
Správa budov bez starostí
V priebehu posledných rokov je veľmi obľúbenou oblasťou outsourcingu aj celková správa budov, hlavne integrovaný facility management. Či už ide o zabezpečenie objektov, upratovanie, údržbu, ale aj optimalizáciu procesov. „Outsourcovanie v oblasti správy budov poskytuje okrem úspory, flexibilné a spoľahlivé služby, vrátane vyškolených profesionálov, ktorí zaistia vysokú úroveň technickej údržby, servis, plánovanie a riešenie prípadných rizík,“ vraví Peter Kozáček, country manažér M2C Slovakia, ktorá ponúka najmodernejšie technológie v rámci facility manažmente. S rozšírením umelej inteligencie sa zvýšil dopyt o tieto služby. „Najväčší záujem je o video analytiku, ktorá slúži ako nadstavba pre klasický bezpečnostný kamerový systém. Zásadnou výhodou je schopnosť trasovania skupín a jednotlivcov na úrovni celého predajného priestoru,“ uvádza Kozáček.
Outsourcing rastie aj u malých firiem
Zaujímavosťou je, že každým rokom pribúda aj medzi menšími a strednými firmami využitie outsourcingu upratovacích služieb. „Naši klienti si v prípade tejto služby chvália odpadnutie záťaže spojenej s organizačnými povinnosťami, no najmä časovú flexibilitu,“ popisuje Patrik Zúrik, obchodný riaditeľ M2C Slovakia. Samozrejmosťou býva zaistenie upratovania mimo pracovnú dobu, vďaka čomu zamestnanci nie sú rušení pri práci.
Externá spolupráca v online svete
Aj keď si slovenské firmy vo väčšine prípadov ponechávajú strategické marketingové plánovanie v internej réžii, veľké množstvo z nich využíva outsourcing hlavne pre činnosti ako je grafický design či copywriting. Ďalšími externými oblasťami býva branding, správa sociálnych sietí, content a email marketing, vrátane blogov a video obsahu.
„V dnešnom rýchle sa rozvíjajúcom digitálnom svete je externá spolupráca v online marketingu kľúčovým faktorom pre konkurencieschopnosť firiem. Pracujem s rôznymi klientmi a na rôznych projektoch, čo mi umožňuje získavať rôznorodé skúsenosti a perspektívy. Presne to prináša nové nápady a inovácie do marketingu jednotlivých firiem. Za jednu z hlavných výhod outsourcingu v online marketingu považujem prístup k odborným znalostiam a skúsenostiam, ktoré by boli interne vo firme náročné alebo drahé. Získate tým prístup k najnovším nástrojom a technológiám bez potreby investovania do ich nákupu a školenia interného tímu. Spolupráca umožňuje zostať flexibilný a rýchle reagovať na nové trendy vo svete online.“ hovorí špecialista online marketingu Pavel Licinberk.
Kríza zvýšila dopyt po skladoch
Neklesá ani záujem o outsourcing logistiky a ani dopyt po skladoch. Kríza, ktorá pretrváva od epidémie covidu, spôsobila vo firmách škrty a tým aj hľadanie úspornejších riešení. „Outsourcing skladu je výhodný aj pre stredné firmy, keďže sa náklady rozložia medzi viacero firiem. Eliminujú sa náklady spojené s vlastnými priestormi a taktiež potreba vlastného personálu pre dohľad a obsluhu,“ vysvetľuje Patrik Zúrik, obchodný riaditeľ M2C Slovakia. Rovnako rastie dopyt po komplexných logistických službách, k čomu prispel Brexit a následne aj začiatok vojny na Ukrajine, kvôli ktorej sa výrazne skomplikovala situácia s transportnými cestami. Výhodou komplexného outsourcingu logistiky je zaistenie prepravy po celom svete vrátane colného odbavenia, skladovania, repackagingu a ďalších činností.
Trend budúceho roku: Multisourcing
Multisourcing je na Slovensku zatiaľ mladšou disciplínou, pre firmy ale môže byť sofistikovaným pomocníkom pre ich ďalší rozvoj a postavenie na trhu. V praxi znamená rozdelenie oblasti outsourcingu na jednotlivé menšie segmenty, ktoré zastrešuje viacero externých špecializovaných dodávateľov. Tie sa následne delia o náklady, zisk ale i zodpovednosť. Tento systém však vyžaduje vytvorenie širšieho riadiaceho rámca pre sourcing a zaistenia synergického fungovania všetkých segmentov.