EkonomikaKoronavírus COVID-19Obchod a službyPodnikanieSlovensko xa Publikované 5. decembra 2020 zobraziť celý profil

Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) poskytla v tomto roku spolu 556 poradensko-konzultačných služieb, čo je o 11 % viac ako v roku 2019. Najčastejšie podnikateľov zaujímali otázky k mimoriadnej situácii spojenej s pandémiou ochorenia COVID-19.

SOPK medziročne o sedem percent vzrástol aj záujem o overenie obchodných dokladov

Z ich celkového počtu 24.980 bolo 22.008 osvedčení o pôvode dokladu. Pandémia však poznačila väčšinu ostatných aktivít SOPK, napríklad počet zahraničných misií i účasť na veľtrhoch, informoval predseda SOPK Peter Mihók. 

Prevládajúcimi oblasťami v poskytovaných poradenských a konzultačných službách boli otázky k mimoriadnej situácii spojenej s ochorením COVID-19 a o postupe podnikateľov najmä v čase pred založením alebo krátko po založení informačného centra Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na stránke www.pomahameludom.sk, k I., II. a III. pomoci,“ uviedol Mihók.

Podnikateľov zaujímali aj otázky o možnosti vysielania zamestnancov – cudzích štátnych príslušníkov na územie SR a opačne, či o postupe v prípade, ak pozitívne testovaný zamestnanec na COVID-19 nenastúpi do zamestnania.

Záujem o služby SOPK sa výrazne znížil napríklad u vystavovaní slovenských ATA karnetov, ktoré umožňujú zrýchliť a zjednodušiť colné formality spojené s dovozom alebo vývozom tovaru na dočasné použitie. Z vlaňajších 227 ATA karnetov ich v tomto roku vystavili iba 76. Približne na rovnakej úrovni zostala v tomto roku výška pohľadávok v žalobách podaných na rozhodcovský súd SOPK. Zatiaľ čo vlani podnikatelia podali žaloby v celkovej výške 1,06 milióna eur, v tomto roku to bolo 1,03 milióna eur.

Podľa Mihóka je finančná kondícia SOPK napriek pandémii dobrá. Výpadky niektorých príjmov boli čiastočne pokryté rastom iných, no najmä revíziou a strážením výdavkov. SOPK očakáva na konci roka lepší hospodársky výsledok, ako bol plánovaný.

zdroj: TASR / úprava: redakcia