ManažmentMotivácia a koučingPodnikanie
Publikované 17. októbra 2020 zobraziť celý profil

Mnohí z nás to prežili, alebo prežívajú. Viete že sa čosi deje, cítiť to v ovzduší, ale nikto o tom nehovorí. Vo firme prevládajú emócie, stiesnenosť až nepohodlie. Ak vy ako šéf nezakročíte, môže sa stať, že pomalým znižovaním počtu pracovníkov firme odídu tí najlepší a firma začne upadať a skončí až v krachu. A môžete za to vy ako šéf! Ako?

Tu je 6 hlavných hriechov šéfa, ktoré ho dostanú do „podnikateľského pekla“:

1. Uľahčovanie  situácie

Áno, nečinnosť zabíja a to nielen v biznise. Vidieť veci v pravom šate, nedávať si ružové okuliare a konať to dokáže iba naozajstný šéf. „Ale veď vydržte, zajtra bude lepšie … Veď to nezveličujte, o nič nejde, to je len dočasné“ … hovoríte svojim podriadeným. NIE! Pre vás možno malichernosť, ale pre toho konkrétneho zamestnanca možno celý svet. Aj malé problémy sú problémy. A tie začnú narastať a zväčšovať sa a rásť ako oheň, až je z toho horúce peklo. Dobrý šéf chytí opraty do svojich rúk a nezľahčuje problémy iných, ale naopak v každom probléme svojho zamestnanca vidí potencionálnu búrku na firme.

2. Nečinnosť

Zamestnanec príde rozzúrený za svojim šéfom, lebo vie, že už ďalej nemôže čakať a ten ho odbije slovami: áno vyriešime, choďte si po svojej robote… alebo ešte horšia odpoveď šéfa: „teraz nemám čas, príďte zajtra“.. NIE! Ten zamestnanec už zajtra nepríde! Úlohou šéfa je problémy riešiť, nie odsúvať na zajtra. Aj ak nemáte čas, treba zamestnancovi vysvetliť, napr. „teraz mám rokovanie, ale hneď ako skončím, som tu pre teba“… . Nemôžete čakať, že problémy sa vyriešia samé, alebo to vyrieši niekto za vás. Nevyrieši. Ale pribudnú ďalšie, väčšie.

3. Dvojaké hry

Verte, či neverte, dvojaká hra vždy vyjde na povrch a zamestnanec to vycíti. Možno vám to nikdy nepovie do očí, ale vycíti to. A zariadi sa podľa seba, alebo ešte horšie „prejde na vašu hru“ a budete v tom dvaja. Najhoršie čo môže šéf urobiť, je nechať manévrovať medzi dvoma stranami pravdy a jednej strane tvrdí jedno a druhej strane druhé, pravý opak. Toto je tak krátkodobá a zničujúca cesta, ktorá firmu nikam nedovedie. Vo firme do dopadne tak že sa rozpoltí a nebudú to dve cesty, ale tisíce malých chodníčkov, po ktorom si každý pôjde svojou cestou. Dobrý šéf je charakter a nikdy nehrá na dve strany, ale dve strany postaví pred seba a iba úprimnou a otvorenou komunikáciou môžu prísť na koreň veci. 

4. Nesplnené sľuby

Áno, príde za vami zamestnanec s problémom, v rámci emócií a túžby aby zostal, alebo sa ho len potrebujete „zbaviť“ a mať v tej danej chvíli pokoj, mu nasľubujete aj to „modré z neba“. Odchodom zamestnanca z kancelárie ste aj zabudli čo ste mu sľúbili. Vy áno, ale on to má zaryté hlboko v pamäti a čaká na splnenie vašich „emotívnych“ sľubov. A príde deň D, príde na splnenie sľubov, ktoré ste vy už dávno zabudli. Ako toto môže skončiť? Nijako inak, iba apatiou, nechuťou do práce, alebo rovno odchodom do zamestnanca z firmy. Už vám viac veriť nebude.

5. Krik

Áno, všetci sme ľudia. Každý z nás má právo raz vybuchnúť a neudržať sa na uzde. Vieme, že sú situácie, kedy nám prasknú nervy a vyfiltrujeme to krikom. Ale pozor, vy ste šéf! Ste vzorom pre svojich zamestnancov. Vy na to nemáte právo. Veru, vyzúrte sa, ale nikdy nie pred svojim zamestnancom. On nevie, že vy práve prežívate možné problémy v súkromí, prežívate ťažký rozchod, problémy s manželkou, alebo deti vám niečo vyviedli.

Zamestnanec nie je jasnovidec a nemáte to napísané na čele, že vy ste sa len zle vyspal a to, že vám práve manažér „zvestoval jóbovku“, nie je jeho chyba, že ste sa na ňom vyzúril. On to nevie, že ste len nezvládol stres a aj svoje súkromné problémy  a vyhodil ste ho z kancelárie s krikom pre toto. Je ťažké oddeliť súkromie od práce, alebo udržať svoju ohnivú povahu v kľude, práve keď vás ide od zlosti čert zobrať, ale musíte to cvičiť! Lebo krikom sa nikdy veci nevyriešia, naopak iba sa zhoršia a druhýkrát ten manažér, vám bude chcieť tú pravdu prikrášliť, aby sa vyhol kriku. Alebo sa vám budú všetci naokolo snažiť pravdu jednoducho zamlčať. 

6. Hra na dokonalého

Šéf ma vždy pravdu! No veru nemá! Dobrý šéf si vypočuje všetky názory, aj tie ktoré sa mu v danej situácii zdajú smiešne. Ak je naozaj dobrý šéf, vyhodnotí si a popremýšľa nad nimi. Hoci som šéf, nemám patent na rozum a každý nevieme všetko. Tu presne platí porekadlo: „Viac hláv, viac kapusty“. Ak chodím po firme ako pán dokonalý, ktorý pozná iba kritiku a všetko čo poviem ja, len to je „sväté“, verte je to rýchla cesta do pekla. Ľudia takémuto šéfovi, nikdy nepredostrú svoje návrhy, nápady, vylepšenia.  

Dopredu vedia, že sa stretnú s neúspechom. Oni vám síce budú pritakávať, ale za rohom si ťukajú na čelo. Správny šéf, viac dbá na pohodlie svojich zamestnancov, ako na svoje. Ja som tu síce šéf, ale vy ste tu pre mňa dôležití, vaše názory sú pre mňa dôležité a bez vás by táto firma nebola taká silná ako je … Toto je zmýšľanie „pána dokonalého“!

Prihlásiť sa na odber

Prosím počkajte...

Ďakujeme za prihlásenie!

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *