EkonomikaPodnikaniePrieskumy a analýzyZaujímavosti
Publikované 24. januára 2021 zobraziť celý profil

Slovensko sa zaradilo medzi top tri krajiny na svete, ktorých firmy vykázali najvýraznejší nárast aktivít a poskytovanie informácií o vplyve ich podnikaní na spoločnosť (CSR reporting). Skokanom roka je Kazachstan s 34-percentným nárastom, na Slovensku to bolo 21 % a prvú trojicu uzatvára Nemecko s 19 %.

Slovensko napriek tomu obsadilo 40. priečku z 52 skúmaných krajín, vyplýva z aktuálnej štúdie Survey of Sustainability Reporting 2020 globálnej audítorskej a poradenskej siete KPMG

CSR reportingu dominujú Japonsko s Mexikom

Aktuálnym svetovým lídrom v rebríčku CSR reportingu je Japonsko a Mexiko, kde všetky najväčšie firmy vykazujú aktivity, ktoré súvisia s ich vplyvom na životné prostredie a udržateľnosť podnikania,“ spresnila hovorkyňa KPMG na Slovensku Katarína Brusáková.

Medzi krajinami Vyšehradskej štvorky (V4) je Slovensko aktuálne na treťom mieste so 76 % firiem, ktoré vykazujú aj iné ako finančné ukazovatele. Lepšie umiestnenie v stredoeurópskom regióne dosiahli Maďarsko s 83 % firiem a Poľsko, kde tieto údaje vykazuje 77 %.  Maďarsko obsadilo v aktuálnom rebríčku 26. miesto na svete, Poľsko sa umiestnilo na 38. mieste, Slovensko obsadilo celkovo 40. miesto a Česká republika 42. priečku z 52 skúmaných krajín. 

CSR reporting by sme zjednodušene mohli vysvetliť ako správu firmy o tom, na aké zúčastnené strany vo svojom podnikaní vplýva. Dôležité je, aby firmy mali stratégiu a ciele, akým spôsobom chcú minimalizovať alebo vyvážiť svoj negatívny dopad na spoločnosť. Tieto aktivity by mali riešiť systematicky a systematicky o tom aj reportovať,“ vysvetlil výkonný riaditeľ KPMG na Slovensku Pavol Adamec.

Ukážkou pozitívneho vplyvu firiem na spoločnosť je zamestnanosť, platby daní a odvodov. Medzi negatívne patria napríklad zhromažďovanie odpadu, ohrozenie spodných vôd, znečistenie ovzdušia alebo komplikovaná dopravná situácia v okolí fabriky,“ dodal Adamec. 

Článok pokračuje pod reklamou

Firmy dbajú na svoju povesť

Vysoký nárast na Slovensku môže byť podľa Adamca spôsobený tým, že sa do legislatívy zaviedla povinnosť reportovať aj o nefinančných aktivitách. Ďalším vysvetlením je, že firmy berú čoraz viac do úvahy svoju povesť. Tú totiž zákazníci pri svojich nákupoch začínajú zohľadňovať.

V celkovom rebríčku prieskumu krajiny strednej a východnej Európy dlhodobo výrazne zaostávajú za západnou Európou. Väčšina z nich však, oproti poslednému prieskumu z roku 2017, zaznamenala nárast v počte firiem vykazujúcich CSR aktivity. 

Spoločenská zodpovednosť firiem

Z prieskumu vyplynulo, že až 80 % najväčších svetových spoločností v súčasnosti vydáva vlastné správy o aktivitách v oblasti udržateľnosti. Po prvýkrát v histórii prieskumu sa všetky sledované sektory dostali nad priemernú úroveň vykazovania spoločensky zodpovedných aktivít – 65 %.

Najvyššia aktivita bola zaznamenaná tradične v sektoroch, ktoré majú najväčší environmentálny a spoločenský vplyv – v chemickom priemysle, baníctve a v odvetví spracovania ropy a zemného plynu. V týchto sektoroch je aktuálne priemerná úroveň vykazovania CSR nad 80 %. Na konci rebríčka je s malým odstupom maloobchod, kde spoločensky zodpovedné aktivity reportuje 67 % firiem. 

Prieskum KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting bol prvýkrát realizovaný v roku 1993, aktuálna štúdia je už jeho jedenáste vydanie.

zdroj: TASR / úprava: redakcia

Prihlásiť sa na odber

Prosím počkajte...

Ďakujeme za prihlásenie!

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *